2321
Sök

Hur mkt mer effekt?

81 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en volvo 460 turbo med öppet filter , 2,5" från katt och bakåt och ställt upp laddtrycket till 0,8, hur mkt mer effekt kan detta gjort??

7 120 Inlägg
9 mars 2010
#2
Original hk och laddtryck?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
4 822 Inlägg
9 mars 2010
#4
Aerodynamik skrev:
Original hk och laddtryck?

dom ligger på hela 120Hk orginal (1,7 liters renault motor) lol , laddtryck vete fan men 0,6 kanske?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

81 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#5
0,55 tror jag den ligger på orginal och ja hela 120 hk:lol:

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2010
#6
Jag har för mig att dom laddar ännu mindre typ 0,25 eller nått, tänk på att det bara skiljer 10 Hkr mellan sugmotorn och turbomotorn.

Autotech

st200_timpa
9 mars 2010
#7
ja tror inte man kan säga rakt av hur mkt effekt du fått, varken mer eller mindre hästar....

har du otur har du kanske fått sämre effekt/kurva, eftersom vissa eftermarknads avgassystem eller de man bygger själva många gånger ger mer "ljud" eller "bröööööl"  istället för mer effekt.

man tappar vrid på låga varv och då måste du varva mera.... men då har du verkar de som bara "höjt" laddtryck  och inte Bränsle.....ådå för du ingen mer effekt

öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå..... 
plus att du montera öppetfilter oxå....och då stämmer inte mottrycket som original luftburk har..
så då kan den troligen dra mer bensin oxå....vissa fall...

så totalt om du har otur, kan din bil gett mindre effekt , dra mer bensin och sakna vrid i botten....

81 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#8
st200_timpa skrev:
ja tror inte man kan säga rakt av hur mkt effekt du fått, varken mer eller mindre hästar....

har du otur har du kanske fått sämre effekt/kurva, eftersom vissa eftermarknads avgassystem eller de man bygger själva många gånger ger mer "ljud" eller "bröööööl"  istället för mer effekt.

man tappar vrid på låga varv och då måste du varva mera.... men då har du verkar de som bara "höjt" laddtryck  och inte Bränsle.....ådå för du ingen mer effekt

öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå..... 
plus att du montera öppetfilter oxå....och då stämmer inte mottrycket som original luftburk har..
så då kan den troligen dra mer bensin oxå....vissa fall...

så totalt om du har otur, kan din bil gett mindre effekt , dra mer bensin och sakna vrid i botten....

nejnej, den är betydligt piggare och brännsle har den inget spik eller så!
den brölar inget alls egentligen låter lite bättre än orginal bara.

Så alla som ställer upp sina laddtryck (lite) genom att korta stången lite får ej mer efekt?
Det tror jag inte på!!!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
9 mars 2010
#9
En massa spekulationer i denna tråden. Original laddar de 0,5. Med 0,8 så lär den ligga på ca 160 hästar maxeffekt om motorn mår bra. Men du vet inte förrän du bänkar, det beror som sagt på hur bra bilen mår.

Och tro inte på skitsnacket om B18FT, det är en bra och stabil motor. Inte speciellt vanligt att det är motorerna som strular i 400-serien, det största motorproblemet beror på att folk har glömt byta löphjul när de bytt kamrem och att de har rasat efter det. Däremot är det ju ingen motor ämnad för racing, men det är inte alla som vill ligga i 300 knyck på motorvägen och racea Skylines. Smaken är ju som baken.

Motorn är ursprungligen från Renault, ja, men Volvo jobbade tillsammans med Porsche för att utveckla toppen, tryckkammarna, tändsystemet, insprutningen och turbosystemet. Det är alltså ingen renodlad Renault-motor, men grunden är byggd av Renault. Så har vi klarat upp den biten också.

Busgrabb skrev:
Jag har för mig att dom laddar ännu mindre typ 0,25 eller nått, tänk på att det bara skiljer 10 Hkr mellan sugmotorn och turbomotorn.

Om du har varit med om en B18FT som laddar 0,25 så beror det med största sannolikhet på att något var fel på den bilen. Det kan ha berott på att knackskyddet stoppar turbon från att ladda mer.

Sugmotorn ligger på 2 liter, turbomotorn ligger på 1,7 liter. Det förklarar varför skillnaden är så liten.
Senast redigerat av Sheba (9 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

81 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#10
Jag hade tänkt att öka bränslet, kan man göra det enklast via en bränsletrycksregulator eller kan man ful höja genom att pressa ihop orginalregulatorn nån milimeter eller måste man in i boxen ??
bilden är ett prov om jag lyckades att lägga in en bild!
http://forumbilder.se/images/f6201085336PM1668.jpg
Senast redigerat av Ges (9 mars 2010)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
9 mars 2010
#11
Ges skrev:
Jag hade tänkt att öka bränslet, kan man göra det enklast via en bränsletrycksregulator eller kan man ful höja genom att pressa ihop orginalregulatorn nån milimeter eller måste man in i boxen ??
bilden är ett prov om jag lyckades att lägga in en bild!
http://forumbilder.se/images/f6201085336PM1668.jpg

Varför vill du öka bränslet? Bränsleblandningen anpassas automatiskt efter hur mycket luft motorn får.

Hur du skulle öka kan jag inte svara på, tyvärr.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 mars 2010
#12
st200_timpa skrev:
öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå.....

Läste igenom tråden och hade missat detta svaret. Nej, det måste man inte, detta justerar bilen själv.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

4 001 Inlägg
10 mars 2010
#13
Sheba skrev:
st200_timpa skrev:
öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå.....

Läste igenom tråden och hade missat detta svaret. Nej, det måste man inte, detta justerar bilen själv.

till en viss gräns, att bara öka laddtryck utan att ha koll på att bränslet räcker till kan skapa merarbete lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2010
#14
kolvas skrev:
Sheba skrev:
st200_timpa skrev:
öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå.....

Läste igenom tråden och hade missat detta svaret. Nej, det måste man inte, detta justerar bilen själv.

till en viss gräns, att bara öka laddtryck utan att ha koll på att bränslet räcker till kan skapa merarbete lol

Precis, så långt som orginalmappen räcker så hänger bränslet med och det brukar inte vara speciellt långt över orginalladdtryck.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2010
#15
Sheba skrev:
Busgrabb skrev:
Jag har för mig att dom laddar ännu mindre typ 0,25 eller nått, tänk på att det bara skiljer 10 Hkr mellan sugmotorn och turbomotorn.

Om du har varit med om en B18FT som laddar 0,25 så beror det med största sannolikhet på att något var fel på den bilen. Det kan ha berott på att knackskyddet stoppar turbon från att ladda mer.

Sugmotorn ligger på 2 liter, turbomotorn ligger på 1,7 liter. Det förklarar varför skillnaden är så liten.

Är inte de äldre motorerna i 400 serien på 1.8 liter även på sugmodellen ?

Autotech

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 mars 2010
#16
kolvas skrev:
Sheba skrev:
st200_timpa skrev:
öka man laddtrycket måste man ge mera bränsle oxå.....

Läste igenom tråden och hade missat detta svaret. Nej, det måste man inte, detta justerar bilen själv.

till en viss gräns, att bara öka laddtryck utan att ha koll på att bränslet räcker till kan skapa merarbete lol

Givetvis, men 0,8 ska inte vara några problem i originalutförande. smile

Busgrabb skrev:
Sheba skrev:
Busgrabb skrev:
Jag har för mig att dom laddar ännu mindre typ 0,25 eller nått, tänk på att det bara skiljer 10 Hkr mellan sugmotorn och turbomotorn.

Om du har varit med om en B18FT som laddar 0,25 så beror det med största sannolikhet på att något var fel på den bilen. Det kan ha berott på att knackskyddet stoppar turbon från att ladda mer.

Sugmotorn ligger på 2 liter, turbomotorn ligger på 1,7 liter. Det förklarar varför skillnaden är så liten.

Är inte de äldre motorerna i 400 serien på 1.8 liter även på sugmodellen ?

De första årsmodellerna av 480'n kom med 1,7-litern som sugmotor också, även några specialmodeller under mitten av bilens livslängd också om jag inte missminner mig. 440 och 460 kom också med 1,7-litern som sugmotor, men då var det inte några 10 hästar som skiljde, snarare runt 40, vilket var lite utav min poäng när jag pekade ut motorskillnaden. Det vanligaste utförandet var 2-litern som sugmotor och 1,7'an som turbomotor. I alla fall till min vetskap, jag är ingen expert på alla olika utföranden av 440 och 460, men jag har inte sett så många av dem med 1,7 liters sugmotor.

Men ja, jag förhastade mig lite i min formulering, antar jag. wink
Senast redigerat av Sheba (10 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.


Sök