Då har det varit vinter igen och jag var tvungen att ha lite att ha lite att göra
Så jag rev ner bilen och uppdaterade. Exteriören är uppdaterad, men den går jag inte in på i denna tråd. Bilen kan beskådas i NOGS monter på Elmia i påsk.
Koppling bytt till ATS/Carbenetics 3-skiviga kolfiberkoppling med 4,5kg svänghjul. Växellådan byts till en helt ny CD009, som ska hålla. Kollfiberkardanen behålls som den är. Den viskösa diffen bytt mot Quaife 1.5 diff. Drivaxlarna uppgraderas (grövre, 300M och 36 splines istf original 27) och Porsche 997 drivknutar sitter mha adapterplattor.
Bränslesystemet byggs om helt med dubbla Walbro 255lph i tanken och via catch tank till dubbla Aeromotive A1000 (dubbla Aeromotive filter 100 resp 10 mikrometer) genom AN10 stålomspunnen slang till Precision 1600cc spridare.
Turboaggregaten är custombyggda av Compturbo, ceramsikt coatade avgashus och grenrör
Nå till motorn:
Den kommer att stå separat på motorstöd på Elmia pga att vissa leveranser av delar blev så sena att jag inte hann få in motorn i bilen.
Den kommer ev att vara mappad till Elmia, men troligen inte. Ska mapps separat i motorbromsbänk.
Förra säsongen hade jag orginaltopparna men smidd botten. 598,8 hästar var kul men för tamt och dessutom gick EGT upp vid längre gaspådrag. Körde på V-Power. Så tanken är att få mer effekt och ökad driftsäkerhet men med ett bibehållet mycket användbart effektregister. E85 för lägre förbränningstemp och högre tändning -> mer effekt) är det som gäller denna säsong.
Lite bilder från motorbearbetningen
Topparna bearbetas. Tvättas och planas. Portas och flödesmatchas, ventilsäten flyttas och anpassas till Ferrea +1mm större ventiler. Ventilstyrningarna byts mot Ferreas, liksom ventiltätningarna. Brian Crower kammar (Duration: 264/264 Lift: 10.82/10.82), ventiler och titan retainers, Förbränningsrummen bearbetas. Ventilerna flödesslipas. Ventilstyrningarna konas i förbränningsrumsändan för att förhindra sotbrott.
Ferrea ventilerna har skumt nog bara 0,39mm spår för knasterna så det skulle bli katastrof om man försökte med dem så spåren fick tas upp 0,5mm djupare för att bli som orginalventilerna
Blocket tvättas och hornas. Alla vikter på komponenterna kontrollvägs i alla ändar Eagle stakar och CP kolvar. Vevstaken mäts upp. Helt rak  och poleras. ACL racelager åker in i alla lokalisationer. Nya kolvringar. Allt balanseras och det visar sig att förra balanseringen var dälig, 18g obalans på traditionella 3 tums radie. Nu blir det javlarimej 0,2gram på 1 tums radie som gäller snacka om duktiga pojkar
De gamla vevlagren hade lite repor men motorn har gått fan så hårt och 4tusen mil och edet var orginallager så det är inget konstigt.
Motorn fick en fräst gördel i Aerospace aluminium för att öka styvheten i alumiumblocket. Övre oljetråget fick modifieras mha fräs och slip för att skvalpplåten på gördeln skulle passa.
Ny topplockspackning , denna gången från HKS. Den förra från Cosworth hade tecken på litet topplockslyft, utan att det hade skett något som skadat, men ändå. HKS is the shiet for denna motorn
ARP i hela motorn som förut och samma L19 topplocksbultar.
Topparna åker på och Cosworthinsuget med, utom kolfiber end capsen som kommer senare.
En glimt av Kopplingen som är 3-skivig kolfiber med 4,5kg svänghjul naturligtvis nollat i roterande balansering
En bild på grenröret som nu liksom de nya turbo avgashusen är keramiskt coatade.
Har för mycket att stå i nu så jag lär inte hinna sitta vid datorn så det blir nog lite klent med uppdateringarna en tid framöver
Så jag rev ner bilen och uppdaterade. Exteriören är uppdaterad, men den går jag inte in på i denna tråd. Bilen kan beskådas i NOGS monter på Elmia i påsk.
Koppling bytt till ATS/Carbenetics 3-skiviga kolfiberkoppling med 4,5kg svänghjul. Växellådan byts till en helt ny CD009, som ska hålla. Kollfiberkardanen behålls som den är. Den viskösa diffen bytt mot Quaife 1.5 diff. Drivaxlarna uppgraderas (grövre, 300M och 36 splines istf original 27) och Porsche 997 drivknutar sitter mha adapterplattor.
Bränslesystemet byggs om helt med dubbla Walbro 255lph i tanken och via catch tank till dubbla Aeromotive A1000 (dubbla Aeromotive filter 100 resp 10 mikrometer) genom AN10 stålomspunnen slang till Precision 1600cc spridare.
Turboaggregaten är custombyggda av Compturbo, ceramsikt coatade avgashus och grenrör
Nå till motorn:
Den kommer att stå separat på motorstöd på Elmia pga att vissa leveranser av delar blev så sena att jag inte hann få in motorn i bilen.
Den kommer ev att vara mappad till Elmia, men troligen inte. Ska mapps separat i motorbromsbänk.
Förra säsongen hade jag orginaltopparna men smidd botten. 598,8 hästar var kul men för tamt och dessutom gick EGT upp vid längre gaspådrag. Körde på V-Power. Så tanken är att få mer effekt och ökad driftsäkerhet men med ett bibehållet mycket användbart effektregister. E85 för lägre förbränningstemp och högre tändning -> mer effekt) är det som gäller denna säsong.
Lite bilder från motorbearbetningen
Topparna bearbetas. Tvättas och planas. Portas och flödesmatchas, ventilsäten flyttas och anpassas till Ferrea +1mm större ventiler. Ventilstyrningarna byts mot Ferreas, liksom ventiltätningarna. Brian Crower kammar (Duration: 264/264 Lift: 10.82/10.82), ventiler och titan retainers, Förbränningsrummen bearbetas. Ventilerna flödesslipas. Ventilstyrningarna konas i förbränningsrumsändan för att förhindra sotbrott.
Ferrea ventilerna har skumt nog bara 0,39mm spår för knasterna så det skulle bli katastrof om man försökte med dem så spåren fick tas upp 0,5mm djupare för att bli som orginalventilerna
Blocket tvättas och hornas. Alla vikter på komponenterna kontrollvägs i alla ändar Eagle stakar och CP kolvar. Vevstaken mäts upp. Helt rak  och poleras. ACL racelager åker in i alla lokalisationer. Nya kolvringar. Allt balanseras och det visar sig att förra balanseringen var dälig, 18g obalans på traditionella 3 tums radie. Nu blir det javlarimej 0,2gram på 1 tums radie som gäller snacka om duktiga pojkar
De gamla vevlagren hade lite repor men motorn har gått fan så hårt och 4tusen mil och edet var orginallager så det är inget konstigt.
Motorn fick en fräst gördel i Aerospace aluminium för att öka styvheten i alumiumblocket. Övre oljetråget fick modifieras mha fräs och slip för att skvalpplåten på gördeln skulle passa.
Ny topplockspackning , denna gången från HKS. Den förra från Cosworth hade tecken på litet topplockslyft, utan att det hade skett något som skadat, men ändå. HKS is the shiet for denna motorn
ARP i hela motorn som förut och samma L19 topplocksbultar.
Topparna åker på och Cosworthinsuget med, utom kolfiber end capsen som kommer senare.
En glimt av Kopplingen som är 3-skivig kolfiber med 4,5kg svänghjul naturligtvis nollat i roterande balansering
En bild på grenröret som nu liksom de nya turbo avgashusen är keramiskt coatade.
Har för mycket att stå i nu så jag lär inte hinna sitta vid datorn så det blir nog lite klent med uppdateringarna en tid framöver
Senast redigerat av 350zzz (16 april 2010)
0
0
0
0