3086
Sök

Säkerhetskontroll uppkörning

199 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har uppskrivning och uppkörning nästa vecka och har två frågor.

Bland annat, vad ska man tänka på vid säkerhetskontrollen vid uppkörningen, något särskilt?

Angående uppskrivningen, jag köpte med mig 20 tester från körskolan, som man gör på korkort.com/distanstest .
Igår fick jag 52 poäng, men under stod de en text "Du hade nästan klarat provet om de hade varit vägverkets prov.", wtf?!
52 är väl kravgränsen? Eller kan man få 52 och ändå bli underkänd, för att man har för många fel i en speciell kategori?!

Tacksam för svar!


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 mars 2010
#2
Har för mig att det är 52 ja

säkerhetskontrollen går väll ut på att testa färd och parkeringsbroms, viktiga lampor, mönsterdjup i däck samt kontroll så att alla speglar och stol är inställt som sig bör.

Under uppkörningen visar du att du kollar i alla speglar korrekt och ta det säkra före det osäkra, vissa kontorllanter försöker lura in dig på gångvägar osv.
Lycka till!
Senast redigerat av TenZer (23 mars 2010)

Rock'n Roll

9 108 Inlägg
23 mars 2010
#3
Körskolan har oftast lite högre krav än vägverket på sina tester för att man ska känna att man har lite marginal när det riktiga provet görs sedan. Är väl inte så dumt? wink Det är inte heller samma frågor på VV som på körskolornas prov.

52 är precis som du säger det som krävs på vägverket. Man kan inte bli kuggad för att man är dålig på en viss kategori. Lite ironiskt är dock att man kan ha fel på de flesta frågorna om trafikregler så länge man klarar alla fordon / miljö / förrädiska situationer-frågorna.. Trafikregler borde vara prio ett.

Angående säkerhetskontrollen gäller det att ha lite logik och kunnande. Du ska kunna lite om det mesta på bilen helt enkelt, han kan fråga om allt från att testa bromsar till att kolla så däcken eller någon vätska/vätskorna i motorrummet är ok, eller så kan det vara något så simpelt som att kolla att tutan funkar.


199 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#4
Stort tack för bra svar, som alltid här på Garaget! smile

Säkerhetskontrollen är jag inte så orolig för, längre, hehe. Har ju kunskaper om bilen, så de lär inte dyka upp något chockerande.

Testade göra två stycken prov igår kväll, fick 52 resp 51 poäng, taaajt!
Och då hade jag inte läst körkortsboken.

Har under dagen läst 2/3 av boken och lessnade nu på att läsa för idag, testade att göra ett prov och fick 64 poäng, hehe, vilken skillnad!

Ja borde känna mig ganska säker om ja läser boken 3-4 gånger. Har tills på tisdag på mig!

Tack som sagt!


36 Inlägg
23 mars 2010
#5
Det ända tipset jag kan komma med är att nöta test på datorn. Håll på till du klarar de varje gång med GOD marginal.
Så gjorde jag och jag hade 57 rätt på skrivningen.

199 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#6
Läste hela körkortsboken igår och har gjort något mer test idag, har fått 62-63 poäng.

Men märkte att man fick upp frågor man fått förut större delen, de är ju inte så jävla smidigt att bara lära sig samma frågor.
Så ja tankade ner "Trafikskolan Teo" och prövade deras "slutprov", fick 63 poäng. Så de känns faktiskt ganska okej nu!

Ska läsa boken några fler gånger sen borde de här sitta som handen i handsken! smile


9 108 Inlägg
24 mars 2010
#7
Låter bra, hänvisar till bloggen eller "skryt och gratulationstråden, körkort etc"-tråden när du nu klarat det wink Finns ett par sådana här trådar redan om man söker lite.

Lycka till, kör lugnt och missa inga högerregelsgator / tips från trafikläraren roll

Låser.



Sök