3660
Sök

350zzz uppdaterar sin 350zTT. motorbearbetningen. Nu smygbilder på exteriören. Helheten ser ni på Elmia i NOGS monter :p

36 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#1
Då har det varit vinter igen och jag var tvungen att ha lite att ha lite att göra smile
Så jag rev ner bilen och uppdaterade. Exteriören är uppdaterad, men den går jag inte in på i denna tråd. Bilen kan beskådas i NOGS monter på Elmia i påsk.

Koppling bytt till ATS/Carbenetics 3-skiviga kolfiberkoppling med 4,5kg svänghjul. Växellådan byts till en helt ny CD009, som ska hålla. Kollfiberkardanen behålls som den är. Den viskösa diffen bytt mot Quaife 1.5 diff. Drivaxlarna uppgraderas (grövre, 300M och 36 splines istf original 27) och Porsche 997 drivknutar sitter mha adapterplattor.

Bränslesystemet byggs om helt med dubbla Walbro 255lph i tanken och via catch tank till dubbla Aeromotive A1000 (dubbla Aeromotive filter 100 resp 10 mikrometer) genom AN10 stålomspunnen slang till Precision 1600cc spridare.
Turboaggregaten är custombyggda av Compturbo,  ceramsikt coatade avgashus och grenrör

Nå till motorn:
Den kommer att stå separat på motorstöd på Elmia pga att vissa leveranser av delar blev så sena att jag inte hann få in motorn i bilen.

Den kommer ev att vara mappad till Elmia, men troligen inte. Ska mapps separat i motorbromsbänk.

Förra säsongen hade jag orginaltopparna men smidd botten. 598,8 hästar var kul men för tamt och dessutom gick EGT upp vid längre gaspådrag. Körde på V-Power. Så tanken är att få mer effekt och ökad driftsäkerhet men med ett bibehållet mycket användbart effektregister. E85 för lägre förbränningstemp och högre tändning -> mer effekt) är det som gäller denna säsong.


Lite bilder från motorbearbetningen

Topparna bearbetas. Tvättas och planas. Portas och flödesmatchas, ventilsäten flyttas och anpassas till Ferrea +1mm större ventiler. Ventilstyrningarna byts mot Ferreas, liksom ventiltätningarna.  Brian Crower kammar (Duration: 264/264 Lift: 10.82/10.82), ventiler och titan retainers, Förbränningsrummen bearbetas. Ventilerna flödesslipas.  Ventilstyrningarna konas i förbränningsrumsändan för att förhindra sotbrott.
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0019.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0022.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0023-1.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0024-1.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0025kopiera.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0026-kopiera.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0027-kopiera.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0028-kopiera.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0029-kopiera.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0021-1.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/mira-topp.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/mira-topp2.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/topp.jpg

Ferrea ventilerna har skumt nog bara 0,39mm spår för knasterna så det skulle bli katastrof om man försökte med dem så spåren fick tas upp 0,5mm djupare för att bli som orginalventilerna
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/knasterspr.jpg

Blocket tvättas och hornas. Alla vikter på komponenterna kontrollvägs i alla ändar Eagle stakar och CP kolvar. Vevstaken mäts upp. Helt rak  och poleras. ACL racelager åker in i alla lokalisationer. Nya kolvringar. Allt balanseras och det visar sig att förra balanseringen var dälig, 18g obalans på traditionella 3 tums radie. Nu blir det javlarimej 0,2gram på 1 tums radie som gäller snacka om duktiga pojkar smile
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0018-1.jpg

http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0017-1.jpg

De gamla vevlagren hade lite repor men motorn har gått fan så hårt och 4tusen mil och edet var orginallager så det är inget konstigt.

Motorn fick en fräst gördel i Aerospace aluminium för att öka styvheten i alumiumblocket. Övre oljetråget fick modifieras mha fräs och slip för att skvalpplåten på gördeln skulle passa.
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/grdel-block.jpg

Ny topplockspackning , denna gången från HKS. Den förra från Cosworth hade tecken på litet topplockslyft, utan att det hade skett något som skadat, men ändå. HKS is the shiet for denna motorn smile
ARP i hela motorn som förut och samma L19 topplocksbultar.
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/block-HKS.jpg

Topparna åker på och Cosworthinsuget med, utom kolfiber end capsen som kommer senare.
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/motortopp-del.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/motortopp-del2.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/montering-topp.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/front-motor.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/motor-1.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/motor1.jpg

En glimt av Kopplingen som är 3-skivig kolfiber med 4,5kg svänghjul naturligtvis nollat i roterande balansering
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/ATS.jpg

En bild på grenröret som nu liksom de nya turbo avgashusen är keramiskt coatade.
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/grenrr.jpg

Har för mycket att stå i nu så jag lär inte hinna sitta vid datorn så det blir nog lite klent med uppdateringarna en tid framöver
Senast redigerat av 350zzz (16 april 2010)


1 338 Inlägg
22 mars 2010
#2
jäklar du ligger i big_smile
Ska bli kul o se resultatet på Elmia sen smile
lycka till med allt !!

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

36 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#3
mYGeL skrev:
jäklar du ligger i big_smile
Ska bli kul o se resultatet på Elmia sen smile
lycka till med allt !!

Mvh// Michel

Ja några timmar har det blivit smile Vi ses där, Gucka har skvallrat wink ska bli riktigt kul att se ditt mästerverk!


36 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#4
här är ett par dåliga smygbilder smile
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/bak.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0025-1.jpghttp://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/smutsigspegel.jpg


105 Inlägg
25 mars 2010
#5
Fan va du har legat i då! big_smile ser grymt bra ut!! skall bli kul att se den i sommar på banorna tongue
Mvh Robert


36 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#7
Ingen multimedia i skuffen utan andra saker. Pumpar och filter kommer att byggas in under en aluminiumplåt som bildar golv för bagaget, och det blir en inspektions- och servicelucka. Plåten klär jag med kolfibertyg med får röd söm, precis som golvmattorna. Bränslecatchtanken däremot kommer att sticka upp ovanför golvet i skuffen, genom aluminiumplåten. Jobbet pågår smile
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0052.jpg
Senast redigerat av 350zzz (27 mars 2010)


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
158 Inlägg
27 mars 2010
#9
jävlar, här var det ombygt nu ja big_smile ser skit bra ut allting smile


7 120 Inlägg
27 mars 2010
#10
Grymt fint arbete! smile

Team Carkings
2 300 Inlägg
27 mars 2010
#11
Denna vart redigt grann!!! Kommer kolla extra noga på denna i påsk wink


Zzzz
937 Inlägg
30 mars 2010
#12
Oh, den baken är riktigt snygg big_smile


36 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#13
Tack så mycket för värmande kommentarer big_smile

Nu har jag skruvat så intensivt att fingrarna inte går att använda längre, men nu är den klar och ska lastas för Elmia.
Tänkte bara visa några bilder på det som sitter istf multimedia, en del av bränslesystemet. Bör ses IRL wink

Mäter och mallar för utskärning av z i (3mm) aluminiumplåt. Har redan skurit ut den och gjort uttaget för catchtanken på denna bilden
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0055.jpg

Kapar ut
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0059.jpg

Och på med min nysydda kolfibertygmatta på den färdiga installationen (röd belysning inbyggd)
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0064.jpg
Senast redigerat av 350zzz (31 mars 2010)


15 Inlägg
31 mars 2010
#14
Kreativt och galet nice smile


36 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#15
Wirrarn skrev:
Kreativt och galet nice smile

Tack så mycket smile

Nu ska motorn in i motorbromsbänken den 14/5 och den står nu och väntar på att vi ska rigga den
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0043.jpg
http://i273.photobucket.com/albums/jj234/gunnar350z/DSC_0044.jpg


2 077 Inlägg
11 april 2010
#16
Såg denna på elmia och jag måste säga att det va den bilen jag gillade mest av alla där big_smile
Men du vet att jag sen innan redan gillat denna, hela stuket ja allt e så jävla perfekt!!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

36 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#17
JDMCRAZE skrev:
Såg denna på elmia och jag måste säga att det va den bilen jag gillade mest av alla där big_smile
Men du vet att jag sen innan redan gillat denna, hela stuket ja allt e så jävla perfekt!!

Tack så mycket big_smile



Sök