4182
Sök

Köpråd: Kombinerad pendlar- och busbil

9 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag jagar vidare med min plan att ersätta nuvarande pendlarbil med en ny, roligare dito. Nuvarande bil, en Hyundai Getz 1.5 CRDI, har nu i tre år använts för pendling till jobbet ca 10 mil om dagen.

Nu har jag tröttnat på att vara begränsad till fjösiga 88 hk. Jag har råd att ha kul när jag kör, varför då inte göra slag i saken? Självklart kommer den även användas på helger och kvällar att roa sig med. Då jag redan har två bilar och inte plats för en tredje utgår alternativet att skaffa en liten separat busbil.

Min kravspecifikation:

- Max 1-2 år gammal bil, dock inte ny, less på den första värdeminskningen
- Max 4000 mil
- Siktar på ett kostnadstak kring 220 tkr
- Ingen preferens avseende drivning, fram, bak eller fyrkrafs är samtliga okej
- Ca 300 hk på cirka 1450-1500 kg
- Manuell växellåda
- Kunna servas i norra storstockholm
- Driftsäker
- 5 dörrar då jag har tre barn som ska skjutsas till dagis och skolan

Mina alternativ så här långt, frågan är om bilarna är lämpliga som pendlarbilar?

Seat Leon 2.0TFSI Cupra
Uppgraderas till ca 310 hk, verkar vara en bra allroundbil med hyfsad bränsleförbrukning.

Subaru Impreza WRX eller STI
Uppgraderas till 320-350 hk. Imponerande pjäs, men hur är den som pendlarbil? Hur är hållbarheten?

Mazda 3 MPS
Uppgraderas till ca 300 hk. Ulv i fårakläder, gillar upplägget. Verkar dock finnas stor risk för motorras med eller utan uppgradering. Samt generellt bristfällig kvalitet.

Strax utanför listan ligger:
BMW 130i - klarar inte effektkravet, men kanske ska övervägas ändå? Rolig busbil?
Ford Focus ST - klarar inte effektkravet, goda omdömen som busbil, räcker effekten?
Saab 9-3 2.8T - klarar inte viktkravet, komfort och mycket effekt, räcker kanske till?
Opel Vectra 2.8T OPC - klarar inte viktkravet, komfort och mycket effekt, räcker kanske till?
Audi A3 2.0TFSI quattro - klarar inte effektkravet, fyrhjulsdrift kanske väger upp avsaknad av effekt?
Volvo S40N T5 AWD - klarar inte effektkravet, klarar effektkrav med mer uppgradering, men hur hållbart blir det?
BMW 335 - klarar inte kostnadskravet, vågar man köpa en alltför billig bil?
Golf GTI - klarar inte effektkravet, känns som dålig pris/prestanda
Skoda Octavia 2.0TFSI RS - klarar inte effektkravet, tråkig bil

Alla synpunkter och kommentarer är välkomna!

jorgen72
20 mars 2010
#2
Varför inte en audi a4 3.0 tdi den har ju ganska bra effekt o bra vrid o med tdi box blir det ju lite mer effekt o diesel går ju mycke billigare  när du ska pendla 10 mil om dagen

9 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#3
jorgen72 skrev:
Varför inte en audi a4 3.0 tdi den har ju ganska bra effekt o bra vrid o med tdi box blir det ju lite mer effekt o diesel går ju mycke billigare  när du ska pendla 10 mil om dagen

God idé. Faller tyvärr på kostnaden. Den billigaste på Blocket under 4000 mil ligger på över 400 tkr.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2010
#4
Hade svarat 130i, klarar visserligen inte riktigt effektkravet men går verkligen fint när vägen svänger. Grymt välbalanserad bil och grymt rolig busbil oavsett om du vill flyga fram genom kurvor eller leka. Dessutom välbyggd, pålitlig, bekväm och billig i drift, i alla fall med hänsyn till effekt och pris.

Ingen Bmw? Ok, Leon är även den en riktigt rolig vagn. Men jag vet inte om Mazda 3 eller Subaru lockar mer faktiskt, har inte kört den (mazda) så har ingen aning. Impreza däremot är ingen pendlarbil alls, varken tyst eller bekväm. Antar att det är "förra" generationen vi pratar om. Inte den senaste halvkombin?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#5
Intressant. Kanske ska prova en liten BMW. Satt dock och läste på bmw-forumet att den verkar vara mindre bra som vinterbil. Att man kör fast i minsta snöhögar.

Japp, du har rätt angående Subarun. Jag menar förra generationen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2010
#6
Currenthill skrev:
Intressant. Kanske ska prova en liten BMW. Satt dock och läste på bmw-forumet att den verkar vara mindre bra som vinterbil. Att man kör fast i minsta snöhögar.

Japp, du har rätt angående Subarun. Jag menar förra generationen.

Tja, Teknikens värld skrev inget sådant om 130i när de testade den mot A3 3.2q en vinter.

Och det finns så många som inte kan köra utan istället klagar på vanliga bilar och köper sig en Land Rover istället; Men kan fortfarande inte köra utan fastnar på ställen där 2WD klättrar förbi, eftersom de tror sig klara allt :rolleyes:

Använder själv min 25mm sänka Bmw till allt, träna jycken i skogen, dra släp, hjälpa mamma till (och från) hennes hästar det vill säga alla möjliga usla vägar. Körde inte fast en enda gång i vintras, trots all snö. Har heller inga problem om jag lånar farsans bil, trots breda friktionsdäck och rejäl sänkning. Fast i den bilen försöker man sig inte heller på några sämre vägar heller, av förståeliga skäl :P

Nej, kan inte tänka mig att en orginal 130i med riktiga vinterdäck är sämre än dessa. Kan man köra och inte står och gasar med 1an i när det tar emot så kör inte den fast lättare än någon annan 2WD, tror jag. :)
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

jorgen72
20 mars 2010
#7
Currenthill skrev:
jorgen72 skrev:
Varför inte en audi a4 3.0 tdi den har ju ganska bra effekt o bra vrid o med tdi box blir det ju lite mer effekt o diesel går ju mycke billigare  när du ska pendla 10 mil om dagen

God idé. Faller tyvärr på kostnaden. Den billigaste på Blocket under 4000 mil ligger på över 400 tkr.

det borde inte va så viktigt med milen sköter man oljebytena på en diesel så går dom riktigt bra länge så 8 eller 4 tusen mil borde inte spela någon roll

jorgen72
20 mars 2010
#8
Rquired skrev:
Currenthill skrev:
Intressant. Kanske ska prova en liten BMW. Satt dock och läste på bmw-forumet att den verkar vara mindre bra som vinterbil. Att man kör fast i minsta snöhögar.

Japp, du har rätt angående Subarun. Jag menar förra generationen.

Tja, Teknikens värld skrev inget sådant om 130i när de testade den mot A3 3.2q en vinter.

Och det finns så många som inte kan köra utan istället klagar på vanliga bilar och köper sig en Land Rover istället; Men kan fortfarande inte köra utan fastnar på ställen där 2WD klättrar förbi, eftersom de tror sig klara allt roll

Använder själv min 25mm sänka Bmw till allt, träna jycken i skogen, dra släp, hjälpa mamma till (och från) hennes hästar det vill säga alla möjliga usla vägar. Körde inte fast en enda gång i vintras, trots all snö. Har heller inga problem om jag lånar farsans bil, trots breda friktionsdäck och rejäl sänkning. Fast i den bilen försöker man sig inte heller på några sämre vägar heller, av förståeliga skäl tongue

Nej, kan inte tänka mig att en orginal 130i med riktiga vinterdäck är sämre än dessa. Kan man köra och inte står och gasar med 1an i när det tar emot så kör inte den fast lättare än någon annan 2WD, tror jag. smile

du kan ju inte tycka att en bakhjulsdriven bmw går fram lika bra som en a3 q jag hade själv en 325 tds för ca 10 år sen o den var ju skön o köra men det var ju inte någon bra vinterbil

43 Inlägg
20 mars 2010
#9
Currenthill skrev:
Seat Leon 2.0TFSI Cupra
Uppgraderas till ca 310 hk, verkar vara en bra allroundbil med hyfsad bränsleförbrukning.

Det är en kul bil tongue Jag kör 12 mil om dagen och den "äter" en inte ur huset.

Dom andra 2 är inga dåliga saker heller.
Senast redigerat av carloz (20 mars 2010)

1 298 Inlägg
20 mars 2010
#10
Av alternativen du satt upp skulle jag nog börja med att undersöka Mazda 3 MPS. Jag har själv inte kört någon sådan utan enbart åkt med och jag föll just för "ulv i fårakläder" som du säger. Subarun vet jag (har hört) att det är en usel pendlarbil, både från folk som kört Impreza och så vill jag minnas att det nämndes i ett test från teknikens värld någon gång med. Seaten verkar spännande men jag kan inte säga något om dem bilarna, men enligt carloz här ovan kanske det är något? Men som sagt, ta MPSen på en provtur!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2010
#11
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
Currenthill skrev:
Intressant. Kanske ska prova en liten BMW. Satt dock och läste på bmw-forumet att den verkar vara mindre bra som vinterbil. Att man kör fast i minsta snöhögar.

Japp, du har rätt angående Subarun. Jag menar förra generationen.

Tja, Teknikens värld skrev inget sådant om 130i när de testade den mot A3 3.2q en vinter.

Och det finns så många som inte kan köra utan istället klagar på vanliga bilar och köper sig en Land Rover istället; Men kan fortfarande inte köra utan fastnar på ställen där 2WD klättrar förbi, eftersom de tror sig klara allt roll

Använder själv min 25mm sänka Bmw till allt, träna jycken i skogen, dra släp, hjälpa mamma till (och från) hennes hästar det vill säga alla möjliga usla vägar. Körde inte fast en enda gång i vintras, trots all snö. Har heller inga problem om jag lånar farsans bil, trots breda friktionsdäck och rejäl sänkning. Fast i den bilen försöker man sig inte heller på några sämre vägar heller, av förståeliga skäl tongue

Nej, kan inte tänka mig att en orginal 130i med riktiga vinterdäck är sämre än dessa. Kan man köra och inte står och gasar med 1an i när det tar emot så kör inte den fast lättare än någon annan 2WD, tror jag. smile

du kan ju inte tycka att en bakhjulsdriven bmw går fram lika bra som en a3 q jag hade själv en 325 tds för ca 10 år sen o den var ju skön o köra men det var ju inte någon bra vinterbil

Jaså, är A3 Quattro tvåhjulsdriven?

*Pst Ledtråd, kolla det fetstilta*

For the record, jag anser att E36 är en grym vinterbil. Stadig, balanserad och om något ett snällt vift på svansen alternativt understyrning beroende på hur man kör. Just det som jag anser gör en bra vinterbil, balans. Dessutom tar den sig fram grymt bra för att driva på två hjul, tacka åter igen balansen för det.
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 182 Inlägg
20 mars 2010
#12
Tog första bästa som dök upp, finns de som inte gått lika långt
http://www.blocket.se/uppsala/Cadillac_ … 14&w=3
Senast redigerat av Niklas1987 (20 mars 2010)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

9 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#13
Niklas1987 skrev:
Tog första bästa som dök upp, finns de som inte gått lika långt
http://www.blocket.se/uppsala/Cadillac_ … 14&w=3

Det där är väl en 9-3SS i annan kostym? Den finns även med 2.8T som just 9-3 och Vectra OPC.

jorgen72
20 mars 2010
#14
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
Tja, Teknikens värld skrev inget sådant om 130i när de testade den mot A3 3.2q en vinter.

Och det finns så många som inte kan köra utan istället klagar på vanliga bilar och köper sig en Land Rover istället; Men kan fortfarande inte köra utan fastnar på ställen där 2WD klättrar förbi, eftersom de tror sig klara allt roll

Använder själv min 25mm sänka Bmw till allt, träna jycken i skogen, dra släp, hjälpa mamma till (och från) hennes hästar det vill säga alla möjliga usla vägar. Körde inte fast en enda gång i vintras, trots all snö. Har heller inga problem om jag lånar farsans bil, trots breda friktionsdäck och rejäl sänkning. Fast i den bilen försöker man sig inte heller på några sämre vägar heller, av förståeliga skäl tongue

Nej, kan inte tänka mig att en orginal 130i med riktiga vinterdäck är sämre än dessa. Kan man köra och inte står och gasar med 1an i när det tar emot så kör inte den fast lättare än någon annan 2WD, tror jag. smile

du kan ju inte tycka att en bakhjulsdriven bmw går fram lika bra som en a3 q jag hade själv en 325 tds för ca 10 år sen o den var ju skön o köra men det var ju inte någon bra vinterbil

Jaså, är A3 Quattro tvåhjulsdriven?

*Pst Ledtråd, kolla det fetstilta*

For the record, jag anser att E36 är en grym vinterbil. Stadig, balanserad och om något ett snällt vift på svansen alternativt understyrning beroende på hur man kör. Just det som jag anser gör en bra vinterbil, balans. Dessutom tar den sig fram grymt bra för att driva på två hjul, tacka åter igen balansen för det.

Du jämförde ju bmw 130 med en a3 3.2 q så läs vad du själv skriver innan du citerar o det finns helt klart många 2wd bilar som går fram bättre än en bmw på vintern men är man märkes fixerad så är man då finns det inga nackdelar
Senast redigerat av jorgen72 (20 mars 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2010
#15
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:
du kan ju inte tycka att en bakhjulsdriven bmw går fram lika bra som en a3 q jag hade själv en 325 tds för ca 10 år sen o den var ju skön o köra men det var ju inte någon bra vinterbil

Jaså, är A3 Quattro tvåhjulsdriven?

*Pst Ledtråd, kolla det fetstilta*

For the record, jag anser att E36 är en grym vinterbil. Stadig, balanserad och om något ett snällt vift på svansen alternativt understyrning beroende på hur man kör. Just det som jag anser gör en bra vinterbil, balans. Dessutom tar den sig fram grymt bra för att driva på två hjul, tacka åter igen balansen för det.

Du jämförde ju bmw 130 med en a3 3.2 q så läs vad du själv skriver innan du citerar o det finns helt klart många 2wd bilar som går fram bättre än en bmw på vintern men är man märkes fixerad så är man då finns det inga nackdelar

Jag har aldrig jämfört någon 130i med någon Audi A3 3.2q, allt jag gjorde var att skriva att Teknikens Värld aldrig påpekade några speciellt dåliga vinteregenskaper hos 130i när de testade den mot Audi A3 3.2q.

Det är ingen jämförelse av någon sort, enbart ett konstaterande av att Teknikens Värld inte ansåg 130i vara en särskilt dålig vinterbil. Vilket de förmodligen gjort om nu 130i "Kört fast vid minsta snödjup"

Efteråt så konstaterade jag att det är viktigare att man känner det man kör än att man har en massa häftig utrustning i form fyrhjulsdrift och liknande.

Och sen började jag prata om Bmws vinteregenskaper.

Svårt att hitta en jämförelse med Audin här va? Läs igenom inläggen ordentligt innan du börjar klaga, tack!

Men "for the record" igen; Nej jag har svårt att att tänka mig en motsvarande 2WD som har bättre framkomlighet vintertid än motsvarande Bmw, och det finns sannolikt ett samband. Som jag sa ovan är det viktigare att känna fordonet än det har bra terrängegenskaper på pappret, och eftersom jag är van vid att köra Bmw är det inte vidare konstigt att jag tar mig fram bra med dem, eller hur?

Och nej, jag tycker inte bilar i stil med Audi quattro är utmärkande bra vinterbilar. Och här kommer vi tillbaka till ämnet igen: Fyrhjulsdrift ger generellt bättre framkomlighet och stabilitet men filtrerar också bort en stor del av vägkänslan. Man sitter och tycker det finns hur mycket grepp som helst och sedan släpper det nått jävulskt, och eftersom då många kört betydligt fortare än de gjort med en 2WD har de också mindre chans att klara av situationen.

Jag har hellre "full koll" på en bil som vinglar lite än en bil som går stabilt till bekostnad av just "kollen".
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 182 Inlägg
20 mars 2010
#16
Currenthill skrev:
Niklas1987 skrev:
Tog första bästa som dök upp, finns de som inte gått lika långt
http://www.blocket.se/uppsala/Cadillac_ … 14&w=3

Det där är väl en 9-3SS i annan kostym? Den finns även med 2.8T som just 9-3 och Vectra OPC.

Det är ju en Europa Cadillac som det så fint heter, och eftersom GM då ägde både Opel och Saab så var det lättare och billigaren att slå i "testade" motorer från nått annat märke än att börja om från skratch men en helt ny 4a eller 6a under huven.

Men den ser mycket bättre ut än Saab tycker jag iallfall.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

43 Inlägg
21 mars 2010
#17
Vinteregenskaper?
Vi bor ju i Stockholm och där finns det ju ingen snö, Fråga Vägverket roll

Nackdelarna med Leon Cupran är:

Den vill ha 98 oktan bensin vilket är lite dyrare och det finns inte på alla mackar.

Dåligt isolerat så den för ganska mycket vägljud.

Stora bromsskivor fram så den minsta fälgstorleken är 17" vilket resulterar i minsta däckstorlek du kan ha är 225/45 - 17(finns säker 205 att få på om man letar) och då åker man på snön och inte på marken.

Orginal-stereon är inget att hurra för.

Formen på dörren gör att man lätt får fula märken av dörruppslag så du får hålla koll på dina egna ungar och inte parkera bredvid kombibilar yikes

A-stolpen är jättebred så sikten upplevs dålig och det är lite obehagligt i början.

9 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#18
carloz skrev:
Vinteregenskaper?
Vi bor ju i Stockholm och där finns det ju ingen snö, Fråga Vägverket roll

Nackdelarna med Leon Cupran är:

Den vill ha 98 oktan bensin vilket är lite dyrare och det finns inte på alla mackar.

Dåligt isolerat så den för ganska mycket vägljud.

Stora bromsskivor fram så den minsta fälgstorleken är 17" vilket resulterar i minsta däckstorlek du kan ha är 225/45 - 17(finns säker 205 att få på om man letar) och då åker man på snön och inte på marken.

Orginal-stereon är inget att hurra för.

Formen på dörren gör att man lätt får fula märken av dörruppslag så du får hålla koll på dina egna ungar och inte parkera bredvid kombibilar yikes

A-stolpen är jättebred så sikten upplevs dålig och det är lite obehagligt i början.

Tack för informationen! Precis vad jag var ute efter. Cupran är fortfarande mitt förstahandsval. Hur dålig är originalstereon? Möjlighet att spela upp mp3?

Är din trimmad?

43 Inlägg
21 mars 2010
#19
Japp den spelar mp3 från CD skiva med id3 taggar.

Jag har även extrautrustningen med en USB-port som sitter under passagerarstolen, Den emulerar en CD växlare och spelar musik ifrån ett USB-minne.


Min bil är helt orörd vad gäller motorn. För dom flesta har det gått bra med chip men det finns några fall som avskräcker en:
http://www.youtube.com/watch?v=YnWzMl6dGsg

Se till så du får en bil med Bi-Xenon, Det är ett must have och det är inte standard cool

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 mars 2010
#20
Men alltså, varför går golf gti bort? Det är ju samma bil som Leon Cupra. Chippa å se glad ut? De lilla jag kört båda så tyckte jag golfen var en mycket mer "vuxen" bil som gick o köra skönt och bekvämt (kändes mer "premium" inuti") och kunde ändå vara körglad när man ville de..kvalitetsmässigt e de ju iaf stora skillnader mellan de två..rostskydd likaså.
Men för å få dina 310hk ska du väl ha Ed 30 varianten (skulle dock inte vilja ha 300hk med en originalt framhjulsriven hur som helst...full gas o du flyger ut i skogen tongue)
Senast redigerat av Mortalis (21 mars 2010)



Sök