TenZer skrev:
Hade jag råd så hade jag köpt både en 9-3 och 9-5 Aero
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Jag tycker det verkar vara en ok bil och hoppas att 9-5an inte är lika trång och jäklig i baksätet som insignian tydligen skall vara.
Tror och hoppas att nya 9-5an kommer göra rätt bra ifrån sig, den är stor, finns med XWD samt tydligen någon vettig diesel. Det ända som känns tokigt är priset som känns som om man siktat aningen i överkant även om bilen är störst och
bäst i klassen
Vet inte ens om det är värt att kommentera det. Löjligt
![roll](img/smilies/roll.png)
Storlek är inte av betydelse i det här fallet, inte XWD heller. Tvärt om är stora bilar osäkra på marknaden där trenden går mot allt mindre bilar. Det gäller att nya 9-5 kommer med snåla och miljövänliga motorer för att den skall ha någon chans.
Volvo S80:1.6D 109hp/240Nm och 4.5L/100km blandad körning. (Manuell)
2.0D 136/320Nm och 5.9L/100km (Manuell)
Bensin:T6 AWD 285hp/400Nm och 11.2L/100km (aut)
Bmw 5-serie:520D 184hp/380Nm och 5.0L/100km (Oavsett vxl-låda)
530D 245hp/540Nm och 6.3L/100km (Oavsett vxl-låda)
Bensin: 535i 306hp/400Nm och 8.5L/100km (Ännu lägre med 8-vxl automat, påslag för xDrive på 3an= en knapp dl vilket blir 9.5L/100km om vi försöker beräkna)
Mercedes E-klass:E200 cdi 136hp/360Nm och 5.2L/100km (Oavsett vxl.låda)
E350 cdi 231hp/540Nm och 6.8L/100km (aut.)
Bensin:E500 4-matic 388hp/530Nm 11.0L/100km (4WD+aut)
Och detta enligt EU-körcykeln.
Saab 9-5:2.0TID 160hp/340Nm och 5.4L/100km (och hela 6.8 med automatlåda)
Dessutom av Saab beräknade uppgifter. Bensin:2.8T V6 XWD 300hp/400Nm 11.4L/100km (4WD+aut)
Och åter igen, beräknade inte testade siffror.Eller för att sammanfatta det; Nya 9-5 drar en halv dl mer än en 100hp starkare E-klass med V8. Eller för att förenkla det, omsprungen av konkurrenterna innan det börjat säljas.
Och priset, för 9-5 475.000:- och för Mercan 640.000:-. Motsvarande Mercedes E-klass (350cgi) kostar 500.000:-. S80 då? Jodå, ett klipp för enbart 416.000:-, det vill säga motsvarande Volvo kostar 65.000:- mindre än Saab. Det är "en del" pengar det.
Diesel: 315.000:- för 2.0 TID, och 25.000:- mindre för motsvarande Volvo samt 5.000:- mer för 45hp starkare D5. Tysken då? Jo Bmws starkare (och snålare) 520D kostar 30.000:- mer än Saaben.
Kort sammanfattat; redan förbi sprungen av konkurrenterna (Törstigare i det här fallet) och mycket dyrare (jämfört med Volvon). Och lika dyr/nästan lika dyr (beroende på modell) som motsvarande tysk.
Dessutom håller varken 9-5 eller Opel Insignia samma tekniknivå som tyskarna gör, eller som nästa Audi A6 eller Volvo S80 kommer göra. För man får väl anta att tex. S80 går samma system som S60/XC60 gått och så vidare.
Dessutom med osäkerheten kring om Saab kommer finnas kvar eller ej, och hurvida det påverkar andrahandsvärdet.
Jo visst, konstigt att jag är inte
tror (Vilket är en jävla skillnad mot att inte vilja) att Saab kommer vända och bli ett framgångsrikt företag
![roll](img/smilies/roll.png)