2823
Sök

Is under hjulen, bilen står still

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 mars 2010
kebabturken skrev:
hällde 10 liter hett vatten runt de drivande hjulen, hackade is i 30 minuter, kastade flera kilo småsten under hjulen men ingenting hjälper. Det är så *ävla mycket is under hjulen att de inte får grepp. Aldrig mer köper jag odubbade vinterdäck.

Backa bilen kan jag inte, precis bakom den står en 1,5 meter hög snödriva. Kopplingstekniken fungerade inte alls, hjulen får inte grepp. Däcken är nya vinterdäck, men känns som slitna sommardäck.

Bogsera bilen framåt går inte, 3 meter framför bilen står andra parkerade bilar.

Jag ska anlita några vänner som får "skjuta på" istället smile Alternativt försöka hitta några plankor som man kan lägga under hjulen.

Aha odubbade vinterdäck, då förstår jag varför det spinner hmm Men solen och våren är framme nu så det bör smälta bort relativt snart big_smile Odubbade vinterdäck är inget vidare så fort det är is hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 mars 2010
falloutboy skrev:
Brådhis skrev:
Ett gammalt(!) trick från förr är att lägga in golvmattorna under drivhjulen...

Men absolut enklast är ju att ragga tag i nå´n med bogserlina som kan rycka ut dig från platsen bara!

//Brådhis

det sköna knepet har jag testat och fick hämta mattorn ca 20 meter längre bort. It sure do suck.

Om du lyckades få dom att flyga iväg 20 meter så gjorde du på totalt FEL sätt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 723 Inlägg
12 mars 2010
berätta gärna hur jag ska få mattorna att få så bra fäste på is så att drivhjulen inte kastar iväg dem?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2010
Ifall mattorna flög 20m så har du inte varit direkt lugn på varken gasen eller kopplingen? tongue Du kan ju inte göra en rivstart cool

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

NissanMotorsport
12 mars 2010
Det gör ju inget om det står en bil 3m framför..och på sidorna..be bara ägaren till bilen brevid (det håll du ska bogsera åt) eller vänta tills den har åkt iväg.. sen bogsera bort ba tongue bogserbilen måste ju inte stå helt rakt framför..och räcker ju med nån dm så är du loss..
Senast redigerat av NissanMotorsport (12 mars 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 mars 2010
Är det automalåda och/eller antispinn som inte går att slå av på bilen i fråga? Annars kan jag inte riktigt förstå vad som krånglar, brukar gå att ta det försiktigt upp eller om inget annat "gunga" upp bilen ur gropen genom att använda dragläge framåt-dragläge bakåt (förslagsvis 1an eller 2an, och backen bakåt naturligtvis)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
12 mars 2010
Tycker inte det låter som att du "bara" står på en isfläck.
Du har inte kört upp i någon snödriva eller dylikt så bilen ligger på en jävla massa snö eller något? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 723 Inlägg
12 mars 2010
te_wik skrev:
Ifall mattorna flög 20m så har du inte varit direkt lugn på varken gasen eller kopplingen? tongue Du kan ju inte göra en rivstart cool

Mvh Tommy

det är väl alltid fullgas som gäller? smile

153 Inlägg
12 mars 2010
Dunka i 1-2an och sen ut och gunga brot bilen och putta tongue sen får man vara lite snabb och hoppa in i bilen så den inte springer iväg allt för långt tongue

eller stampa kopplig lite och gungar i takt.

Livsnjutare
155 Inlägg
12 mars 2010
Om du inte redan fått loss bilen så kan du ju lägga upp en bild på hur situationen ser ut?smile skulle nog vara mycket enklare att komma med förslag på hur du kan göra för att få loss kärran om man vet hur det ser ut cool .

2 337 Inlägg
12 mars 2010
Det måste vara en förbannat hal isfläck om man inte får loss bilen trots alla tips som kommit fram här. En bild skulle nog som sagt hjälpa.

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
12 mars 2010
Jag brukar alltid ha ett långt spännband modell lite grövre ligga i skuffen, brukar alltid kunna finnas nått att kroka i och "spela loss" sej på ett eller annat sätt...

JimboSlusk

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 mars 2010
låter som du får vänta tills isen smällt bort . värkar va omöjligt att få bort den där bilen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2010
De här låter lite dumt, men en polar kör med en speciell taktik. Sitter han fast gasar han som en idiot, på så hög växel som bilen orkar. Tillslut smälter isen av friktionen, då har han en asfalts fläck att hämta lite grepp på o sen "gunga" bort bilen:P Och ja han är lat o har taskigt tålamod:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2010
falloutboy skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

det är väl alltid fullgas som gäller? smile

Förvisso, men ibland får man välja sina lägen smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2010
turboforssen skrev:
låter som du får vänta tills isen smällt bort . värkar va omöjligt att få bort den där bilen

Jaa, folk som kört genom isen har fått bort sin bil snabbare..så detta verkar omöjligt.

Mvh Tommy

NissanMotorsport
12 mars 2010
Jimmen skrev:
Jag brukar alltid ha ett långt spännband modell lite grövre ligga i skuffen, brukar alltid kunna finnas nått att kroka i och "spela loss" sej på ett eller annat sätt...

Bra tips faktiskt smile kroka fast i nån stillastående bil eller något big_smile hah

Smålänning
7 887 Inlägg
12 mars 2010
Be någon knuffa loss dig med bilen smile Har knuffat loss polare och dom har knuffat loss mig flera gånger smile

Brukar inte hända nått med bilen smile
Senast redigerat av twin_cam (12 mars 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gangstuh
122 Inlägg
12 mars 2010
blabban85 skrev:
släpp handbromsen! (Y)

HAHAHA big_smile

Sök