Hej! Har ett litet problem med min stero. När jag spelar på låg volym händer det ibland att basen slår till (ganska högt ibland) av sig själv. Händer ganska ofta emellanåt och ibland kan det dröja veckor innan det visar sig igen.
Någon som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det? Behöver ni veta va det är för grejer jag har så står det en del om det i infon om min bil!
Tacksam för svar!
Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Hej! Har ett litet problem med min stero. När jag spelar på låg volym händer det ibland att basen slår till (ganska högt ibland) av sig själv. Händer ganska ofta emellanåt och ibland kan det dröja veckor innan det visar sig igen.
Någon som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det? Behöver ni veta va det är för grejer jag har så står det en del om det i infon om min bil!
Tacksam för svar!
Jag tycker det låter som ett jordningsfel. att det glappar till ibland. Eller ett dåligt eller ett för litet batteri som inte tål att spelas länge med o blir "urdraget" så kan det låta så har ja för mig om.
Okej, ska kolla jordningen, batteriet är 2 månader gammalt och mycket bättre än mitt gammla som var riktigt slitet så det borde ju inte va batteriet. Har du kolla på hur jag kan kolla jordningen, hur jag ska mäta och så?
Senast redigerat av caboom89 (10 mars 2010)
Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Kolla lågnivåkabeln. Kan testa och vricka lite på den både bak vid steget och framme bakom stereon. Jag hade en lågnivåkabel som var kass och hade exakt samma symptom.
går göra så att ta och mäta först mellan plus och minus på kopplingsplintarna på steget (spela en ton på 50 hz på 75% av full volym systemet orkar spela), sedan mäter du mellan plus och en annan jordpunkt som du vet att har hyffsad kontakt med bilens chassie i volt,
sedan mäter du mellan batteriets plus och minus, och gämför det med mellan batteriets pluspol och chassiet, givetvis på samma ton och volym,
visar siffrorna mellan 0.5V så är det nog inte jorden,
EDIT: är det en vanlig låt så kanske inte multimetern hinner visa alla skillnader. därför är en ton bra, alla toner funkar, bara basen låter som den ska
går göra så att ta och mäta först mellan plus och minus på kopplingsplintarna på steget (spela en ton på 50 hz på 75% av full volym systemet orkar spela), sedan mäter du mellan plus och en annan jordpunkt som du vet att har hyffsad kontakt med bilens chassie i volt,
sedan mäter du mellan batteriets plus och minus, och gämför det med mellan batteriets pluspol och chassiet, givetvis på samma ton och volym,
visar siffrorna mellan 0.5V så är det nog inte jorden,
EDIT: är det en vanlig låt så kanske inte multimetern hinner visa alla skillnader. därför är en ton bra, alla toner funkar, bara basen låter som den ska
Tack för svaret, ska testa så fort jag får tid!!
Saab 9-3 Aero Coupé -02
Testade att dra lite i alla sladdar på steget och då lossnade signalkablen, slog till en del i basen så nu när jag har skruvat fast den ordentligt igen så hoppas jag att problemet ska försvinna.
Saab 9-3 Aero Coupé -02
har haft samma problem. Går Rca kabeln och plus på samma sida? Det gjorde att det blev störningar för mig och jag fick samma som du , basen hoppar till då och då. jag bytte så dom inte låg på samma sida av bilen och prblemet var borta . Mvh / €mil
har haft samma problem. Går Rca kabeln och plus på samma sida? Det gjorde att det blev störningar för mig och jag fick samma som du , basen hoppar till då och då. jag bytte så dom inte låg på samma sida av bilen och prblemet var borta . Mvh / €mil
Att dra Rca kablarna och strömkablen på skilda håll var det första jag tänkte på när jag installerade steget och basen så det är det inte.
Tack ändå för svaret!
Saab 9-3 Aero Coupé -02
Har mätt på jorden och den verkar va bra, även skruvat fast signalkablen ordentligt eftersom den lossnade när jag drog i den så nu e det bara att vänta och se om problemet dyker upp igen eller om det håller sig borta. Återkommer om det skulle dyka upp nått annat eller om problemet kvarstår.
Tack för alla svar!
Saab 9-3 Aero Coupé -02