20 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Jag jagar vidare med min plan att ersätta nuvarande pendlarbil med en ny, roligare dito. Nuvarande bil, en Hyundai Getz 1.5 CRDI, har nu i tre år använts för pendling till jobbet ca 10 mil om dagen.
Nu har jag tröttnat på att vara begränsad till fjösiga 88 hk. Jag har råd att ha kul när jag kör, varför då inte göra slag i saken? Självklart kommer den även användas på helger och kvällar att roa sig med. Då jag redan har två bilar och inte plats för en tredje utgår alternativet att skaffa en liten separat busbil.
Min kravspecifikation:
- Max 1-2 år gammal bil, dock inte ny, less på den första värdeminskningen
- Max 4000 mil
- Siktar på ett kostnadstak kring 220 tkr
- Ingen preferens avseende drivning, fram, bak eller fyrkrafs är samtliga okej
- Ca 300 hk på cirka 1450-1500 kg
- Manuell växellåda
- Kunna servas i norra storstockholm
- Driftsäker
- 5 dörrar då jag har tre barn som ska skjutsas till dagis och skolan
Mina alternativ så här långt, frågan är om bilarna är lämpliga som pendlarbilar?
Seat Leon 2.0TFSI Cupra
Uppgraderas till ca 310 hk, verkar vara en bra allroundbil med hyfsad bränsleförbrukning.
Subaru Impreza WRX eller STI
Uppgraderas till 320-350 hk. Imponerande pjäs, men hur är den som pendlarbil? Hur är hållbarheten?
Mazda 3 MPS
Uppgraderas till ca 300 hk. Ulv i fårakläder, gillar upplägget. Verkar dock finnas stor risk för motorras med eller utan uppgradering. Samt generellt bristfällig kvalitet.
Strax utanför listan ligger:
BMW 130i - klarar inte effektkravet, men kanske ska övervägas ändå? Rolig busbil?
Ford Focus ST - klarar inte effektkravet, goda omdömen som busbil, räcker effekten?
Saab 9-3 2.8T - klarar inte viktkravet, komfort och mycket effekt, räcker kanske till?
Opel Vectra 2.8T OPC - klarar inte viktkravet, komfort och mycket effekt, räcker kanske till?
Audi A3 2.0TFSI quattro - klarar inte effektkravet, fyrhjulsdrift kanske väger upp avsaknad av effekt?
Volvo S40N T5 AWD - klarar inte effektkravet, klarar effektkrav med mer uppgradering, men hur hållbart blir det?
BMW 335 - klarar inte kostnadskravet, vågar man köpa en alltför billig bil?
Golf GTI - klarar inte effektkravet, känns som dålig pris/prestanda
Skoda Octavia 2.0TFSI RS - klarar inte effektkravet, tråkig bil
Alla synpunkter och kommentarer är välkomna!