blackracing skrev:
det man gör med en diesel är väl bara att man ökar soppa trycket/mängden med chippet
Ja, om man inte har någon koll på vad man gör. En dieselmotor med EDC16 som i detta fall har multipla insprutningar (d.v.s. att diesel sprutas in i omgångar under olika intervall under flertalet itterationer) och effekten regleras på korrekt sätt med
a) När diesel sprutas in (jmf. tändvinkel på en bensinmotor)
b) Hur mycket diesel som sprutas in
c) Hur mycket luftmassa som forceras in i motorn
Om man försöker att trimma sin bil med en "dieselbox" så står endast alternativ "b" till förfogande och man missar två viktiga parameterar tyvärr. Ska ni trimma en dieselmotor, gör det på ett sätt där alla tre parameterar kan justeras/tillgodoses.
Att få en dieselmotor att gå "snålare" görs enklast genom att tidigarelägga insprutningssekvensen (jmf högre tändvinkel) men det bär med sig nackdelar som ökade NOx-utsläpp samt ökade partikelutsläpp så det gäller att verkligen ha koll på emissionerna när man gör det här, och som sagt... "Dieselboxar" kan man inte ens reglera vettigt med. Torpis som är en ganska van "mappare", vad skulle Du gilla att endast kunna ställa "soppa" på en bensinbil men inte tändning eller laddtryck? Hade Du fått till en bra kalibrering av den motorn under de förutsättingarna...?
Jag kan även som exempel länka till en av Europas största dieselboxtillverkare som bl.a. har en stor återförsäljare i Sverige (med egen logga) som utlovar följande prestanda i några av sina trimsatser.
Den som är lite påläst i hur effekt och vridmoment hänger ihop kan nog undra hur vridmomentet kan vara samma i en testpunkt samtidigt som effekten är olika, liksom hur effekten kan vara samma i en testpunkt men vridmomentet skiljer i samma testpunkt när en jämförelse görs mellan "original" och "trim"... Bondfångeri på högsta nivå?

![http://www.kueberl.com/eng/produkte/image009.jpg]()