4948
Sök

Köpa nya 9-5, ge saab mitt stöd ?

Meister
6 763 Inlägg
16 mars 2010
#21
MantaRobin skrev:
jag hade nog hört mig för lite grann om hur opel insignia är. trots allt så delar ju 9-5 och insignia plattform och mycket delar vad jag har hört. och än så länge har man inte hört några jättegoda ord om insignia...

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?


3 123 Inlägg
16 mars 2010
#22
camaro67 skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade nog hört mig för lite grann om hur opel insignia är. trots allt så delar ju 9-5 och insignia plattform och mycket delar vad jag har hört. och än så länge har man inte hört några jättegoda ord om insignia...

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Skulle säga det samma, jag tycker insignia verkar vara en jäkligt bra bil för att vara Opel...
Sen känns det lite fel att jämföra med Insignian; jämför man 9-3an med Vectran?
Senast redigerat av viccoA (16 mars 2010)


876 Inlägg
16 mars 2010
#23
viccoA skrev:
camaro67 skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade nog hört mig för lite grann om hur opel insignia är. trots allt så delar ju 9-5 och insignia plattform och mycket delar vad jag har hört. och än så länge har man inte hört några jättegoda ord om insignia...

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Skulle säga det samma, jag tycker insignia verkar vara en jäkligt bra bil för att vara Opel...
Sen känns det lite fel att jämföra med Insignian; jämför man 9-3an med Vectran?

när jag gjorde ett arbete om Saab så var jag på Saab i Trollhättan och fick jättebra spränskiss på en Saab 9-3 med massa delar som var färgade i olika färger som symboliserade GM-saker, modifierade GM-saker och egenutvecklat. Inom GM åtminstone så delade bilar på samma plattform ca 60% av sakerna. Dem övriga 40% är det som skiljer en Saab från Opel och att Saaben då känns sportigare som är deras ambition än en lugnare Opel. Så att säga att nya 9-5 är en Insignia med Saab-emblem är bullshit. Opeln är lika mycket Saab isåfall.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 mars 2010
#24
lindell90 skrev:
viccoA skrev:
camaro67 skrev:

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Skulle säga det samma, jag tycker insignia verkar vara en jäkligt bra bil för att vara Opel...
Sen känns det lite fel att jämföra med Insignian; jämför man 9-3an med Vectran?

när jag gjorde ett arbete om Saab så var jag på Saab i Trollhättan och fick jättebra spränskiss på en Saab 9-3 med massa delar som var färgade i olika färger som symboliserade GM-saker, modifierade GM-saker och egenutvecklat. Inom GM åtminstone så delade bilar på samma plattform ca 60% av sakerna. Dem övriga 40% är det som skiljer en Saab från Opel och att Saaben då känns sportigare som är deras ambition än en lugnare Opel. Så att säga att nya 9-5 är en Insignia med Saab-emblem är bullshit. Opeln är lika mycket Saab isåfall.

Men nu utvecklade Opel denna platformen, det vill säga att Insignia är 60% Opel + 40% Opel och nya 9-5 60% Opel och 40% Saab? Inte för att det skulle göra någon större skillnad, men men...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 mars 2010
#25
Hade jag råd så hade jag köpt både en 9-3 och 9-5 Aero tongue Jag tycker det verkar vara en ok bil och hoppas att 9-5an inte är lika trång och jäklig i baksätet som insignian tydligen skall vara.

Tror och hoppas att nya 9-5an kommer göra rätt bra ifrån sig, den är stor, finns med XWD samt tydligen någon vettig diesel. Det ända som känns tokigt är priset som känns som om man siktat aningen i överkant även om bilen är störst och bäst i klassen
Senast redigerat av TenZer (16 mars 2010)

Rock'n Roll

2 924 Inlägg
16 mars 2010
#26
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
viccoA skrev:
Skulle säga det samma, jag tycker insignia verkar vara en jäkligt bra bil för att vara Opel...
Sen känns det lite fel att jämföra med Insignian; jämför man 9-3an med Vectran?

när jag gjorde ett arbete om Saab så var jag på Saab i Trollhättan och fick jättebra spränskiss på en Saab 9-3 med massa delar som var färgade i olika färger som symboliserade GM-saker, modifierade GM-saker och egenutvecklat. Inom GM åtminstone så delade bilar på samma plattform ca 60% av sakerna. Dem övriga 40% är det som skiljer en Saab från Opel och att Saaben då känns sportigare som är deras ambition än en lugnare Opel. Så att säga att nya 9-5 är en Insignia med Saab-emblem är bullshit. Opeln är lika mycket Saab isåfall.

Men nu utvecklade Opel denna platformen, det vill säga att Insignia är 60% Opel + 40% Opel och nya 9-5 60% Opel och 40% Saab? Inte för att det skulle göra någon större skillnad, men men...

Jasså gjorde Opel det? Snarare GM.

Nu är det ju faktiskt så att Utvecklingsavdelningen i Trollhättan var till alldeles nyss en GM-enhet som utvecklade vissa system/komponenter/funktioner till Alla GMs nya plattformar på samma sätt som Utvecklingsenheten i Rüsselsheim(Opel) är en annan GM-enhet för andra system/komponenter/funktioner i GMs nya plattformar...
Dvs flera delar i Opel Insignia, nya Astra och nya Corsa är utvecklade och utprovade i Trollhättan... bl.a 4WD systemen, vissa motorkomponenter, Infotainment (Instrument, komfort-funktioner) m.fl

~ Life is short, have FUN! ~

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#27
TenZer skrev:
Hade jag råd så hade jag köpt både en 9-3 och 9-5 Aero tongue Jag tycker det verkar vara en ok bil och hoppas att 9-5an inte är lika trång och jäklig i baksätet som insignian tydligen skall vara.

Tror och hoppas att nya 9-5an kommer göra rätt bra ifrån sig, den är stor, finns med XWD samt tydligen någon vettig diesel. Det ända som känns tokigt är priset som känns som om man siktat aningen i överkant även om bilen är störst och bäst i klassen

Vet inte ens om det är värt att kommentera det. Löjligt roll

Storlek är inte av betydelse i det här fallet, inte XWD heller. Tvärt om är stora bilar osäkra på marknaden där trenden går mot allt mindre bilar. Det gäller att nya 9-5 kommer med snåla och miljövänliga motorer för att den skall ha någon chans.

Volvo S80:
1.6D 109hp/240Nm och 4.5L/100km blandad körning. (Manuell)
2.0D 136/320Nm och 5.9L/100km (Manuell)
Bensin:
T6 AWD 285hp/400Nm och 11.2L/100km (aut)

Bmw 5-serie:
520D 184hp/380Nm och 5.0L/100km (Oavsett vxl-låda)
530D 245hp/540Nm och 6.3L/100km (Oavsett vxl-låda)
Bensin:
535i 306hp/400Nm och 8.5L/100km (Ännu lägre med 8-vxl automat, påslag för xDrive på 3an= en knapp dl vilket blir 9.5L/100km om vi försöker beräkna)

Mercedes E-klass:
E200 cdi 136hp/360Nm och 5.2L/100km (Oavsett vxl.låda)
E350 cdi 231hp/540Nm och 6.8L/100km (aut.)
Bensin:
E500 4-matic 388hp/530Nm 11.0L/100km (4WD+aut)


Och detta enligt EU-körcykeln.

Saab 9-5:
2.0TID 160hp/340Nm och 5.4L/100km (och hela 6.8 med automatlåda) Dessutom av Saab beräknade uppgifter.
Bensin:
2.8T V6 XWD 300hp/400Nm 11.4L/100km (4WD+aut) Och åter igen, beräknade inte testade siffror.

Eller för att sammanfatta det; Nya 9-5 drar en halv dl mer än en 100hp starkare E-klass med V8. Eller för att förenkla det, omsprungen av konkurrenterna innan det börjat säljas.

Och priset, för 9-5 475.000:- och för Mercan 640.000:-. Motsvarande Mercedes E-klass (350cgi) kostar 500.000:-. S80 då? Jodå, ett klipp för enbart 416.000:-, det vill säga motsvarande Volvo kostar 65.000:- mindre än Saab. Det är "en del" pengar det.

Diesel: 315.000:- för 2.0 TID, och 25.000:- mindre för motsvarande Volvo samt 5.000:- mer för 45hp starkare D5. Tysken då? Jo Bmws starkare (och snålare) 520D kostar 30.000:- mer än Saaben.

Kort sammanfattat; redan förbi sprungen av konkurrenterna (Törstigare i det här fallet) och mycket dyrare (jämfört med Volvon). Och lika dyr/nästan lika dyr (beroende på modell) som motsvarande tysk.

Dessutom håller varken 9-5 eller Opel Insignia samma tekniknivå som tyskarna gör, eller som nästa Audi A6 eller Volvo S80 kommer göra. För man får väl anta att tex. S80 går samma system som S60/XC60 gått och så vidare. 

Dessutom med osäkerheten kring om Saab kommer finnas kvar eller ej, och hurvida det påverkar andrahandsvärdet.

Jo visst, konstigt att jag är inte tror (Vilket är en jävla skillnad mot att inte vilja) att Saab kommer vända och bli ett framgångsrikt företag roll
Senast redigerat av Rquired (17 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#28
peegee skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:

när jag gjorde ett arbete om Saab så var jag på Saab i Trollhättan och fick jättebra spränskiss på en Saab 9-3 med massa delar som var färgade i olika färger som symboliserade GM-saker, modifierade GM-saker och egenutvecklat. Inom GM åtminstone så delade bilar på samma plattform ca 60% av sakerna. Dem övriga 40% är det som skiljer en Saab från Opel och att Saaben då känns sportigare som är deras ambition än en lugnare Opel. Så att säga att nya 9-5 är en Insignia med Saab-emblem är bullshit. Opeln är lika mycket Saab isåfall.

Men nu utvecklade Opel denna platformen, det vill säga att Insignia är 60% Opel + 40% Opel och nya 9-5 60% Opel och 40% Saab? Inte för att det skulle göra någon större skillnad, men men...

Jasså gjorde Opel det? Snarare GM.

Nu är det ju faktiskt så att Utvecklingsavdelningen i Trollhättan var till alldeles nyss en GM-enhet som utvecklade vissa system/komponenter/funktioner till Alla GMs nya plattformar på samma sätt som Utvecklingsenheten i Rüsselsheim(Opel) är en annan GM-enhet för andra system/komponenter/funktioner i GMs nya plattformar...
Dvs flera delar i Opel Insignia, nya Astra och nya Corsa är utvecklade och utprovade i Trollhättan... bl.a 4WD systemen, vissa motorkomponenter, Infotainment (Instrument, komfort-funktioner) m.fl

Så det är en gemensam insats? Ok, ber om ursäkt för det då. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
17 mars 2010
#29
Rquired skrev:
TenZer skrev:
Hade jag råd så hade jag köpt både en 9-3 och 9-5 Aero tongue Jag tycker det verkar vara en ok bil och hoppas att 9-5an inte är lika trång och jäklig i baksätet som insignian tydligen skall vara.

Tror och hoppas att nya 9-5an kommer göra rätt bra ifrån sig, den är stor, finns med XWD samt tydligen någon vettig diesel. Det ända som känns tokigt är priset som känns som om man siktat aningen i överkant även om bilen är störst och bäst i klassen

Vet inte ens om det är värt att kommentera det. Löjligt roll

Storlek är inte av betydelse i det här fallet, inte XWD heller. Tvärt om är stora bilar osäkra på marknaden där trenden går mot allt mindre bilar. Det gäller att nya 9-5 kommer med snåla och miljövänliga motorer för att den skall ha någon chans.

Volvo S80:
1.6D 109hp/240Nm och 4.5L/100km blandad körning. (Manuell)
2.0D 136/320Nm och 5.9L/100km (Manuell)
Bensin:
T6 AWD 285hp/400Nm och 11.2L/100km (aut)

Bmw 5-serie:
520D 184hp/380Nm och 5.0L/100km (Oavsett vxl-låda)
530D 245hp/540Nm och 6.3L/100km (Oavsett vxl-låda)
Bensin:
535i 306hp/400Nm och 8.5L/100km (Ännu lägre med 8-vxl automat, påslag för xDrive på 3an= en knapp dl vilket blir 9.5L/100km om vi försöker beräkna)

Mercedes E-klass:
E200 cdi 136hp/360Nm och 5.2L/100km (Oavsett vxl.låda)
E350 cdi 231hp/540Nm och 6.8L/100km (aut.)
Bensin:
E500 4-matic 388hp/530Nm 11.0L/100km (4WD+aut)


Och detta enligt EU-körcykeln.

Saab 9-5:
2.0TID 160hp/340Nm och 5.4L/100km (och hela 6.8 med automatlåda) Dessutom av Saab beräknade uppgifter.
Bensin:
2.8T V6 XWD 300hp/400Nm 11.4L/100km (4WD+aut) Och åter igen, beräknade inte testade siffror.

Eller för att sammanfatta det; Nya 9-5 drar en halv dl mer än en 100hp starkare E-klass med V8. Eller för att förenkla det, omsprungen av konkurrenterna innan det börjat säljas.

Och priset, för 9-5 475.000:- och för Mercan 640.000:-. Motsvarande Mercedes E-klass (350cgi) kostar 500.000:-. S80 då? Jodå, ett klipp för enbart 416.000:-, det vill säga motsvarande Volvo kostar 65.000:- mindre än Saab. Det är "en del" pengar det.

Diesel: 315.000:- för 2.0 TID, och 25.000:- mindre för motsvarande Volvo samt 5.000:- mer för 45hp starkare D5. Tysken då? Jo Bmws starkare (och snålare) 520D kostar 30.000:- mer än Saaben.

Kort sammanfattat; redan förbi sprungen av konkurrenterna (Törstigare i det här fallet) och mycket dyrare (jämfört med Volvon). Och lika dyr/nästan lika dyr (beroende på modell) som motsvarande tysk.

Dessutom håller varken 9-5 eller Opel Insignia samma tekniknivå som tyskarna gör, eller som nästa Audi A6 eller Volvo S80 kommer göra. För man får väl anta att tex. S80 går samma system som S60/XC60 gått och så vidare. 

Dessutom med osäkerheten kring om Saab kommer finnas kvar eller ej, och hurvida det påverkar andrahandsvärdet.

Jo visst, konstigt att jag är inte tror (Vilket är en jävla skillnad mot att inte vilja) att Saab kommer vända och bli ett framgångsrikt företag roll

Att stirra sig blind på motorer, effektsiffror och förbrukning ger ingen rättvis bild. Varför köper man exempelvis en Alfa Romeo? inte för att den har stora motorer, inte för att den har mest effekt, inte för att den drar minst och inte heller för att den är billigast.

Så du gör ett klassiskt misstag men det är bara tiden som kan visa om Saab 9-5 kommer bli en succé. Förövrigt varför köper man av ditt favoritmärke BMW? tja samma visa där tongue Förresten varför hade du inte med dom i din jämförelse? neutral
Senast redigerat av Slash (17 mars 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#30
Rquired

Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.

en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#31
tjn skrev:
Rquired

Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.

en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare

Jämförelsen ovan gäller den nya 5-serien F10, och inte gamla E60. Nu vet jag inte vad 9-5 bjuder på i standardutförande, troligtvis mer än vad Bmw gör. Men med komfortpaket har man vad man behöver och en nivå som gott och väl motsvarar Volvo S80 i alla fall. Skulle tro 9-5 lägger sig på liknande nivå?

5-serie med komfortpaket kostar i så fall 50.000:- mer än bäst motsvarande Saab 9-5, då åter igen med reservation för vilken utrustningsnivå Saaben bjuds med. Vem vet? Det är kanske bara klimatanläggningen (+4000:- för aut, snålt) som skiljer, för farthållare finns.

Så som Slash skrev, varför köpa (mitt favoritmärke) Bmw? Jo, för att den bjuder på minst lika mycket komfort men en helt annan körglädje. Eller för att citera;

"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"

"Med något av de sportigare lägena valt kör 5-serien lätt ifrån konkurrenterna" (Vilka är S80, E-klass och A6)


Eller för att förenkla, lika bekväm men mycket roligare. Samt bättre kvalité och troligtvis billigare ägandekostnader. Är det värt 30-50k? Det väljer spekulanten, i det här fallet du.

9-5 nämns faktiskt i testet, då baserat på förseriebilen Teknikens Värld körde i höstas, med orden "Lika rolig att köra? Tveksamt" Då syftat åter igen på övriga bilar i test.


Eller vad jag helt enkelt menade med föregående inlägg; För 30k får du nya och lika uppseendeväckande Bmw 5-serie som med all sannolikhet är en bättre bil. Eller så sparar du minst lika mycket och köper en lika bra, billigare men inte så uppseendeväckande Volvo S80.

Skall man (I det här fallet, skulle jag) stödja Saab får de göra lite från sin sida av saken med, och inte åter igen sätta fantasipriser och tro sig tillhöra en bilklass de aldrig varit i närheten av. Det var väl så det gick åt helvete förra gången. 

Slash:

Varför köper man en Alfa Romeo? Enkelt, för att de bjuder på en själ och känsla av att vara speciell (som Saab saknat sedan 80-talet).

Varför köper man en Bmw? Enkelt igen, för att det är grymt bra bilar.

Varför fick inte Bmw vara med i jämförelsen? Nästan lika enkelt, det sticker mer i ögonen på folk här på Garaget än om jag använder andra exempel. Nu fick jag fram vad jag ville rejält tydligt med Volvo och Mercedes som exempel, hade jag använt Bmw hade kommentaren "Bmw-tok" kommit som ett brev på posten. smile
Senast redigerat av Rquired (17 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 886 Inlägg
17 mars 2010
#32
Håll er till ämnet och spallta inte upp kilometervis av tabbeller som inte har ett dugg med trådskaparens nyförvärv att göra.
Tabeller och m.m från 80-talet i all ära med det är inte det tråden handlar om.

Han har förövrigt reda testat det flesta av bilarna som tas upp i tråden och fler därtill och är mycket väl medveten om vad han köper och vad det kostar.

Fotograf på tierpidag.se

876 Inlägg
17 mars 2010
#33
Rquired skrev:
tjn skrev:
Rquired

Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.

en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare

Jämförelsen ovan gäller den nya 5-serien F10, och inte gamla E60. Nu vet jag inte vad 9-5 bjuder på i standardutförande, troligtvis mer än vad Bmw gör. Men med komfortpaket har man vad man behöver och en nivå som gott och väl motsvarar Volvo S80 i alla fall. Skulle tro 9-5 lägger sig på liknande nivå?

5-serie med komfortpaket kostar i så fall 50.000:- mer än bäst motsvarande Saab 9-5, då åter igen med reservation för vilken utrustningsnivå Saaben bjuds med. Vem vet? Det är kanske bara klimatanläggningen (+4000:- för aut, snålt) som skiljer, för farthållare finns.

Så som Slash skrev, varför köpa (mitt favoritmärke) Bmw? Jo, för att den bjuder på minst lika mycket komfort men en helt annan körglädje. Eller för att citera;

"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"

"Med något av de sportigare lägena valt kör 5-serien lätt ifrån konkurrenterna" (Vilka är S80, E-klass och A6)


Eller för att förenkla, lika bekväm men mycket roligare. Samt bättre kvalité och troligtvis billigare ägandekostnader. Är det värt 30-50k? Det väljer spekulanten, i det här fallet du.

9-5 nämns faktiskt i testet, då baserat på förseriebilen Teknikens Värld körde i höstas, med orden "Lika rolig att köra? Tveksamt" Då syftat åter igen på övriga bilar i test.


Eller vad jag helt enkelt menade med föregående inlägg; För 30k får du nya och lika uppseendeväckande Bmw 5-serie som med all sannolikhet är en bättre bil. Eller så sparar du minst lika mycket och köper en lika bra, billigare men inte så uppseendeväckande Volvo S80.

Skall man (I det här fallet, skulle jag) stödja Saab får de göra lite från sin sida av saken med, och inte åter igen sätta fantasipriser och tro sig tillhöra en bilklass de aldrig varit i närheten av. Det var väl så det gick åt helvete förra gången. 

Slash: Varför köper man en Alfa Romeo? Enkelt, för att de bjuder på en själ och känsla av att vara speciell (som Saab saknat sedan 80-talet).

Varför köper man en Bmw? Enkelt igen, för att det är grymt bra bilar.

Varför fick inte Bmw vara med i jämförelsen? Nästan lika enkelt, det sticker mer i ögonen på folk här på Garaget än om jag använder andra exempel. Nu fick jag fram vad jag ville rejält tydligt med Volvo och Mercedes som exempel, hade jag använt Bmw hade kommentaren "Bmw-tok" kommit som ett brev på posten. smile

Tycker det är grymt kul att du säger att nya BMW med all sannolikhet är bättre än nya Saab utan att kunna gå in närmre på vad som är så mycket bättre och utan att du antagligen kört någon av dem.


1 216 Inlägg
17 mars 2010
#34
Fick ett erbjudande förra veckan om att komma och klämma och känna på nya 9-5:an. Detta gjordes igår, måste nog säga att den är riktigt riktigt bra. De fick inte säga mer än att den är rikligt utrustad från början. Enligt mig är den ett riktigt bra köp, materialvalen är gedigna och känns verkligen premium. Att det skulle vara trångt i baksäta och att insteget skulle vara dåligt ansåg inte jag. Snarare tvärtt om.

En riktigt fin bil, som garanterat kommer att sälja riktigt bra.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#35
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
tjn skrev:
Rquired

Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.

en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare

Jämförelsen ovan gäller den nya 5-serien F10, och inte gamla E60. Nu vet jag inte vad 9-5 bjuder på i standardutförande, troligtvis mer än vad Bmw gör. Men med komfortpaket har man vad man behöver och en nivå som gott och väl motsvarar Volvo S80 i alla fall. Skulle tro 9-5 lägger sig på liknande nivå?

5-serie med komfortpaket kostar i så fall 50.000:- mer än bäst motsvarande Saab 9-5, då åter igen med reservation för vilken utrustningsnivå Saaben bjuds med. Vem vet? Det är kanske bara klimatanläggningen (+4000:- för aut, snålt) som skiljer, för farthållare finns.

Så som Slash skrev, varför köpa (mitt favoritmärke) Bmw? Jo, för att den bjuder på minst lika mycket komfort men en helt annan körglädje. Eller för att citera;

"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"

"Med något av de sportigare lägena valt kör 5-serien lätt ifrån konkurrenterna" (Vilka är S80, E-klass och A6)


Eller för att förenkla, lika bekväm men mycket roligare. Samt bättre kvalité och troligtvis billigare ägandekostnader. Är det värt 30-50k? Det väljer spekulanten, i det här fallet du.

9-5 nämns faktiskt i testet, då baserat på förseriebilen Teknikens Värld körde i höstas, med orden "Lika rolig att köra? Tveksamt" Då syftat åter igen på övriga bilar i test.


Eller vad jag helt enkelt menade med föregående inlägg; För 30k får du nya och lika uppseendeväckande Bmw 5-serie som med all sannolikhet är en bättre bil. Eller så sparar du minst lika mycket och köper en lika bra, billigare men inte så uppseendeväckande Volvo S80.

Skall man (I det här fallet, skulle jag) stödja Saab får de göra lite från sin sida av saken med, och inte åter igen sätta fantasipriser och tro sig tillhöra en bilklass de aldrig varit i närheten av. Det var väl så det gick åt helvete förra gången. 

Slash: Varför köper man en Alfa Romeo? Enkelt, för att de bjuder på en själ och känsla av att vara speciell (som Saab saknat sedan 80-talet).

Varför köper man en Bmw? Enkelt igen, för att det är grymt bra bilar.

Varför fick inte Bmw vara med i jämförelsen? Nästan lika enkelt, det sticker mer i ögonen på folk här på Garaget än om jag använder andra exempel. Nu fick jag fram vad jag ville rejält tydligt med Volvo och Mercedes som exempel, hade jag använt Bmw hade kommentaren "Bmw-tok" kommit som ett brev på posten. smile

Tycker det är grymt kul att du säger att nya BMW med all sannolikhet är bättre än nya Saab utan att kunna gå in närmre på vad som är så mycket bättre och utan att du antagligen kört någon av dem.

Om du nu läser en gång till bör du notera att jag inte någonstans hävdar att det är mina upplevelser, utan det är baserat på ett par citat av Teknikens Värld. Som troligtvis sitter på mer kunskap i ämnet nya 9-5 kontra F10 än vad både du och jag gör.

Jag har bara hävdat en sak, baserat på följande citat:

"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"

Åter igen av Teknikens Värld, som precis som de flesta svenskar ändå har ett gott öga till just inhemsk tillverkning.

Eller förenklat, Saab har aldrig legat på samma nivå som Bmw. Tidigare har skillnaden motiverats av det lägre priset, men nu när Saab nästan är ikapp på den punkten.

Vill du veta vad jag tycker är grymt kul? Din tilltro till Saab, ett märke som aldrig legat ikapp med vad som anses några av världens duktigaste biltillverkare (Bmw, Mercedes, Audi bara för att ta tyska exempel).

Undrar vad du har för belägg till att tro att Saab med sina 40% "unika" har lyckats lyfta Insignia/GM-plattformen till en klass flera steg högre, en klass de aldrig varit i närheten av? Du är välkommen att diskutera det om du vill, men inte i denna tråd som redan börjar spåra åt fel håll. Förslagsvis PM.

Vet inte hur detta inlägget stämmer överens med Hamiltons uppmaningar, men det innehåller åtminstone inte fler tabeller. Klen ursäkt roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fotograf
119 Inlägg
17 mars 2010
#36
@Rquired: vill du veta vad ja tycker är kul? att du finns i varenda tråd angående bilar och alltid har massa åsikter, synpunkter osv.. utan att du förmodligen ens nånsin ägt någon av bilarna du talar om... vemsomhelst kan väl läsa på wikipedia om fakta om bilar, men teori och praktik är inte samma sak. en bil på pappret är inte att jämföra med verklighet.. så jag kan inte se nån relevans eller tillförlitlighet i något du skriver och förstår inte vad du är ute efter med all text du trycker in i varenda tråd..


hellre avåkt än frånåkt!
51 Inlägg
17 mars 2010
#37
Rquired: det låter som du faktiskt är helt insnöad på BMW, eller allt som tyskarna nu har att göra med. tvivlar också på att det du säger skulle vara sant till 100%. åk runt o provkör olika bilar runt om i stan o se hur det känns istället för o smutskasta Saab 9-5 som till o med ser ut att kunna bli en storsäljare. o dehär med att Saab inte har hafft nån "själ" sedan 80-talet... det kan jag då fan säga att själ har varken AUDI, BMW, VOLVO, VW mfl heller hafft sedan slutet av 90 talet isf. vem har det? ja möjligen Ferrari, lamborghini o resten av superbilarna men de är ju i en klass för sig.

kan inte säga att jag är någon expert på nya bilar precis, men att bilar sedan slutet av 90 o början av 2000 har blivit mer o mer stela o köra är ett faktum.. o det är nog många som håller med mig.
själv kör jag Bmw V8 så ingen smutskastning på något ovannämt märke.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#38
j0cke90 skrev:
@Rquired: vill du veta vad ja tycker är kul? att du finns i varenda tråd angående bilar och alltid har massa åsikter, synpunkter osv.. utan att du förmodligen ens nånsin ägt någon av bilarna du talar om... vemsomhelst kan väl läsa på wikipedia om fakta om bilar, men teori och praktik är inte samma sak. en bil på pappret är inte att jämföra med verklighet.. så jag kan inte se nån relevans eller tillförlitlighet i något du skriver och förstår inte vad du är ute efter med all text du trycker in i varenda tråd..

Nej, teori hänger inte alltid (ofta, men inte alltid) ihop med praktiken.

Men för att lära känna en bil behöver man inte äga den, det räcker med att köra den. Det räcker förstås inte med 1mil, man får en bra bild men inte en komplett, utan det får nog köras ett par mil kanske tom 10-tals mil innan man kan ha fått en så gott som komplett bild av hur en bil beter sig.

Optimalt är förstås mer, det är ingen slump att magasin som Teknikens Värld brukar köra tresiffrigt med mil innan de vågar skriva ner sina åsikter under rubriken "Test" (Skriver de Provkörning menas en annan sak).

Själv har jag kört ett brett spann med olika bilar och hyggligt många mil om året bakom ratten på annat än mina egna innehav.

Tvivlar du på detta? Ja då är det inget jag kan göra något åt, och tycker du man behöver ha ägt en bil för att kunna uttala sig om den tycker jag att det är du som är på fel spår.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
17 mars 2010
#39
j0cke90 skrev:
@Rquired: vill du veta vad ja tycker är kul? att du finns i varenda tråd angående bilar och alltid har massa åsikter, synpunkter osv.. utan att du förmodligen ens nånsin ägt någon av bilarna du talar om... vemsomhelst kan väl läsa på wikipedia om fakta om bilar, men teori och praktik är inte samma sak. en bil på pappret är inte att jämföra med verklighet.. så jag kan inte se nån relevans eller tillförlitlighet i något du skriver och förstår inte vad du är ute efter med all text du trycker in i varenda tråd..

jag måste hålla med delvis.. Rquired är med i många diskussioner men han är fortfarande en av FÅ som är sakliga och backar upp sina argument med motiveringar samt reell fakta!


528 Inlägg
17 mars 2010
#40
Vill flika in att priserna på nya SAAB 9-5 måste tas i relation till att det är en ny modell. Jämför man med en Volvo så får man ha lite fingerkänsla för att vissa av Volvos bilar är av äldre modellserie.  Kolla priserna på bilar som nya S60,  XC60  så får man lite hint om att Volvos  bilar nog är minst lika dyra framöver; om nu SAAB ska klassas som en dyr bil. Allt handlar ju om kunden och marknadsekonomi. Däremot var mitt första intryck att SAABen var dyr men jag har reviderat det något då man faktiskt måste anta att alla tillverkare tar mer betalt för nyare modellserier.


Sök