2786
Sök

Nytt Ljudsystem, tips?

4 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Har nu införskaffat mig en Saab 9000 CSE 2.3t -96a och är nu inne på banan att bygga ljud i denna farkost. Jag är helt grön på detta område och tänkte höra vad ni tkr man skall lira för budget system? Nytt som begagnat.

Det sitter ju då två 2 4"or i instrument brädan och 2par 6x9"or i hatthyllan eller om det är ett par 6.5"or tro.
Det som är tänkt är att jag ska byta system i hela bilen eftersom dessa är riktigt ur dåliga! Sedan det som jag spekulerat lite över är följande:

*Vad för huvudenhet? usb krav.
*Vad för frontsystem och detsamma med baksystemet? Steg för att driva detta?
*Vad för baslåda och ett steg för att driva?
*Sedan övriga delar osv.

Har väl inte tänkt lägga allt för mycket pengar på ljudet, då jag kommer lägga mer tid och pengar på motorn. Men ett så bra budget ljud för runt 5-6000 kr med inte allt för fin smakliga hifi-öron som möjligt borde väl gå att knåpa ihop? Som sagt, begagnat bara det är bra grejer osv.

Tack på förhand!

120 Inlägg
21 mars 2010
Här har du en bra början fram ivarjefall: http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … 9000-Paket

//piwe

4 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Har kikat lite och hittat ett budget paket på brl med enhet front o bak högtalare och tänkte höra om detta är ngt att tänka på?

Enhet: Pioneer DEH-4200SD
Frontsystem: DLS 425
Baksystem: DLS 960

Sedan ett steg för att antingen driva enbart front eller skall man lira ett 4kanaligt som kan plocka upp 6x9orna med? Sedan kommer det självklart komma bas och steg i skuffen, men det har jag ingen aning om än vad det kommer bli riktigt. Tipsa gärna!

4 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Ytterliggare update!

Enhet: Pioneer DEH-4200SD: 4x50W MOS-FET, 24 programmerbara snabbval för radiokanaler, Löstagbar front, Ljusstark OEL-display, blå knappbelysning. Fjärrkontroll finns som tillval (CD-R320). USB och AUX-ingång, SD-kortsläsare och CD-spelare. 3xLågnivå, Front, rear och sub. 5-bands equalizer, Inbyggda hög och lågpassfilter, Loudnesskontroll, Löstagbar front.

Framsystem: DLS 425: Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Polypropylenmembran. Foamupphängning. 20mm silk domediskant. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 60Hz-20kHz. Effekttålighet 90W max. 60W RMS. Monteringshål 117mm. Monteringsdjup 90mm. Magnetdiameter 61mm. Filterbox 125x44x35mm. Levereras komplett med delningsfilter och galler.

Baksystem: DLS 960: Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Cellulosamembran. Foamupphängning. Mellanregister 50mm. Diskant 20mm. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 50Hz-20kHz. Effekttålighet 120W max. 80W RMS. Yttermått 185x249mm. Monteringshål 150x220mm. Monteringsdjup 83mm. Magnet diameter 100mm. Levereras med galler.

Sedan behöver jag då ett steg för att driva antingen enbart fram eller enbart bak eller båda delar? Men har inte en aning om vad eller så, har kikat lite på ett Kicker zx200 4-kanaligt.

Sedan då bas och steg, kan detta vara något? Och bygga matchande låta till det?
A1/510 DD10" paket bas + steg       http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … ;iPageID=4

Jag är inte ngn extrem finsmakare så vill bara ha så det låter vettigt och spelar på vettigt. Kommer lägga pengar till motor sen ist, så det är därför jag bara vill ha ett någorlunda bra ljud för så liten slant som möjligt!

2 914 Inlägg
23 mars 2010
skulle nästan säga, köp ett åt framsystemet och strunta i basen, http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U4000 (om du har kablar + diverse annat för att koppla in skiten smile )

(nu har jag inte ens kollat igenom denna annons, bara typ "varför inte detta", så högtalarstorlekar och sånt kan vara så det inte stämmer).
Senast redigerat av kalle_kalle (23 mars 2010)

4 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
skulle nästan säga, köp ett åt framsystemet och strunta i basen, http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U4000 (om du har kablar + diverse annat för att koppla in skiten smile )

(nu har jag inte ens kollat igenom denna annons, bara typ "varför inte detta", så högtalarstorlekar och sånt kan vara så det inte stämmer).

Okejokej! Men så inte ett Kicker ZX200 4kanaligt för att driva framsystemet med då kanske även 6x9orna?

Sen en dd0510 som drivs av ett A1 slutsteg? Basen är fortfarande ett krav faktiskt wink

Sök