Rquired skrev:
tjn skrev:
Rquired
Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.
en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare
Jämförelsen ovan gäller den nya 5-serien F10, och inte gamla E60. Nu vet jag inte vad 9-5 bjuder på i standardutförande, troligtvis mer än vad Bmw gör. Men med komfortpaket har man vad man behöver och en nivå som gott och väl motsvarar Volvo S80 i alla fall. Skulle tro 9-5 lägger sig på liknande nivå?
5-serie med komfortpaket kostar i så fall 50.000:- mer än bäst motsvarande Saab 9-5, då åter igen med reservation för vilken utrustningsnivå Saaben bjuds med. Vem vet? Det är kanske bara klimatanläggningen (+4000:- för aut, snålt) som skiljer, för farthållare finns.
Så som Slash skrev, varför köpa (mitt favoritmärke) Bmw? Jo, för att den bjuder på minst lika mycket komfort men en helt annan körglädje. Eller för att citera;
"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"
"Med något av de sportigare lägena valt kör 5-serien lätt ifrån konkurrenterna"
(Vilka är S80, E-klass och A6)
Eller för att förenkla, lika bekväm men mycket roligare. Samt bättre kvalité och troligtvis billigare ägandekostnader. Är det värt 30-50k? Det väljer spekulanten, i det här fallet du.
9-5 nämns faktiskt i testet, då baserat på förseriebilen Teknikens Värld körde i höstas, med orden "Lika rolig att köra? Tveksamt" Då syftat åter igen på övriga bilar i test. Eller vad jag helt enkelt menade med föregående inlägg; För 30k får du nya och lika uppseendeväckande Bmw 5-serie som med all sannolikhet är en bättre bil. Eller så sparar du minst lika mycket och köper en lika bra, billigare men inte så uppseendeväckande Volvo S80.
Skall man (I det här fallet, skulle jag) stödja Saab får de göra lite från sin sida av saken med, och inte åter igen sätta fantasipriser och tro sig tillhöra en bilklass de aldrig varit i närheten av. Det var väl så det gick åt helvete förra gången.
Slash: Varför köper man en Alfa Romeo? Enkelt, för att de bjuder på en själ och känsla av att vara speciell (som Saab saknat sedan 80-talet).
Varför köper man en Bmw? Enkelt igen, för att det är grymt bra bilar.
Varför fick inte Bmw vara med i jämförelsen? Nästan lika enkelt, det sticker mer i ögonen på folk här på Garaget än om jag använder andra exempel. Nu fick jag fram vad jag ville rejält tydligt med Volvo och Mercedes som exempel, hade jag använt Bmw hade kommentaren "Bmw-tok" kommit som ett brev på posten.