3333
Sök

Vad gör man med "färgade" bromsskivor??

243 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena smile
Fick med nya bromsskivor när jag köpte min bil, tänkte montera dem men de är behandlade med något, antagligen för att inte rosta. Det är på hela framsidan, även på själva bromsytan men inte på baksidan där det är blankt och fint. Så måste väl få bort de, eller??. Kan man i så fall slipa bort det eller ska man låta dem ligga i förtunning eller något??

Tack på förhand smile

Bild:
http://img94.imageshack.us/img94/5590/dscf0638.jpg

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS

Jävel
2 018 Inlägg
10 mars 2010
#2
prova bräkleen, annars hade jag iaf bara satt på dom o åkt, tar ju ca två bromsningar så är det nog borta.

You got to risk it, to get the biscuit :)

243 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#3
Plankpojk skrev:
prova bräkleen, annars hade jag iaf bara satt på dom o åkt, tar ju ca två bromsningar så är det nog borta.

Ja, brake cleaner funkar kanske. Vet inte redigt vad det är på så vågade inte bara sätta dit dem och bromsa ifall det skulle börja kleta in sej på beläggen eller något lustigt.

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS

Jävel
2 018 Inlägg
10 mars 2010
#4
Förstår din tanke, kanske får se om någon annan har ett bättre förslag.

You got to risk it, to get the biscuit :)

451 Inlägg
10 mars 2010
#5
Har ingen lösning åt dig, men vem fan gör lackade skivor? helt sjukt haha

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 mars 2010
#6
bromsskivor brukar ju va inoljade för att inte rosta
så det borde funka med nån sprit

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

12 086 Inlägg
10 mars 2010
#7
I brist på Bräkleen en gång så testa jag att tvätta skivorna i vanlig yes o vatten, funka skit.
Testa lacknafta, funka skit.. sluta med att jag åkte o köpte bräkleen och flötet rann av som ingenting smile
De som inte försvinner med bräkleen försvinner när du bromsar sen

243 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#8
T5Black skrev:
Har ingen lösning åt dig, men vem fan gör lackade skivor? helt sjukt haha

haha, ingen aning var de kommer ifrån, fast man förstår ju varför de färgar dem så de inte börjar rosta

turboforssen skrev:
bromsskivor brukar ju va inoljade för att inte rosta
så det borde funka med nån sprit

Mm, undrar va de är för olja som blivit så fast på ytan.

JapMax skrev:
I brist på Bräkleen en gång så testa jag att tvätta skivorna i vanlig yes o vatten, funka skit.
Testa lacknafta, funka skit.. sluta med att jag åkte o köpte bräkleen och flötet rann av som ingenting smile
De som inte försvinner med bräkleen försvinner när du bromsar sen

Då blir det till att prova det imorn då, kommer nog funka prima smile
Tack för alla svaren big_smile

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS

7 120 Inlägg
10 mars 2010
#9
Dem flesta mercedes skivor jag ser på jobbet är lackade sådär. Dock jobbar jag på lagret så vet inte om dem kletar av det innan, men kan ju fråga dem. tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2010
#10
Ingen som tänkt tanken att det kanske SKA va där ??

Nya skivor brukar väl ha en beläggning som ska slipa lite på klossarna när man bromsar för att få så bra anliggningsyta som möjligt mellan kloss och skiva.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Smålänning
7 887 Inlägg
10 mars 2010
#11
Kan vara kallgalv. Skivor som kan ligga länge lackas ibland för att det skyddar bättre än olja..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
10 mars 2010
#12
bara o tvätta av fett eller olja om det ligger nån sån på.
färgen är där för o förhindra rost på icke anläcgningsytan, slits bort av beläggen.

508 Inlägg
10 mars 2010
#13
det där går bort efter ett par inbromsningar, färgen läggs dit för att inte skivan ska rosta... bara att slänga på och köra....

1 534 Inlägg
10 mars 2010
#14
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det


BMW entusiast
579 Inlägg
11 mars 2010
#15
Iam2fast4U skrev:
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det

Är det verkligen smart att bromsa hårt det första man gör med nya bromsskivor och belägg? wink

OnT: Finns ingen anledning att försöka få bort lacken, sätt på skivorna och beläggen och kör in dom försiktigt. Det som inte försvinner av inbromsningarna stannar kvar för att skydda mot rost, och det är väll bra? tongue


330 Inlägg
11 mars 2010
#16
dom där e bara zinksprayade för att inte rosta
så släng på dom o kör


* Voff voff *
10 702 Inlägg
11 mars 2010
#17
Monterat skivor med så´nt där på några gånger! Efter att du kört nå´n km är det som ska bort bortslitet av beläggen och det som inte är borta skyddar mot rost! Kanonsmidigt och skivorna ser fräscha ut länge!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

oo=00=oo
374 Inlägg
11 mars 2010
#18
dfine skrev:
Iam2fast4U skrev:
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det

Är det verkligen smart att bromsa hårt det första man gör med nya bromsskivor och belägg? wink

Varför skulle man inte bromsa hårt med nya skivor och belägg menar du?

Freude am fahren!

330 Inlägg
11 mars 2010
#19
lånat från bromsmannen.se



INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:

Belägg och skiva har inte bästa möjliga anliggningsyta mot varandra eftersom de inte är inslitna. De ska därför köras ca. 50 mil för att få bästa möjliga bromseffekt. Inkörning ska ske med små lätta inbromsningar från tex. 90km/h till 60km/h, som efter hand kan utföras hårdare. Vänta gärna en stund om det är möjligt mellan inbromsningarna, för att skiva och belägg ska hinna kylas. Den första tiden är det viktigt att man EJ bromsar hårt och framförallt inte hårt till stillastående. Då kan bindmedlet i beläggen bränna fast på skivan och har man otur kan detta räcka för att man ska få vibrationer i ratten vid inbomsning.


243 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#20
Aerodynamik skrev:
Dem flesta mercedes skivor jag ser på jobbet är lackade sådär. Dock jobbar jag på lagret så vet inte om dem kletar av det innan, men kan ju fråga dem. tongue

Hör med dem och se tongue

TBOC_Razor skrev:
Ingen som tänkt tanken att det kanske SKA va där ??

Nya skivor brukar väl ha en beläggning som ska slipa lite på klossarna när man bromsar för att få så bra anliggningsyta som möjligt mellan kloss och skiva.

Kanske, men varför är de bara på framsidan och inte baksidan då?

twin_cam skrev:
Kan vara kallgalv. Skivor som kan ligga länge lackas ibland för att det skyddar bättre än olja..

Ja, någon sorts skydd för rost är de ju i alla fall

NaitSirk skrev:
bara o tvätta av fett eller olja om det ligger nån sån på.
färgen är där för o förhindra rost på icke anläcgningsytan, slits bort av beläggen.

mulleri skrev:
det där går bort efter ett par inbromsningar, färgen läggs dit för att inte skivan ska rosta... bara att slänga på och köra....

Iam2fast4U skrev:
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det

dfine skrev:
Iam2fast4U skrev:
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det

Är det verkligen smart att bromsa hårt det första man gör med nya bromsskivor och belägg? wink

OnT: Finns ingen anledning att försöka få bort lacken, sätt på skivorna och beläggen och kör in dom försiktigt. Det som inte försvinner av inbromsningarna stannar kvar för att skydda mot rost, och det är väll bra? tongue

Nitro skrev:
dom där e bara zinksprayade för att inte rosta
så släng på dom o kör

Brådhis skrev:
Monterat skivor med så´nt där på några gånger! Efter att du kört nå´n km är det som ska bort bortslitet av beläggen och det som inte är borta skyddar mot rost! Kanonsmidigt och skivorna ser fräscha ut länge!

//Brådhis

msjuan skrev:
dfine skrev:
Iam2fast4U skrev:
bara åka rulla försiktigt och bromsa hårt så försvinner det

Är det verkligen smart att bromsa hårt det första man gör med nya bromsskivor och belägg? wink

Varför skulle man inte bromsa hårt med nya skivor och belägg menar du?

Verkar som om alla är eniga om att det bara är att köra så då får de bli så smile

Nitro skrev:
lånat från bromsmannen.se



INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:

Belägg och skiva har inte bästa möjliga anliggningsyta mot varandra eftersom de inte är inslitna. De ska därför köras ca. 50 mil för att få bästa möjliga bromseffekt. Inkörning ska ske med små lätta inbromsningar från tex. 90km/h till 60km/h, som efter hand kan utföras hårdare. Vänta gärna en stund om det är möjligt mellan inbromsningarna, för att skiva och belägg ska hinna kylas. Den första tiden är det viktigt att man EJ bromsar hårt och framförallt inte hårt till stillastående. Då kan bindmedlet i beläggen bränna fast på skivan och har man otur kan detta räcka för att man ska få vibrationer i ratten vid inbomsning.

Ja, detta är jag medveten om. Kommer att ta det lugnt i början smile

Tack så mycket för alla svar roll. Smidigt att få så snabba svar om de är något man är osäker på.cool

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS


Sök