Det är inte rimligt att plana toppen så mycket att du kan ta bort så mycket att du kommer upp till vettigt kompförhållande.
Tänk själv. På en K-motor sitter hela förbränningsrummet i kolven. Dvs om du sätter dit en 16V topp så måste du plana bort hela förbränningsutrymmet i toppen för att få vettigt komp.
Räkna lite. Antag att du skall ta bort 40cc. Diametern är 96mm. Arean är pi*d^2/4 och förbränningsrummet konar av. Om förbränningsrummet skulle vara cylindriskt skulle du behöva plana 5mm men eftersom föbränningsrummet konar av så skulle du behöva plana det dubbla, dvs runt 1 cm......
Och när jag skriver om tändläge och soppa så är det inte det självklara att man behöver mera bensin för mera effekt . Utan det problem att en 16V motor har helt annan förbränningshastighet än en 8V och kräver helt annan tändlägesprofil i tändchippet och att en 16V motor är mycket känsligare på att bränsle -luft blandningen blir exakt.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI