3422
Sök

Felkoder, kan jag gör något åt dem sj.?

117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Var inne på Perssons idag och gjorde en felkodsavläsning.

Fick fram 5 fel som var registrerade:

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt

12403           P3073          004
Bränslepump
Elektriskt fel i strömkretsen
sporadiskt

00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

00768           P0300          001
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt

00771           P0303          001
3:ans cylinder
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt


Känns som om detta kommer kosta mig skjortan. Ge all info ni kan ge. Om ni sj. råkat ut för det, vad det kostat eller vad man kan göra sj. m.m.

Känner mig helt lurad alltså 1 och en halv vecka sen jag köpte bilen . hmm

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
17 mars 2010
#2
Det behöver inte vara något permanent fel för att datorn ska logga en felkod,
Vad är det för bil?

"Assumption is the mother of all fuckups"

117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#3
Chrise skrev:
Det behöver inte vara något permanent fel för att datorn ska logga en felkod,
Vad är det för bil?

Golf GTI -05:a


Undrar en annan sak med. Känner mig riktigt korkad men har aldrigt kört en turbo bil. Undrar om det är normalt att det börja låta som ett pip när man trycker på i bilen. Om det är turbon som låter eller om det är missljud?


Tack på förhand!

Mvh. Daban

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 mars 2010
#4
Många utav dessa felkoder kan ha orskatas av den som säger misständning.

Liten fråga bara. Varför lämna du in ilen för felkodsutläsning. Lyser motorlampan eller går bilen dåligt ??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#5
JaggaChafen skrev:
Många utav dessa felkoder kan ha orskatas av den som säger misständning.

Liten fråga bara. Varför lämna du in ilen för felkodsutläsning. Lyser motorlampan eller går bilen dåligt ??

Glömde att skriva det. Jo, lämnade in den för att den gula lampan började lysa. Skönt att se lite positiva kommentarer.

230 Inlägg
17 mars 2010
#6
Dom 2 "statiska" felkoderna går inte o radera, Kan tänka mig att de är den första lambdan som är dålig, (vanligt på golf). Den andra "laddtrycks felkoden" kan vara någon givare som har gett upp. Dom sporadiska kan du radera för o se ifall dom kommer tillbaka.


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#7
eXe skrev:
Dom 2 "statiska" felkoderna går inte o radera, Kan tänka mig att de är den första lambdan som är dålig, (vanligt på golf). Den andra "laddtrycks felkoden" kan vara någon givare som har gett upp. Dom sporadiska kan du radera för o se ifall dom kommer tillbaka.

Vad tror du jag hamnar på om jag byter ut detta?

230 Inlägg
17 mars 2010
#8
jaru lambdan har ja för mig går på mellan 2000-3000 kr, dock inte 100 på de!,


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#9
eXe skrev:
jaru lambdan har ja för mig går på mellan 2000-3000 kr, dock inte 100 på de!,

Är det då inklusive montering?

eXe du verkar kunna koderna. Blev mest orolig för sista koden det där med cylinder 3. Vad kan de handla om?


Mvh. Daban

230 Inlägg
17 mars 2010
#10
ne går la på några hunfra kr för arbete!, lite olika från verkstad te verkstad!.

Sitter det 1 tändspole för varje tändstift på den?


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#11
eXe skrev:
ne går la på några hunfra kr för arbete!, lite olika från verkstad te verkstad!.

Sitter det 1 tändspole för varje tändstift på den?

Vet ej, är inte så duktig! Hehe, men nu när du skriver om tändstift. Så kanske de kan vara relevant att berätta att bilen gått 5900 mil och förra ägaren har inte byt tändstift på bilen nångång. Vid senaste servicen som han utförde (vid 5100 mil) hoppade han över detta då han skulle gjort det.


Mvh. Daban

230 Inlägg
17 mars 2010
#12
Hmm okajokaj, För de är vid 6000 milsservicen man byter tändstift, oftast! Kan vara så enkelt att 3ans tändstift börjar bli dålit!smile


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#13
eXe skrev:
Hmm okajokaj, För de är vid 6000 milsservicen man byter tändstift, oftast! Kan vara så enkelt att 3ans tändstift börjar bli dålit!smile

Jo, exakt. Fundrar på att byta ut dem, mätaren ligger på 5900 mil just nu. Vet däremot inte riktigt om bilen låter riktigt som den ska. När jag trycker gasen i botten så läggs ett extra ljud till i bilen som ett pip ungefär. Vet ej riktigt om det är turbon som låter. har aldrig tidigare haft en turbo bil eller kört en sådan.

230 Inlägg
17 mars 2010
#14
De kan ha me "felkoden" nummer 3 o göra!, dock inte säker. men Åk till din närmaste vw verkstad o prata me dom hur du ska göra=)


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#15
eXe skrev:
De kan ha me "felkoden" nummer 3 o göra!, dock inte säker. men Åk till din närmaste vw verkstad o prata me dom hur du ska göra=)

Ska göra det. Perssons är svindyra. Åker till en vanlig verkstad kollar med dem. Sedan om större delar måste bytas ut går jag till Perssons.
Senast redigerat av Dabanek (17 mars 2010)

230 Inlägg
17 mars 2010
#16
gör så=)


117 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#17
eXe skrev:
gör så=)

Tack för all hjälp förresten! Uppskattar verkligen det!


Mvh. Daban

230 Inlägg
18 mars 2010
#18
De är lungt vetu!smile


25 Inlägg
19 mars 2010
#19
Dabanek skrev:
Tjena!

Var inne på Perssons idag och gjorde en felkodsavläsning.

Fick fram 5 fel som var registrerade:

01056           P0420          002
Katalysatorsystem, rad 1
effekten är för låg
statiskt                    Den här felkoden betyder att första katen renar för dåligt, troligtvis hål i den. Så de e bara att byta den

12403           P3073          004
Bränslepump
Elektriskt fel i strömkretsen
sporadiskt

00665           P0299          002
Laddtrycksreglering
Reglergränsen har underskridits
statiskt

00768           P0300          001
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt

00771           P0303          001
3:ans cylinder
Förbränningsfeltändning lokaliserad
sporadiskt


Känns som om detta kommer kosta mig skjortan. Ge all info ni kan ge. Om ni sj. råkat ut för det, vad det kostat eller vad man kan göra sj. m.m.

Känner mig helt lurad alltså 1 och en halv vecka sen jag köpte bilen . hmm

Hur går bilen? går den bra? eller misständer den?

Ja e de bästa ja vet.....

Mr. AUDI !
642 Inlägg
19 mars 2010
#20
Pipet du förklarar... låter det som att den visslar/viner?
På Turboagg som börjar ge med sig börjar dem vissla när dem e på sista versen.. men vid 6000mil kan ja inte tänka mig att den e slut om inte föregående ägare kört slut på bilen??

/Sibba

Four Rings To Rule Them All!


Sök