3660
Sök

Volvo 855 T5, defekt motor/topp

Chef de cousine
45 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Min kära bil har nu lagt av, fått reda på av en kille att det är toppen som har gått! sad

Bilen i fråga har gått 17000 mil och är hyfsat fin i skicket för att ändå vara 16 år, även fullstämplad servicebok.
Han ringde idag och sa att det troligtvis kommer kosta i runda slängar 10 000 kr att laga detta, då ska han byta kamrem, vattenpump and so on.

Frågan är om detta är värt pengarna, att laga den?

MVH Tobias!

NissanMotorsport
15 mars 2010
byta kamrem + vattenpump? svartjobb? nej de är inte värt..  om det är mer än det..så skriv gärna vad.. för vi vet inte vad "so on" är smile

Chef de cousine
45 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Ehm, han:
Fixar ny topp, byter det som behövs runt omkring, och sedan så sa han att medans man gör detta så kan man lika gärna byta hela kamremen, och arbetet ingår i dessa pengarna. Sedan tillade han att det var en italien import, om det gör någon skillnad vet inte jag! smile

NissanMotorsport
15 mars 2010
Tobias_1337 skrev:
Ehm, han:
Fixar ny topp, byter det som behövs runt omkring, och sedan så sa han att medans man gör detta så kan man lika gärna byta hela kamremen, och arbetet ingår i dessa pengarna. Sedan tillade han att det var en italien import, om det gör någon skillnad vet inte jag! smile

Om han fixar en ny topp åt dig så äre nog värt isåfall? törs inte säga att det är det, så de får någon annan göra som vet. Då bör han ju slipa in ventiler om det behövs och kontrollera allting, möjligtvis plana toppen också om det behövs.. kamrem och dess tillbehör kanske går på en ~1200 kr? iaf på ww.skruvat.se är dom billiga.  Så i mina öron kan de va värt ja smile

NissanMotorsport
15 mars 2010
Vad är det som hänt med bilen då? mer ingående smile kanske någon annan här har någon anna teori om va som kan vara fel..

Chef de cousine
45 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Alltså, lite svårt att förklara! neutral Den låter konstigt, men det antar jag att ni redan har förstått. Den är körbar men naturligtvis körde jag bara några meter innan jag stannade och stängde av.

Den hackar lite i ljudet, eller hur man ska förklara det, men den går lite ojämnt när jag kör. Detta har jag inte uppfattat förens nu, så felet uppkom troligt nyligen.

Sen vet jag att både jag och den förra ägaren kör "hårt" i våran körstil, men detta är de nu slut på om det kommer lagas!

Saken är att jag måste ha en bil, så antingen laga, eller köpa en ny bil! smile

Sen måste man se det ifrån den andra sidan, när den är lagad så har jag en stabil bil, som kommer hålla ett bra tag till, motormässigt. cool

MVH! smile
Senast redigerat av Tobias_1337 (16 mars 2010)

NissanMotorsport
16 mars 2010
Tobias_1337 skrev:
Alltså, lite svårt att förklara! neutral Den låter konstigt, men det antar jag att ni redan har förstått. Den är körbar men naturligtvis körde jag bara några meter innan jag stannade och stängde av.

Den hackar lite i ljudet, eller hur man ska förklara det, men den går lite ojämnt när jag kör. Detta har jag inte uppfattat förens nu, så felet uppkom troligt nyligen.

Sen vet jag att både jag och den förra ägaren kör "hårt" i våran körstil, men detta är de nu slut på om det kommer lagas!

Saken är att jag måste ha en bil, så antingen laga, eller köpa en ny bil! smile

Sen måste man se det ifrån den andra sidan, när den är lagad så har jag en stabil bil, som kommer hålla ett bra tag till, motormässigt. cool

MVH! smile

Okej, ja de är lite svårt att tyda va som kan va fel, men hoppas han har rätt om toppen bara, du känner han och vet va han kan m.m? Så det inte är något simpelt fel som en givare eller liknande kanske.

Ett alternativ är ju att lämna in den på din lokala verkstad, ingen märkesverkstad utan en "liten" en som gör en felsökning, priset törs ja inte säga, men kanske 1000 kr +? men då om det är topppen har du ju förlorat 1000 kr där också, hehe smile

Om man måste byta topp så är ju den gamla antingen sprucken, skev eller alla ventiler krökta? finns säkert någon mer anledning till att byta topp helt men. Jag gissar för det mesta nu, så lita inte på mig fullt ut smile hoppas någon kunnig kan rätta mig om dessa saker..

Chef de cousine
45 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
BUMP! Mitt fel, detta var inte någon italien import, men den är importerad ifrån tyskland vet jag!!

Sorry om jag är velig big_smile

MVH!

Sök