Street B Corsa preppad med Ground Zero i samarbete med AI-Group och LW-Audio (Startar på sida 57)
Projektet fortsätter och det ska satsas ännu högre i Street B detta år. 159 dB är målet för detta år och tanken är att slåss om pallplats på EM. Det kommer att sitta 2st 10kw slutsteg och en riktigt fet 15" bas ifrån Ground... Visa mer
Jag tänkte att det kanske är dags att slänga upp en projekttråd och visa vad man gör med bilen denna säsong.
Bilen är en röd rostig Saab 900 -94 som förmodligen ska kunna bli lite fräschare nåt tag när man får tid ork och lust till att fixa den utvändigt. Det är spela högt som gäller i första hand.
Setup som är meningen ska användas i år är: Kenwood KDC BT8044 [X] 2st Hertz SX380D [X] 2st Dragster DAA2201 [X] 3st Hollywood SPV60 [Har ett just nu]
Framsystem och steg till det är inte bestämt ännu.
Mina planer var att göra ett väggbygge men det har redan spruckit efter en dags labbande med att flytta runt lådan så spelade den högst liggande. Så det blir en liggande låda men inget baksäte kommet finnas i bilen.
Här kommer lite bilder på det som har blivit gjort.
Bilen som ska höras i sommar.
Basarna och slutstegen.
Material till lådan.
Påbörjad montering av lådan.
Pressar ihop skivor till port och front.
En skiva till ditmonterad. Lådan får en totalvolym på 324 liter.
Fräser ut hålen för basar och port i CNC.
Porten till lådan. Rundad och klar.
En bättre bild på rundningen av porten.
Lådan färdigmonterad. Vart nöjd med resultatet.
Basarna monterade på sina platser.
Lådan monterad i bilen.
Högsta resutatet med lådan ståendes och provisoriskt tätad med husvagnsdynor runtom så att det mesta av trycket skulle stanna framför lådan.
Efter lite testande så blev det en liten ändring i bilen.
Lådan fick ligga ner i bilen för lite mer testande.
Detta vart dagens högsta resultat. Men jag uppnådde det bara en gång. Annars var det högsta resultatet 145,0 dB så jag vet inte vad som hände.
Längre än såhär har jag inte hunnit än. Blir att fundera en del på hur man ska placera lådan osv för att sedan försöka bygga allt lite mer enhetligt.
Tjena killen. Det ser ju bra ut det där.. Lite fusk att ha en hel snickeriverkstad till hands... Nu det bara att labba vidare så det blir lite stöddigare resultat
Bilder från träffar. WooDMaN? foto Sponsorer|MDS||Bollnäs bilvård |
Ja CNC är väldigt skönt att ha tillgång till men det har jag inte länge till. Har funderat på något billigare framsystem från Hertz. Men det märks vad det blir.
Vill du köpa termlab så går det att beställa från bilstereoförbundet. Kostar 6-8000kr. Du kan ju också kolla med närmaste bilstereobutik om de har så du får provmäta bara. De ställer ofta upp på det.
grymmt bygge, vad är det för speccifikationer på basarna och slutsteget ??? varför använde du inte hertz basarna??
Han har ju Hertz SX380 basar i den lådan på bilden iaf, vad menar du?
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Hertz M12 Unlimited skulle bara testas lite. Men det blir inget test av den nu. Eventuellt att det blir senare i vår/sommar. Det kom en del träffar i vägen så jag ska lägga all energi att försöka få klart bygget jag själv ska ha.
Mina SX380D basar är specade till 1000wrms och Dragsterstegen 2200wrms @ 1ohm 14,4v
Fick 4st 2:or på besikningen förra veckan så just nu står det stilla med bygget. En av 2:orna var att check engine lampan lyste (den har blinkat till och från jämt). Åtgärdade det idag genom att plocka bort lampan från mätarhuset. Vad tror ni bilprovningen tycker om det?
Klart det går att spela bra med 2st 15" basar uppbackade av original 3,5" i brädan driven på stereo. Haha! Det blir en mycket trevligare och renare bas för jag slipper höra allt plåtskrammel från hela bakdelen på bilen.