4206
Sök

Vad krävs för att regga sitt fordon till ombyggt fordon?

682 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#1
Blir inte klok på det! läser över allt, vissa säger att det krävs 2ändringar vissa säger anorlunda. hur är det igentligen?

Skulle jag kunna ta min Lancer motor, lyfta över till min Mazda och sedan byta bromsar och regga som ombyggt fordon, eller är det mycket mer saker som skall genomföras?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 mars 2010
#2
läst klistrade tråden? troligtvi inte...

Skrivet av Gustaf:

Hej

Ombyggt och amatörbyggt fordon förtjänar egentligen en egen FAQ-avdelning.

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

/Gustaf

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 291 Inlägg
22 mars 2010
#3
Det bästa är ändå att prata med den sfro-man som ska besikta bilen, det är trots allt människor och bedömningar ska göras vilket gör att det kan skilja på små detaljer i slutändan.


682 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#4
NITROUS skrev:
läst klistrade tråden? troligtvi inte...

Skrivet av Gustaf:

Hej

Ombyggt och amatörbyggt fordon förtjänar egentligen en egen FAQ-avdelning.

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

/Gustaf

F*N hur kunde jag missa den sad men om jag lyfter över HELA motorn med låda, ja allt. + ev broms systemet från lancern så skulle jag teoretiskt sett kunna regga den som ombyggt fordon? 115hk/1250kg mot 90hk/1250kg. stämmer det? så att jag fått det rätt i min lilla skalle.

Slutväxel sa mig inte jätte mycket sad tyvärr. utveckla lite lätt tack
Senast redigerat av MrTorture (22 mars 2010)

KHRacing
23 mars 2010
#6
eller så gör man som jag gjort:
flytta ratten till andra sidan . Detta är det ENDA du behöver göra för att regga som ombyggt fordon

682 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#7
KHRacing skrev:
eller så gör man som jag gjort:
flytta ratten till andra sidan . Detta är det ENDA du behöver göra för att regga som ombyggt fordon

tongue nu skojar du? så enkelt kan det inte vara, Dock är det väl inte enkelt att flytta ratten? krävs en del ombyggnad right?


Sök