3533
Sök

Nya regler vid bilprovningen? Sant eller falskt?

2 848 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Hörde av en bekant idag att från och med 1 juni i år skulle en bil som är avst och utan trafikförsäkring inte gå att besikta. De nya reglerna skulle innebära att bilen måste va påställd och finnas giltig försäkring för att besiktningen skulle gälla.

Jag har inte hört nåt om detta, vet nån annan nåt om detta? Bakgrunden till detta sa han skulle vara att komma åt de som åker avst nu när kontrollmärket har försvunnit?

Enligt han jag hörde det av sa att det redan var klart att det skulle bli så.

Som sagt, jag har inte hört nåt om detta....... nån som vet nåt?

Rylander
27 mars 2010
Smart att åka avställt = inga försäkringar gäller = indraget kort vid möte med polis, låt dom köra o riskera det smile

Rylander
27 mars 2010
Och svar på din fråga: en bil måste vara påställd i dagens läge för att kunna besiktigas, och en bil måste vara påställd för att kunna försäkra bilen för trafik.

Inget nytt med det, har vart så dom senaste åren vad jag vet.

men kan ha fel?

2 848 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Rylander skrev:
Smart att åka avställt = inga försäkringar gäller = indraget kort vid möte med polis, låt dom köra o riskera det smile

Ja, det var ju inte det frågan gällde...... Man kanske vill besikta en bil trots den är avst, för att ta in den i reg vid ett senare tillfälle

2 848 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Rylander skrev:
Och svar på din fråga: en bil måste vara påställd i dagens läge för att kunna besiktigas, och en bil måste vara påställd för att kunna försäkra bilen för trafik.

Inget nytt med det, har vart så dom senaste åren vad jag vet.

men kan ha fel?

Nä, har nyss besiktat en golf som är avst just nu, men kommer tas in i trafik den första april

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
27 mars 2010
uhlin skrev:
Rylander skrev:

Ja, det var ju inte det frågan gällde...... Man kanske vill besikta en bil trots den är avst, för att ta in den i reg vid ett senare tillfälle

Det får mig osökt att ställa följdfrågan varför kan man inte besiktiga den när man ställer på den istället?

Jag ser inte varför man ens skulle ha ett behov av att besiktiga en bil som ändå är avställd och oförsäkrad om man inte är ute efter att slippa betala skatt och försäkring.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Teddan
2 495 Inlägg
27 mars 2010
Sheba skrev:
uhlin skrev:
Rylander skrev:

Det får mig osökt att ställa följdfrågan varför kan man inte besiktiga den när man ställer på den istället?

Jag ser inte varför man ens skulle ha ett behov av att besiktiga en bil som ändå är avställd och oförsäkrad om man inte är ute efter att slippa betala skatt och försäkring.

Hur tror du man gör med bilar som ska säljas, ska en bilhandlare ha alla sina 100bilar i  trafik för att besikta dom?

Du vet att många kör sina bilar på släpkärra till Bilprovningen .

Hur gör man om man ska regbesikta en bil då? den går ju inte att ställa på innan den är regbesiktad

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 004 Inlägg
27 mars 2010
uhlin skrev:
Rylander skrev:

oftast provkör ju bp... tror inte att dom är sugna på att åka oskattat och oförsäkrat....
Senast redigerat av 262turbo (27 mars 2010)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

2 848 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Sheba skrev:
uhlin skrev:
Rylander skrev:

Om man nu är ute efter efter att slippa skatt och försäkring så är det väl ganska enkelt att låta bli att besikta överhuvudtaget, dem kvitter det nog vilket som, men om man har en bil som man använder på sommaren, så vill man kanske ha den klar att ställa på en viss månad. Slippa väntetider på bilprovningen.

Visst kan man besikta då den är påställd, men frågan var fortfarande....MÅSTE den va påställd då

593 Inlägg
27 mars 2010
Jag pratade med mitt försäkringsbolag(volvia) om detta nu i förra veckan när jag ville besiktiga min AVSTÄLLDA 850!
De svarade att OM jag tar närmaste vägen till bilprovningen utan stopp eller andra ärenden på vägen(köpa kaffe, äta, hälsa på en polare osv) så var det HELT OKEJ att åka till bilprovningen med en AVSTÄLLD bil som då hade körförbud!

Jag TROR att det här är helt upp till försäkringsbolagen själva att berätta vad de tycker är okej och inte!

Hoppas mitt svar är till någon nytta..

//Jerker

1 291 Inlägg
27 mars 2010
jo man får köra en avställd bil närmsta vägen till verkstad och besikting.
Jag brukar besikta mina bilar innan jag ställer på dom så har man det ur världen och slipper bry sig om ev ombesiktingar.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
27 mars 2010
TRYIT skrev:
Sheba skrev:
uhlin skrev:

Hur tror du man gör med bilar som ska säljas, ska en bilhandlare ha alla sina 100bilar i  trafik för att besikta dom?

Hur gör man om man ska regbesikta en bil då? den går ju inte att ställa på innan den är regbesiktad

Jag tror inget av dina exempel berör trådskaparen alls, faktiskt.. Och det känns som att bilhandlare ändå skulle få dispens om det vore så att besiktningslagar ändrades. Men exemplet med bilförsäljare hade jag inte alls tänkt på.

Många kör sina bilar på släpkärra till bilprovningen? Jag har sett en bil körd på släpkärra till bilprovningen någonsin, och som bilansvarig på förra firman hängde jag på bilprovningen ganska ofta. Visst, folk gör det, men det är inte vidare vanligt bland privatpersoner. Så vår definition av ordet många skiljer sig nog.

uhlin skrev:
Slippa väntetider på bilprovningen.

Har aldrig upplevt väntetider som något problem på bilprovningen, men jag är inte låst att besiktiga min bil på närmsta bilprovning heller. Förra veckan körde jag sommarbilen till Sölvesborg och besiktigade(ca 3 mil iväg), kunde få tid samma dag som jag bokade medans jag hade fått vänta till den sjätte april för att besiktiga i Kristianstad. Och några stationer i landet har drop in. Gäller Kristianstad med, men jag gillar att ha tid bokad... Men antar att det är skillnad ju längre norrut man kommer.

Hur det ligger till rent lagmässigt vet jag inte, jag har aldrig kört en avställd bil till besiktning. Vet att man har fått göra det och har inte hört talas om någon ändring i alla fall.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

74 Inlägg
27 mars 2010
Så om jag kör in med en avställd bil på släpvagnen och ska besiktiga den så får jag inte det?

Fritidsutforskare på heltid

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
27 mars 2010
TRYIT skrev:
Sheba skrev:
uhlin skrev:

Finns nått som heter grönplåt som bilhandlare använder.

Meister
6 763 Inlägg
27 mars 2010
Sheba skrev:
uhlin skrev:
Rylander skrev:

Man vill ha bilen besiktigad så det bara är att ställa på den när det är dags för vår?

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 mars 2010
Jag tror att det trådskaparens kompis sagt ej kommer att stämma.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 mars 2010
Ehh, bilen kan iaf tills nu vara avställd när man bessar den! deremot så måste man ringa försäkringsbolaget å säga att man vill ha den temp försäkrad pga bess...

Det är många som inte vill ställa på sin bil bara för bess, tänk om jag har en bil som stått ett bra tag å jag bara vill prova att bessa den, skall jag då behöva betala ett helår försäkring å skatt bara för 1h körning? nej...

Teddan
2 495 Inlägg
28 mars 2010
Turbomatte skrev:
TRYIT skrev:
Sheba skrev:

Finns nått som heter grönplåt som bilhandlare använder.

Bilen är likaväl avställd , tack för att du lärde mig om grönplåt cool

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

* Voff voff *
10 635 Inlägg
28 mars 2010
www.ntf.se finns fortfarande samma text kvar som förut så jag tror inte att detta är ändrat?!

http://www.ntf.se/konsument/fraga5331.asp?katid=30

(Dvs, ja du får köra kortast lämpliga väg till/från besiktning med avställd bil)

Även längst ner på sidan här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

hittar man följande text:

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

och inte heller där står något om någon förestående ändring!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 mars 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 198 Inlägg
28 mars 2010
Många som inte ens bryr sej om att kolla vad som står i bestämmelserna innan dom skriver. precis som Brådhis skriver.. är ju inga konstigheter att leta reda på vad som gäller innan man skriver nåt.

Sök