En massa spekulationer i denna tråden. Original laddar de 0,5. Med 0,8 så lär den ligga på ca 160 hästar maxeffekt om motorn mår bra. Men du vet inte förrän du bänkar, det beror som sagt på hur bra bilen mår.
Och tro inte på skitsnacket om B18FT, det är en bra och stabil motor. Inte speciellt vanligt att det är motorerna som strular i 400-serien, det största motorproblemet beror på att folk har glömt byta löphjul när de bytt kamrem och att de har rasat efter det. Däremot är det ju ingen motor ämnad för racing, men det är inte alla som vill ligga i 300 knyck på motorvägen och racea Skylines. Smaken är ju som baken.
Motorn är ursprungligen från Renault, ja, men Volvo jobbade tillsammans med Porsche för att utveckla toppen, tryckkammarna, tändsystemet, insprutningen och turbosystemet. Det är alltså ingen renodlad Renault-motor, men grunden är byggd av Renault. Så har vi klarat upp den biten också.
Busgrabb skrev:
Jag har för mig att dom laddar ännu mindre typ 0,25 eller nått, tänk på att det bara skiljer 10 Hkr mellan sugmotorn och turbomotorn.
Om du har varit med om en B18FT som laddar 0,25 så beror det med största sannolikhet på att något var fel på den bilen. Det kan ha berott på att knackskyddet stoppar turbon från att ladda mer.
Sugmotorn ligger på 2 liter, turbomotorn ligger på 1,7 liter. Det förklarar varför skillnaden är så liten.