3004
Sök

Köpa nya 9-5, ge saab mitt stöd ?

876 Inlägg
17 mars 2010
#41
Rquired skrev:
j0cke90 skrev:
@Rquired: vill du veta vad ja tycker är kul? att du finns i varenda tråd angående bilar och alltid har massa åsikter, synpunkter osv.. utan att du förmodligen ens nånsin ägt någon av bilarna du talar om... vemsomhelst kan väl läsa på wikipedia om fakta om bilar, men teori och praktik är inte samma sak. en bil på pappret är inte att jämföra med verklighet.. så jag kan inte se nån relevans eller tillförlitlighet i något du skriver och förstår inte vad du är ute efter med all text du trycker in i varenda tråd..

Nej, teori hänger inte alltid (ofta, men inte alltid) ihop med praktiken.

Men för att lära känna en bil behöver man inte äga den, det räcker med att köra den. Det räcker förstås inte med 1mil, man får en bra bild men inte en komplett, utan det får nog köras ett par mil kanske tom 10-tals mil innan man kan ha fått en så gott som komplett bild av hur en bil beter sig.

Optimalt är förstås mer, det är ingen slump att magasin som Teknikens Värld brukar köra tresiffrigt med mil innan de vågar skriva ner sina åsikter under rubriken "Test" (Skriver de Provkörning menas en annan sak).

Själv har jag kört ett brett spann med olika bilar och hyggligt många mil om året bakom ratten på annat än mina egna innehav.

Tvivlar du på detta? Ja då är det inget jag kan göra något åt, och tycker du man behöver ha ägt en bil för att kunna uttala sig om den tycker jag att det är du som är på fel spår.

Håller med Rquired här. Räcker att köra en sträcka för få en uppfattning om bilen och om den tilltalar en eller inte. Som exempel så körde var jag och besiktigade två stycken skåpbilar igår genom jobbet. En VW Caddy -10 som kändes riktigt bra. Oerhört skön växellåda med destinkta lägen som gick smidigt och bra att växla, lagom pigg, kändes inte enormt plastig och hade bra säten. En bil jag gillade (för att va skåpbil).
Senare var jag och besiktigade en Renault Kangoo -10. när man växlade kändes det lite som att röra runt i en gryta och en skrapande lite när man växlade, kändes som att stången i växelspaken var för stor och skrapade i plåtkanter, plastig inredning och hårda säten. Gillade inte alls den bilen och sträckan jag körde var bara 1 mil per bil. Hade ju upptäckt mer om jag kört längre men det var uppfattningen på den sträckan.


593 Inlägg
17 mars 2010
#42
EmilHammarlund skrev:
camaro67 skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade nog hört mig för lite grann om hur opel insignia är. trots allt så delar ju 9-5 och insignia plattform och mycket delar vad jag har hört. och än så länge har man inte hört några jättegoda ord om insignia...

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Det finns många riktiga floppar som vunnit titeln eller varit nominerad till Årets bil genom åren. (Och många toppar som borde blivit valda.) Därmed inte sagt att Insignia är en dålig bil, kan inget om dem alls...

Det är heller ingen dålig bil.. blir så trött på alla "tro sig vetare" på garaget.. Hur kan man säga att man hört dåligt om Insignia? Skriv då istället VAD du hört så ska vi nog reda ut ett och annat..

Skruvar med dessa bilar varje dag så jag är nog lite mer insatt än "spekulerarna" känns det som., det enda som har varit lite problem har varit mjukvarurelaterat och löst på 2 sek..

Till trådskaparen tycker jag absolut du gör rätt i att handla nya Saaben, den har alla möjligheter att bli en kanonbil..

mvh

4 637 Inlägg
17 mars 2010
#43
epapower skrev:
EmilHammarlund skrev:
camaro67 skrev:
Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Det finns många riktiga floppar som vunnit titeln eller varit nominerad till Årets bil genom åren. (Och många toppar som borde blivit valda.) Därmed inte sagt att Insignia är en dålig bil, kan inget om dem alls...

Det är heller ingen dålig bil.. blir så trött på alla "tro sig vetare" på garaget.. Hur kan man säga att man hört dåligt om Insignia? Skriv då istället VAD du hört så ska vi nog reda ut ett och annat..

Skruvar med dessa bilar varje dag så jag är nog lite mer insatt än "spekulerarna" känns det som., det enda som har varit lite problem har varit mjukvarurelaterat och löst på 2 sek..

Till trådskaparen tycker jag absolut du gör rätt i att handla nya Saaben, den har alla möjligheter att bli en kanonbil..

mvh

Nu var jag lite otydlig kanske, förlåt.
Jag skrev att jag inte vet något om Isignia. Det jag menade med inlägget var att Årets bil mest är en kul grej mellan motorjournalister.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 mars 2010)

OEM <3
6 957 Inlägg
17 mars 2010
#44
Köp! Skitsnygg och den verkar rätt ordentlig mot sin föregångare

OEM <3

Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#45
nu får ni bmw älskare ta och gå in på min sida och se att även jag är en bmwälskare..

Men tycker fortfarande att nya 9-5an är snyggare än nya 5serien, så mycket mer än så kan jag inte säga.
Dom skall höra av sig när en bil är på väg till mig så kan få provköra den.
Jag har under dom sista åren köpt över 10st fabriksnya bilar så jag vet allt om värdeminskning, jag vet hur värdelösa bmw kan vara med sina kundrelationer.
Bmw är ingen bil som gud skapade, det är en bra bil... ge saab en chans nu, vem vet dom kanske blir ett premiummärke...
Bert har iaf bokat sin nu fick jag veta, cristian von äggg oxå .... desto fler med pengar och status som köper en vara gör ju att varans status oxå höjs.

Alla vet att en breitling klocka är dyr spelar ingen roll om det är en beggad aerospace för 10k eller en ny navitimer för 55k ... alla vet att dessa klockor sitter på armarna till folk med "status"

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

346 Inlägg
17 mars 2010
#46
Tycker det är helrätt att köpa en ny 9-5 och stödja SAAB samtidigt som du får en kanonbil!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2010
#47
Om det hade varit mitt val - och jag funderat på en ny 9-5a hade jag hellre väntat och sett lite hur marknaden utvecklas - kan ju hända att ingen annan vågar köpa bilen, eller att den blir hårt dissad i tester m.m.

Sen märker man ju om bilen blir risad eller rosad.

Att lägga pengar på en ny bil för tillverkarens skull känns lite som att lura sig själv om man sen inte trivs med bilen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

120 Inlägg
17 mars 2010
#48
Du gör helt rätt! Förutom att du kommer åka runt i en suverän bil så blir du också bland de första att äga "pokalen" (själva bilen) som visar att svensk bilindustri still going strong!

Tycker också att Saab satt rätt priser på bilen, välj till XWD för några ynka tusenlappar - de får du tillbaka dubbelt upp när du ska sälja - tror Jag.


Teddan
2 495 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#49
TurbOla skrev:
Om det hade varit mitt val - och jag funderat på en ny 9-5a hade jag hellre väntat och sett lite hur marknaden utvecklas - kan ju hända att ingen annan vågar köpa bilen, eller att den blir hårt dissad i tester m.m.

Sen märker man ju om bilen blir risad eller rosad.

Att lägga pengar på en ny bil för tillverkarens skull känns lite som att lura sig själv om man sen inte trivs med bilen.

Jag var bland dom första i sverige som fick nya accord i kombi utförande, inte provkört eller något, och det funka ju .

ser inget problem i den biten, tror inte den blir dissad..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 mars 2010
#50
Rquired skrev:
tjn skrev:
Rquired

Det märks att du har köpt få eller inga fabriksnya bilar.

en 5-serie som endast är 30 000kr dyrare i basutförande har inte ens klimatanläggning utan endast en vanlig AC
Nu kommer 5-serien bli ännu dyrare med den nya modellen som kommer.
minns inte hur det var med 5-serien men i 3serien är det inte ens standard med farthållare

Jämförelsen ovan gäller den nya 5-serien F10, och inte gamla E60. Nu vet jag inte vad 9-5 bjuder på i standardutförande, troligtvis mer än vad Bmw gör. Men med komfortpaket har man vad man behöver och en nivå som gott och väl motsvarar Volvo S80 i alla fall. Skulle tro 9-5 lägger sig på liknande nivå?

5-serie med komfortpaket kostar i så fall 50.000:- mer än bäst motsvarande Saab 9-5, då åter igen med reservation för vilken utrustningsnivå Saaben bjuds med. Vem vet? Det är kanske bara klimatanläggningen (+4000:- för aut, snålt) som skiljer, för farthållare finns.

Så som Slash skrev, varför köpa (mitt favoritmärke) Bmw? Jo, för att den bjuder på minst lika mycket komfort men en helt annan körglädje. Eller för att citera;

"Skillnaden historiskt har legat i tydligare kompromisser mellan komfort och körglädje, svenskarna har valt det första och den tyska tillverkaren (I det här fallet syftas på Bmw) lyckats kombinera"

"Med något av de sportigare lägena valt kör 5-serien lätt ifrån konkurrenterna" (Vilka är S80, E-klass och A6)


Eller för att förenkla, lika bekväm men mycket roligare. Samt bättre kvalité och troligtvis billigare ägandekostnader. Är det värt 30-50k? Det väljer spekulanten, i det här fallet du.

9-5 nämns faktiskt i testet, då baserat på förseriebilen Teknikens Värld körde i höstas, med orden "Lika rolig att köra? Tveksamt" Då syftat åter igen på övriga bilar i test.


Eller vad jag helt enkelt menade med föregående inlägg; För 30k får du nya och lika uppseendeväckande Bmw 5-serie som med all sannolikhet är en bättre bil. Eller så sparar du minst lika mycket och köper en lika bra, billigare men inte så uppseendeväckande Volvo S80.

Skall man (I det här fallet, skulle jag) stödja Saab får de göra lite från sin sida av saken med, och inte åter igen sätta fantasipriser och tro sig tillhöra en bilklass de aldrig varit i närheten av. Det var väl så det gick åt helvete förra gången. 

Slash:

Varför köper man en Alfa Romeo? Enkelt, för att de bjuder på en själ och känsla av att vara speciell (som Saab saknat sedan 80-talet).

Varför köper man en Bmw? Enkelt igen, för att det är grymt bra bilar.

Varför fick inte Bmw vara med i jämförelsen? Nästan lika enkelt, det sticker mer i ögonen på folk här på Garaget än om jag använder andra exempel. Nu fick jag fram vad jag ville rejält tydligt med Volvo och Mercedes som exempel, hade jag använt Bmw hade kommentaren "Bmw-tok" kommit som ett brev på posten. smile

Det sista är bara provocerande.


Till ts: Att köpa en bil för att stödja tillverkaren är förvisso en vacker tanke men man ska väl helst trivas och vara i behov av bilen också, annars kan det bli svårt att leva med den.

En annan sak att ha i åtanke är att nyutvecklade bilmodeller brukar kunna dras med diverse barnsjukdomar i tidig ålder.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
#51
Nya Saab 9-5, är riktigt snygg, påminner på ett mkt stilfullt sätt om Saab från den "gamla goda tiden" tycker jag, och du hade väl tänkt ta en med DIESEL-V6:a?
Tycker det låter som ett alldeles utmärkt val! big_smile

Köp dig en Saab och njut av den! Hoppas du väljer sedanmodellen som jag tycker ser mest "saabig" ut!

Länge leve den svenska ingenjörskonsten!
Senast redigerat av Ras_J (17 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

876 Inlägg
17 mars 2010
#52
IceEyes skrev:
Till ts: Att köpa en bil för att stödja tillverkaren är förvisso en vacker tanke men man ska väl helst trivas och vara i behov av bilen också, annars kan det bli svårt att leva med den.

Jag har en känsla av att trådskaparen, sett till vilka bilar han har haft, inte har problem med pengar och värdeminskningen. Samt att trivs han inte så säljer han den efter ett par månader och köper en annan ny smile


956 Inlägg
17 mars 2010
#53
camaro67 skrev:
MantaRobin skrev:
jag hade nog hört mig för lite grann om hur opel insignia är. trots allt så delar ju 9-5 och insignia plattform och mycket delar vad jag har hört. och än så länge har man inte hört några jättegoda ord om insignia...

Årets bil 09 är väll inte så dåligt?

Enligt GM;s interna uppgifter ska 9-5 vara bättre stog det i automotorsport i slutet av förra året.


Rquired: Projektarbetet skulle vara inlämnat i söndags, och redovisas i april. Inte 17 Mars på garaget.org!

Smålänning
7 883 Inlägg
17 mars 2010
#54
Tror det är en kanonbil.

Ganska snygg också, påninner om de äldre litegrann.

Tror du kommer bli nöjd med en sån. Du får återkomma och säga vad du tycker smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2010
#55
Ras_J skrev:
Nya Saab 9-5, är riktigt snygg, påminner på ett mkt stilfullt sätt om Saab från den "gamla goda tiden" tycker jag

Se likheterna nedan.... lol

http://www.automotorsport.se/bigpix/2008/Saab_9-5_MY2010_big.jpg
http://www.saabhistory.com/blog/wp-content/uploads/2006/11/saab_95_w500.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Meister
6 763 Inlägg
Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 mars 2010
#57
TurbOla skrev:
Ras_J skrev:
Nya Saab 9-5, är riktigt snygg, påminner på ett mkt stilfullt sätt om Saab från den "gamla goda tiden" tycker jag

Se likheterna nedan.... lol

http://www.automotorsport.se/bigpix/200 … 10_big.jpg
http://www.saabhistory.com/blog/wp-cont … 5_w500.jpg

mmm formen på bilen , dörrhandtagen, skärmkanterna, finns en del likheter....

2slow

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2010
#58
azid skrev:
mmm formen på bilen , dörrhandtagen, skärmkanterna, finns en del likheter....

Mja, om du tycker att det är likheter så kallar jag det nog hellre tillfälligheter. smile
Skärmkanterna och avslutet på taket är nog det enda jag kan hålla med om, tycker inte något annat uppvisar några likheter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 mars 2010
#59
TurbOla skrev:
azid skrev:
mmm formen på bilen , dörrhandtagen, skärmkanterna, finns en del likheter....

Mja, om du tycker att det är likheter så kallar jag det nog hellre tillfälligheter. smile
Skärmkanterna och avslutet på taket är nog det enda jag kan hålla med om, tycker inte något annat uppvisar några likheter.

nej du ser det inte om du blundar... big_smile

2slow

Smålänning
7 883 Inlägg
17 mars 2010
#60
Kolla bakrutans avslut bl.a jämfört med den sista "äkta" saaben..
http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00057/Saab9-5_57515a.jpg
http://image.motortrend.com/f/9510870/112_0702_30z+1990_saab_900_spg+rear_view.jpg

Finsn små små likheter interiörmässigt med, små saabdetaljer typ, som utbuktningne i mitten som omsluter föraren, även om det blivit mer plast tongue
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2009/07/2010Saab9-5interior.jpg
http://www.saabce.com/Media/Images/Gallery/94CE_interior_01_lg.jpg
Men grunden kom egentligen med 9000
http://www.saabsunited.com/upload/images2009/07/saturday_morning_snippets_-_saab_9000_interior_reborn/9-5v9000interior.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök