3479
Sök

varför låter de så?

???
661 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
tjena....
ja har just kopplat in en 12" jbl i min saab 9-5.
ja har byggt stereo 100ggr.
men just i denna bil så blev ja tvungen att köpa en lågnivåadapter då de inte finns på orginalstereon.
de har ja aldrig gjort.

fel:

*när ja startar stereon o stänger av så dundrar de till ordentligt i lådan (varför)???

*när ja byter låt så hörs ett doft ljud från lådan, innan nya låter börjar d.v.s (varför)???

*och ja måste starta o stänga av stereon en gång för att lådan ska hoppa igång, första gången så låter bara 1 av 3 framhögtalare o inte basen (varför)???

har aldrig vart me om detta så de övergår mitt förstånd, hoppas på att nån här har lite mer förstånd än mej :p

nån som vet?

tacksam för hjälp /Tony

674 Inlägg
2 juni 2006
prata med nån på saab... kunde heller inte bygga ljud i min 9-3.
dom snacka nåt om att det inte blir slutsteget som styr allt.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 juni 2006
Hej, rent logiskt sett så går det ju signalkablar till steget så de borde ju gå att ändra lite på, om du tar tjuvar från kablarna till steget så börjar ju inte det att klaga och du får signal...

???
661 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
gav nog lite bristande info märkte ja nu..
ang lågnivåadaptern så får man ta tjuvar från någon högtalare....
jag tror ja tog efter org steget... kan de spela nån roll om man tar strömtjuvar innan eller efter steget??

en annan fråga... ja har en 8 kvadrat ström (för liten javet) och en 20amp säkring.... den smäller direkt när ja pumpar på... vågar man dra dit en större säkring tills ja bytt kabel eller kan ja döda nånting annat???

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 juni 2006
Ja för det är olika sorts signal, om du tar innan steget så är det redan någon form aav lågnivå (adapter bort) Nej ingen fara såvida du inte räknar kabelbrand i matningen som "annan fara"...

???
661 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
hehe de va just kabelbrand ja ville slippa.... men lite större måste ja väl kunna dra dit? en 60amp kanske???

så då kanske man ska ändra till innan steget då... hm... tack tack

21 761 Inlägg
2 juni 2006
40A säkring kan du sätta dit iaf, det är den rekommenderade maximala storleken till en 8mm2 kabel enligt Nårdiks tabell. Hur grov kabel har du tänkt sätta dit? Vet inte hur stort steg du har men om du sätter dit en 21 mm2 så räcker det säkert.

???
661 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
ja vet inte riktigt hur stor ja tänkte dra...
men närmare 30 iaf... hällre för mkt än för litet....

men ja e lite orolig över dom skumma ljuden o att ja måste starta om stereon.... låter inge bra!!!

23 Inlägg
4 juni 2006
*när ja byter låt så hörs ett doft ljud från lådan, innan nya låter börjar d.v.s (varför)???

Troligen är de HU jord som inte är de bästa, så lätt de för mig innan jag fixa det.

Sök