3352
Sök

Ventilfjäderbricka i Stål el i aluminium? vad rekomenderas?

Däckmissbrukare
144 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#1
tjena!
sitter här och ska beställa lite grejor från klracing ska beställa deras dubbla ventilfjädrar och allt annat som tillkommer men så fastna jag på att dom hade 2 olika ventilfjäder brickor en i stål och en i aluminium..vilken av dom skulle ni rekomendera? aluminium väger ju mindre men håller de lika bra? och blir de nån skillnad med alu ist för stål?

mvh Jimmy

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

261 Inlägg
16 mars 2010
#2
Rent generellt vill man ha stålbrickor om man inte ska riva maskinen vart år!!!! 
Hurvida klracings stålbrickor håller en bra kvalite kan jag inte svara på..
Senast redigerat av 945TurboMS (16 mars 2010)

583 Inlägg
16 mars 2010
#3
Jag skulle kört på stål alla gånger trotts att jag inte kan materialhårdhetskurvorna för de givna materialen då det finns fler legeringar av stål och aluminium än vad det finns ord i bibeln.

Men vad jag har för mig är stål oftast hårdare än aluminium villket jag skulle kört på då jag prioriterar hållbarhet för motorn mer än att spara några gram.

Vikt som argument i val av brickor känns för mig helt ytterst poänglöst då stålbrickorna kan endast väga marginellt mer än aluminium brickorna. Ifall du lägger ur mynten i din plånbok innan du kör iväg har du säkerligen sparat mer vikt än du gör i materialval av brickor.

Det finns annat att spara in på i vikt är ventilbrickor enligt mig.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2010
#4
ajonasson skrev:
Ifall du lägger ur mynten i din plånbok innan du kör iväg har du säkerligen sparat mer vikt än du gör i materialval av brickor.

Mvh
Anders

Det är inte bilens totalvikt du vill minska utan den rörliga vikten hos ventilpaketet som rör sig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
16 mars 2010
#5
Aluminium är lättare, ja. Men det är inte lika starkt. Vill man göra en lika stark konstruktion i alu, så måste man ha mera material för att kompesera styrkan. VIlket gör att den totala viktskilnaden inte blir så stor.
Det blir också ett väldigt stort yt-tryck på ventilbrickan-knastren. Efter en tid som nöter dom ner sig och risken finns att ventilen trillar ur och åker ner till kolven. Den fungerar på en kortdistansmotor, som man noga håller koll på. Men inte till vanligt vardagsbruk. Det finns säkert någon som kommer att säga att det fungerar visst att köra på gatan. Men det är ändå ingenting man ska rekomendera.
Stålbricka är nästan lika lätt, håller mycket bättre. Det är stora krafter som ska trycka ner fjädern ett antal ggr/sekund. Det är inte bara fjäderns kraft, du måste ta hänsyn till accelerationen av ventilen också.

Mats

10 287 Inlägg
16 mars 2010
#6
Titan?
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

583 Inlägg
16 mars 2010
#7
torpis skrev:
ajonasson skrev:
Ifall du lägger ur mynten i din plånbok innan du kör iväg har du säkerligen sparat mer vikt än du gör i materialval av brickor.

Mvh
Anders

Det är inte bilens totalvikt du vill minska utan den rörliga vikten hos ventilpaketet som rör sig.

Haha big_smile tänkte inte på det kl 05 på morronen men det är ytterst sant.

Men vad skulle du rekomendera honom? Stål / Aluminium?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

926 Inlägg
16 mars 2010
#8
Vad ska motorn vara till? Dragracing? Till och från jobbet?
Vilken kam sitter i? Behövs det hårdare fjädrar? Är det uträknat?
Hur ofta är det OK att skruva itur motorn och kolla brickorna?
Hur mycket ska motorn varva? 9000rpm eller 11000rpm?
Med eller utan Turbo?
Är det orginalvikt på ventilerna? Mer eller mindre?
Svårt att rekomendera. Men i 9 fall av 10.... stål!

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2010
#9
Precis, applikationen är avgörande.  Jag kör själv aluminium med gott resultat, om det är bäst vet jag inte men det funkar för mig iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Däckmissbrukare
144 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#10
tack för alla svar smile
de är en 740 turbo med en 531 topp som ja tänkte sätta i dubbla ventilfjädrar men använda org ventilerna,tänkte använda mig av en A-kam till de,
bilen byggs för drifting,så vill ju att grejorna ska hålla tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

10 287 Inlägg
17 mars 2010
#11
Då funkar orginal.

/Göran


volvoRacing90 skrev:
tack för alla svar smile
de är en 740 turbo med en 531 topp som ja tänkte sätta i dubbla ventilfjädrar men använda org ventilerna,tänkte använda mig av en A-kam till de,
bilen byggs för drifting,så vill ju att grejorna ska hålla tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The Deer Hunter
35 Inlägg
17 mars 2010
#12
Sharky skrev:
Titan?
/Göran

precis min tanke med. ska man ha något som är lättare så. alu känns ju lite klent.

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.

926 Inlägg
17 mars 2010
#13
Jag håller fullständigt med. Köp nya orginalfjädrar. Du förlorar bara hk i friktion på att ha hårda ventilfjädrar. Det sliter mer på kamaxel och ventilsäten också.

Man ska ALDRIG har hårdare fjädrar än nödvändigt. Håller du igen på maxvarvtalet så håller resten av motorn också.

Mats

Sharky skrev:
Då funkar orginal.

/Göran


volvoRacing90 skrev:
tack för alla svar smile
de är en 740 turbo med en 531 topp som ja tänkte sätta i dubbla ventilfjädrar men använda org ventilerna,tänkte använda mig av en A-kam till de,
bilen byggs för drifting,så vill ju att grejorna ska hålla tongue


Däckmissbrukare
144 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#14
okej tongue..vill ju gärna ha möjlighet att sätta i en lite vassare kam men org fjädrar kanske pallar ganska mycket eller?..sen kom ja å tänka på en annan sak,toppen är ju i aluminium och om man sätter i stål brickor blir de inte en slags korrision (typ rostar) efter ett tag,har för mig att dom 2 matrialen inte går ihop tillsammans?

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 mars 2010
#15
Kör stål.

Å ja du har nått i tanke där med material kombinationen. Men förhoppningsvis har du olja i din motor eller.. Har du någonsin tat ur en rostig del ur en motor... Å då e det ju bäst att tryckarna å kammen e i ALU osså då eller.

Förstår inte tanken med dubbla fjädrar heller. Finns det inte bara lite hårdare enkla? Räcker fömodligen i massvis

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Däckmissbrukare
144 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#16
JaggaChafen skrev:
Kör stål.

Å ja du har nått i tanke där med material kombinationen. Men förhoppningsvis har du olja i din motor eller.. Har du någonsin tat ur en rostig del ur en motor... Å då e det ju bäst att tryckarna å kammen e i ALU osså då eller.

Förstår inte tanken med dubbla fjädrar heller. Finns det inte bara lite hårdare enkla? Räcker fömodligen i massvis

okej,jo de har du rätt i..är de nån som vet nån bra sida som säljer enkla fjädrar som är lite hårdare bara då? tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

261 Inlägg
18 mars 2010
#17
volvoRacing90 skrev:
de nån som vet nån bra sida som säljer enkla fjädrar som är lite hårdare bara då? tongue

KG trimning har ju sina egna "gulmärkta" fjädrar....  Ska enligt Erland motsvara volvo orginal! (om inte minnet sviker?)

Har kört dessa fjädrar med gott resultat till varvstopp på ca 7500varv...  Drog även vid nåt tillfälle upp maskinen till 8000 tongue Utan "hörbart" ventilsläpp......  troligtvis en hel del tur med i spelet lol (Kanske inte kommer som nån överraskning att jag körde motorras i slutänden....)

1 207 Inlägg
18 mars 2010
#18
volvoRacing90 skrev:
okej tongue..vill ju gärna ha möjlighet att sätta i en lite vassare kam men org fjädrar kanske pallar ganska mycket eller?..sen kom ja å tänka på en annan sak,toppen är ju i aluminium och om man sätter i stål brickor blir de inte en slags korrision (typ rostar) efter ett tag,har för mig att dom 2 matrialen inte går ihop tillsammans?

Galvanisk korrosion / bimetallkorrosion kallas det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion skrev:
Bimetallkorrosion

Bimetallkorrosion, eller som det tidigare kallades galvanisk korrosion är en form av lokal korrosion. Om metaller med olika ädelhet (olika korrosionspotential, även kallat kontaktpotential) är i kontakt och utsätts för en elektrolyt skapas en galvanisk cell. Metallen med högre korrosionspotential blir då anod medan den med lägre potential blir katod. Dock krävs en skillnad i korrosionspotential på minst 50 mV för att skador skall uppstå. Bimetallkorrosion sker enligt: ianodAanod = ikatodAkatod, där i står för strömtäthet (A/cm²) och A för area (cm²). Utgående från denna ekvation ser man att bimetallkorrosion går mycket fort då anodytan är liten och katodytan stor.

10 287 Inlägg
18 mars 2010
#19
Kör man med saltvatten istället för olja så får man problem med korrosion ja. Men med olja så lirar det utan problem.

Fast tillochmed stora passagerarfärjor kör med stålskrov och aluminium i överbyggnad. Där spränger man ihop materialen i skarven.

/Göran


maco skrev:
Galvanisk korrosion / bimetallkorrosion kallas det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The Deer Hunter
35 Inlägg
18 mars 2010
#20
volvoRacing90 skrev:
okej tongue..vill ju gärna ha möjlighet att sätta i en lite vassare kam men org fjädrar kanske pallar ganska mycket eller?..sen kom ja å tänka på en annan sak,toppen är ju i aluminium och om man sätter i stål brickor blir de inte en slags korrision (typ rostar) efter ett tag,har för mig att dom 2 matrialen inte går ihop tillsammans?

om du någon gång byter kam. byt fjädrar då. det är ju inte speciellt avancerat att lyfta en topp på en b230 eller dom flest motorer för den delen. wink

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.


Sök