3357
Sök

Modifiera en bil för drifting?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2010
#21
Froborg skrev:
En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt

Plus att M50 är en väldigt tålig motor, men man kan nog köra en 525i from 1991 och nyare istället för 1992. 1991 ersatte nämligen M50 den gamla M20, 1993 kom Vanos vilket är en fördel för förbrukningen  till vardags men gör väl ingen större nytta vid sån här körning.

Så 1991 eller nyare, rättar jag smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
21 mars 2010
#22
Robino skrev:
camaro67 skrev:
Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet

Personligen ser inte jag hydraulisk handbroms till nybörjare, utan mer till pro.


BTW. Vad för däck bör man anvädan? Hur bör man ställa fjädringen? Aerodynamik. Kan det hjälpa på något sätt?

Handbromsen är ju bra om man vill hänga upp bilen lätt. Och det är ju en billig uppgradering. Aerodynamiken har man inte någon jätte användning för eftersom att det oftast gå så pass sakta som det gör.


241 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#23
camaro67 skrev:
Handbromsen är ju bra om man vill hänga upp bilen lätt. Och det är ju en billig uppgradering.

Det säger jag inte emot dig på. Däremot tror jag inte så många skulle köpa Hydraulisk handbroms till en nybörjarbil. Jag skriver upp det ändå.



ÅTERIGEN. Lite mer om aerodynamiken. Satt nyss på youtube och såg en del D1GP, och de flesta bilarna har vingar osv. Är det vara för att det ska se snyggt ut eller har det någon funktion vid drifting?
Och som sagt. Däck. Vad bör man ha för däck? Fram och bak.


KHRacing
21 mars 2010
#24
I D1 körs det uppemot 200kmh +.
vingarna är till för downforce precis som på en racerbil... + att det trycker ner däcken mera & ger således mera däcksrök.

KHRacing
21 mars 2010
#25
Robino skrev:
camaro67 skrev:
Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet

Personligen ser inte jag hydraulisk handbroms till nybörjare, utan mer till pro.


BTW. Vad för däck bör man anvädan? Hur bör man ställa fjädringen? Aerodynamik. Kan det hjälpa på något sätt?

Finns inga "speciellt" framtagna driftingdäck -egentligen.

nåt företag har tagit fram däck med andra gummiblandningar som håller längre & ryker mera.
men dessa går inte att köpa vad jag vet.

samt i svensk drifting så är inte däcksröken av betydelse för bedömmningen

323 Inlägg
21 mars 2010
#26
Rquired skrev:
Froborg skrev:
En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt

Plus att M50 är en väldigt tålig motor, men man kan nog köra en 525i from 1991 och nyare istället för 1992. 1991 ersatte nämligen M50 den gamla M20, 1993 kom Vanos vilket är en fördel för förbrukningen  till vardags men gör väl ingen större nytta vid sån här körning.

Så 1991 eller nyare, rättar jag smile

Stämmer, menar när M50 kom. Fick för mig att -91 hade M20


241 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#27
KHRacing skrev:
Finns inga "speciellt" framtagna driftingdäck -egentligen.

nåt företag har tagit fram däck med andra gummiblandningar som håller längre & ryker mera.
men dessa går inte att köpa vad jag vet.

samt i svensk drifting så är inte däcksröken av betydelse för bedömmningen

Vad kör du med för sulor? Billigaste du hittar eller bästa du hittar? Hårt eller mjukt gummi?


Gréve
497 Inlägg
21 mars 2010
#28
volvo 240 glt med "special spare" däcken som ligger i skuffen original, då jävlar kan du drifta big_smile


2 644 Inlägg
22 mars 2010
#29
www.sbf.se där finns regler för både modifed och proint bilar det kan man kalla nybörjar klass och pro klass..

här är en länk http://www.sbf.se/sportgrenar/drifting/regler/


Sen kan man ju köra sma där man inte behöver bry sig om sbf:s regler.. men ah där har ni lite iaf..

Johan Lindgren

KHRacing
23 mars 2010
#30
Robino skrev:
KHRacing skrev:
Finns inga "speciellt" framtagna driftingdäck -egentligen.

nåt företag har tagit fram däck med andra gummiblandningar som håller längre & ryker mera.
men dessa går inte att köpa vad jag vet.

samt i svensk drifting så är inte däcksröken av betydelse för bedömmningen

Vad kör du med för sulor? Billigaste du hittar eller bästa du hittar? Hårt eller mjukt gummi?

Vanliga gatdäck från Toyo använde jag under 2009.
Toyo Proxes 215/40-17, annars på träning 205-225/45-55-16
brukar alltid annars rekommendera friktionsdäck till alla som vill börja träna.

de har ett mera förlåtande sladd-grepp innan den omöjliga-att-häva-sladden kommer.

241 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#31
KHRacing skrev:
Vanliga gatdäck från Toyo använde jag under 2009.
Toyo Proxes 215/40-17, annars på träning 205-225/45-55-16
brukar alltid annars rekommendera friktionsdäck till alla som vill börja träna.

de har ett mera förlåtande sladd-grepp innan den omöjliga-att-häva-sladden kommer.

Sweet. Tack för det tipset. smile


241 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#32
Lindgren_ skrev:
www.sbf.se där finns regler för både modifed och proint bilar det kan man kalla nybörjar klass och pro klass..

här är en länk http://www.sbf.se/sportgrenar/drifting/regler/


Sen kan man ju köra sma där man inte behöver bry sig om sbf:s regler.. men ah där har ni lite iaf..

Skit bra. Tack som fan!


Pan
25 mars 2010
#33
Vill hela tiden bygga en renodlad drift bil men fan planerna går åt pipan just nu. Köper man en jävla Volvo istället haha. Får bygga färdigt min 360 sleeper istället hoppas att den ska bli rolig att åka brett med. Så grymt roligt att drifta!

Mitt tips om man ska bygga drift bil är ju att absolut tänka på väghållning. Känns som man lätt fokuserar på effekten. Visst jag har en 940 den är inte så balanserad tongue Men tyckte att 200hk+ sen börjar det ju kränga lite väl mkt. Trode det skulle räcka med sänkningssats men icke. Krängarna är alldeles för mjuka. Och nu har pengarna tagit slut + intresset allmänt för att bygga om den bilen mer. För dåligt utgångsobjekt men jag har lärt mig mycket under resans gång.

Undra vad man ska bygga på för bil egentligen?

Nissan 200sx s13, s14 känns ju som ett riktigt bra drift ämne. Hyffast billiga i inköp iaf s13 finns coils som passar bolton. Och massa annat godis på ebay krängningsstag osv. Antar att det finns en uppsjö av LSDer och spärrar till dom med. Går ju att skrämma motorn ganska lätt org växellådan verkar ju hänga med ett tag med. Bilen är ju inte heller så stor att kasta runt. Begreppet driftbil för mig är en bil som någon byggt för att åka brett med och våga satsa. Sen att det går att drifta bara för att man har mycket effekt är ju en annan femma. Fast det viktigaste är ju att man har kul smile
Senast redigerat av Pan (25 mars 2010)

692 Inlägg
31 augusti 2012
#34
he instämmer nog med dom flesta här smile allt handlar om ballans  525an  runt 1992 den med m50 väger runt 1700 kg min ... håller själv på o bygger en .

men förra bilen jag körade lite drifting med var en helt orginal sirerra med vanlig handbroms. fungerade hur fint som hällst:P hehe 

min finns ju dom som kör med fwd med men det är ju lite knepigt (kräver träning )

men ja skulle ju säga att en bra driftbil

bra däck

inte tokhög

bra handbroms  då det är ingångs momentet för o få svagare bilar att tappa greppet lite (kräver lite träning för o göra alla momenten i rätt tid:)

lättad på rätt ställen inte bara slänga ur allt som finns utan ta från rätt ställen det mesta vikten man har är ju dels saker som bak säte o så . men sen har man ju även en stor del fram för lättar du bilen fram till viss del så kommer bakänden bli lättare under körning:)

lsd

o kanske lite extra rör till förstärkningar av länkarmar o liknade

fjäderbensstag


dessa grejer kostar inte många kronor att fixa om man har en vinkelslip o svets:) byggde allt detta förutom (lsd) på sierran tror det kosta 500 kr i matrial  o då fick ja köpa allt matrial.

slå gärna en titt på mitt projekt med 525 1992 så ser ni hur man kan bygga snabbt enkelt o smidigt o billigt men att det håller en lång lång tid smile ..
Senast redigerat av gtjim (31 augusti 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P


Sök