3359
Sök

Nya regler vid bilprovningen? Sant eller falskt?

832 Inlägg
28 mars 2010
Rylander skrev:
Och svar på din fråga: en bil måste vara påställd i dagens läge för att kunna besiktigas, och en bil måste vara påställd för att kunna försäkra bilen för trafik.

Inget nytt med det, har vart så dom senaste åren vad jag vet.

men kan ha fel?

Sen när måste bilen vara påställd för att ha en försäkring? Det är väll upp till var och en att betala en försäkring i onödan på en bil som inte får brukas.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Olika
907 Inlägg
28 mars 2010
Xoff skrev:
Ehh, bilen kan iaf tills nu vara avställd när man bessar den! deremot så måste man ringa försäkringsbolaget å säga att man vill ha den temp försäkrad pga bess...

Det är många som inte vill ställa på sin bil bara för bess, tänk om jag har en bil som stått ett bra tag å jag bara vill prova att bessa den, skall jag då behöva betala ett helår försäkring å skatt bara för 1h körning? nej...

Har du bilen påställd en dag får du betala försäkring för en dag, dock skatt för en månad.

Mvh
Fredrik

1 723 Inlägg
28 mars 2010
I försäkringsvillkoret står det vad som gäller angående försäkring när du kör bilen avställd till bilprovningen. Jag besiktigade min förra bil avställd för avställningsförsäkringen omfattar även besiktning. Det var alltså bara att köra dit, men jag dubbelkollade med If som jag hade för tillfället.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
28 mars 2010
Lurken_85 skrev:
Rylander skrev:
Och svar på din fråga: en bil måste vara påställd i dagens läge för att kunna besiktigas, och en bil måste vara påställd för att kunna försäkra bilen för trafik.

Inget nytt med det, har vart så dom senaste åren vad jag vet.

men kan ha fel?

Sen när måste bilen vara påställd för att ha en försäkring? Det är väll upp till var och en att betala en försäkring i onödan på en bil som inte får brukas.

Stämmer inte!! Jag har trafikförsäkring på alla mina bilar (inte falconen dock) och dom är varken besiktigade eller skattade. Och för er moraltanter där ute, ja det e mitt beslut och ja jag kommer stå för konsekvenserna när jag åker fast men det e mitt politiska ställningstagande här i världen.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

415 Inlägg
28 mars 2010
Nu undrar ju trådskaparen OM någon hört något om en ny lag som träder i kraft i sommar som då börjar gälla att man ej får bes avställda bilar!

Alltså handlar det INTE om vad som nu är lag utan vad som kommer ändras i lagen och om det finns någon sanning i vad hans vän säger! smile
Ville bara förtydliga detta då ALLA svarat som om frågan gällde NU!

Jag har inte hört något om detta men visst tycker man att man borde kunna få bes en bil som är avställd!
Försäkring finns väl iaf på bilen, sk avställningsförsäkran?
Så om en bes man skulle krocka en bil som är avställd vid provkörning så finns det säkert någon försäkring som träder i kraft!

Men som sagt, någon som hört att reglerna ska ändras?

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

1 723 Inlägg
28 mars 2010
SupraJEZZICA skrev:

Jag hittar då ingen information som säger att det ska ändras på varken Transportstyrelsens sida eller Bilprovningens.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
28 mars 2010
SupraJEZZICA skrev:
Nu undrar ju trådskaparen OM någon hört något om en ny lag som träder i kraft i sommar som då börjar gälla att man ej får bes avställda bilar!

Alltså handlar det INTE om vad som nu är lag utan vad som kommer ändras i lagen och om det finns någon sanning i vad hans vän säger! smile

Jag har inte hört något om detta men visst tycker man att man borde kunna få bes en bil som är avställd!
Så om en bes man skulle krocka en bil som är avställd vid provkörning så finns det säkert någon försäkring som träder i kraft!

Precis som jag skrev på sida 1 i tråden så finns det ingen info om detta varken på NTF´s eller Transportstyrelsens hemsida, så högst troligt är att reglerna EJ kommer ändras!

smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
28 mars 2010
Jag har inte hört något rykte om detta men tycker det låter som en ganska omständig lag om den nu skulle träda i kraft då srb på något sätt skulle behöva undersöka om bilen var i trafik eller ej, jag tror inte att dem får upp sådan information i sitt datorsystem som det är nu iaf vilket i sådana fall skulle leda till att dem behöver nytt datorsystem som leder till stora kostnader i dessa besparingstider.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

2 848 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
SupraJEZZICA skrev:

Ahhh...äntligen nån som förstått frågan, tack!

Som de flesta trådar har denna börjat spåra ur också.

Har varit inne på både bilprovningens hemsida och även transportstyrelsen ock kollat INNAN jag lade ut tråden, men såg inget om detta där, tänkte kanske de inte hunnit lägga ut infon ännu om detta och om nån visste nåt.

Men som jag trodde från början så är det nog inte så utan bara nåt som han hört.

Tack alla som engagerat sig i frågan

Sök