3844
Sök

Förgasarbyte ? (Mazda 323 -86)

18 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Hej. Är ny på detta forum,men har förstått att det finns stor kompetens och välvilja. Nu till mitt problem. Min gamla trotjänare en Mazda 323 -86 är en riktig pärla, vägrar göra mig av med den. Dessvärre har en fel uppstått jag behöver lite tips kring.. Han "rusar" på tomgången i ca 5-6 sekunder för att sedan gå ner och nästan stanna, sedan bär det iväg upp igen till jobbigt höga varv. tycker dessutom att bensinförbrukningen har ökat markant. Han pulserar alltså upp och ner. har försökt ställt tomgången, utan resultat.
Vad göra? förgasarbyte?
mvh:Henrik

473 Inlägg
23 mars 2010
kan vara så att du har fått en luft eller vacum läcka köpt dig en flaska startgas och spray på slangar och nere vid foten på förgasaren  om den ökar i varv så har du lokaliserat felet . börja med detta

18 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Ok,Tack till saken hör oxå att det luktar "soppa" både inne i bilen och utanför. ändrar det nå`t

473 Inlägg
24 mars 2010
Opps då läcker den soppa , antingen en ledning , eller så flödar den över i förgasaren . passa dig för gnistor , rökare m.m kan bli en jävla smäll skulle kolla detta omgående om jag vore du

18 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
jahaja, har kollat efter läckage, kan inte se att det är blött någonstans. lutar väl åt förgasare va? blir en lekman något klokare av att skruva upp denna tingest?? Tack så jä...la mycket för hjälpen. ovärdelig för gröngöling som mig.

473 Inlägg
25 mars 2010
det är nog inget som jag rekomenderar dig till ,bättre du försöker hitta någon som kan det . det kan vara ett enkelt fel som att flotören er fel inställd .men det är helt omöjligt för mig att se utan behöver ses på plats . alternativ är ju att byta ut förgaseren  mot en från skroten om du kan få köpa en på öppet köp
då märker du ju om den går bättre föresten testade du med startgas som jag skrev om tidigare ?

8 886 Inlägg
25 mars 2010
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

18 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Ska testa startgasen i helgen. annars satsar jag nog på en ny förgasare,det har varit mitt huvudspår, men jag tänkte höra mig för bland killar som kan bilar först./Henrik

18 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Ingen reaktion med startgasen. jag satsar på en förgasare.Tack till dig falmo för ditt engagemang smile

473 Inlägg
28 mars 2010
hoppas det funkar

Sök