Ursäkta men jag börjar bli lite irriterade på alla drönare.
Nej i detta fall kan det INTE bli skadegörelse då det är ett uppsåtsbrott BrB 1:2 "en gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen".
BrB 12:1 Skadegörelse = Ett uppsåtsbrott. Med andra ord hade inte den andra bilägaren uppsåt till att nu jävlar ska TS få sig en fin buckla i sin bil så jag drar upp min dörr allt vad jag kan och fixar det så är det INTE ett skadegörelsebrott.
Nyttig matläsning BrB en kommentar kap 1-12 (Del 1) sid 12:7 om uppsåt vid skadegörelse.
Däremot har man skyldigheter vid liknande "olyckor" som i TS fall där någon oaktsamt öppnat sin dörr och råkat göra en buckla, vi läser i:
TrF (TF) 2:8 - Åligganden vid trafikolyckor
1. "På begäran av någon annan som haft del i olyckan vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen "
2. "Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras".
Med andra ord så skulle personen i fråga ha lämnat en lapp på TS bil med namn och telefonnr alternativt kontakta polisen och anmält det som hänt.
I detta fallet gjorde personen i fråga ingedera och kan därför anmälas enligt TBL 5§ - Smitning.
I TBL 5§ kan man läsa "om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader".
Och JA som någan annan nämnde detta räknas som en trafikolycka.
Med andra ord så går det att göra en polisanmälan för smitning. Och eftersom det finns ett vittne till händelsen så skulle jag inte tveka över att göra det om personen i fråga ej vill göra rätt för sig.
Nu har denna historia verkat få ett lyckligt slut och jag hoppas att det ordnar sig med FB!.
Tack och hej.
Senast redigerat av Nehe (23 mars 2010)