2787
Sök

Låd beräkning jbl p1222

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej

Vad blir det för mått på den här lådan?Är lite dålig på att räkna ut då det bara står liter:/

/johnny

Basarna heter jbl p1222


https://www1.garaget.org/gallery/archive/50658/886400_xmxgja.jpg

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 mars 2010
#2
elitemodd skrev:
Hej

Vad blir det för mått på den här lådan?Är lite dålig på att räkna ut då det bara står liter:/

/johnny

Basarna heter jbl p1222


http://www1.garaget.org/gallery/archive … xmxgja.jpg
Bredden * höjden * djupet ger antal liter..

Sen får du gärna lägga ner 5 minuter på att leta lite, svaren finns redan. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#3
Hej igen.

Kom på nu att jag har ju 2st basar,vilket skulle bli en låda på 155l.Men  i min s70 så får jag bara ner en låda som har måtten 980 bred 330 djup  och 430 hög,vilket blir 139 liter.Det kommer då att fattas 16 liter.

vad jag har förstår så är litrarna väldigt noga om du skall få bra ljud i grejerna.

Nån som har nån bra ide?

/Johnny

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2010
#4
Kör slutna lådor så löser det sig. wink Kör mina P1022 i slutna lådor och dom ska spela djupt och skapligt högt, se bara till så att du får IN ljudet i bilen och inte i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#5
ChriZtoffer skrev:
Kör slutna lådor så löser det sig. wink Kör mina P1022 i slutna lådor och dom ska spela djupt och skapligt högt, se bara till så att du får IN ljudet i bilen och inte i skuffen.
Men hur låter en sluten låda emot en basreflex jag har nu?.Skall man bygga så den spelar ut ur skidluckan då?

21 761 Inlägg
28 mars 2010
#6
Hur stora hål har du i hatthyllan, går det att få upp 3 st 4" portar där?

Har vänt och vridit en del och det kan gå att göra en bandpasslåda som blir med de maxmått som du har skrivit, dock är materialtjockleken 19 mm. Volymerna är inte som RF:s förslag, jag har ändrat allting. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Hur stora hål har du i hatthyllan, går det att få upp 3 st 4" portar där?

Har vänt och vridit en del och det kan gå att göra en bandpasslåda som blir med de maxmått som du har skrivit, dock är materialtjockleken 19 mm. Volymerna är inte som RF:s förslag, jag har ändrat allting. smile
Nja typ 2st får jag upp i hatthyllan,där bakhögtalarna ska sitta.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2010
#8
elitemodd skrev:
ChriZtoffer skrev:
Kör slutna lådor så löser det sig. wink Kör mina P1022 i slutna lådor och dom ska spela djupt och skapligt högt, se bara till så att du får IN ljudet i bilen och inte i skuffen.
Men hur låter en sluten låda emot en basreflex jag har nu?.Skall man bygga så den spelar ut ur skidluckan då?
En basreflex låter generellt sett mer (ska kunna spela ca 3dB högre) men en sluten är enklare att bygga och låter för det mesta mer linjärt. Jag hade en portad låda förut till en av min basar och den lät inte lika bra som sluten låda fast båda är enligt JBLs rekommendation.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
28 mars 2010
#9
elitemodd skrev:
Nja typ 2st får jag upp i hatthyllan,där bakhögtalarna ska sitta.
Skulle nog gå att bara ha en port och dra ut den genom skidluckan istället.

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
elitemodd skrev:
Nja typ 2st får jag upp i hatthyllan,där bakhögtalarna ska sitta.
Skulle nog gå att bara ha en port och dra ut den genom skidluckan istället.
Men skulle mina mått funka eller är du bra på att räkna ut?

/Johnny

21 761 Inlägg
28 mars 2010
#11
Enligt vad jag räknar fram i mitt program så ska det gå att göra en bandpasslåda med dina angivna yttermått och tex använda en fyrkantig port som spelar ut genom skidluckan.

Vill du testa en sån så skriver jag gärna mitt lådförslag, men om du känner dig osäker så skippar vi den lådan. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Enligt vad jag räknar fram i mitt program så ska det gå att göra en bandpasslåda med dina angivna yttermått och tex använda en fyrkantig port som spelar ut genom skidluckan.

Vill du testa en sån så skriver jag gärna mitt lådförslag, men om du känner dig osäker så skippar vi den lådan. smile
¨

Ja jättegärna om du kan göra en ritning,men det vore ju toppen om det gick att få 2st rör upp i hatthyllan:)

/Johnny

21 761 Inlägg
28 mars 2010
#13
2 st rör upp i hatthyllan tror jag blir svårt, men det får jag kolla på imorgon efter jobbet. Byggritning kan jag tyvärr inte göra, bara ge förslag på lådans ytter/innermått och portar. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
2 st rör upp i hatthyllan tror jag blir svårt, men det får jag kolla på imorgon efter jobbet. Byggritning kan jag tyvärr inte göra, bara ge förslag på lådans ytter/innermått och portar. smile
ok bra:) går det inte med rör så är det så!.Men gärna mått på basporten + mått på lådan


/Johnny

21 761 Inlägg
29 mars 2010
#15
Nu är det tydligen så här att den basen är 371 mm i yttermått, då ryms den inte i en låda med "vanliga" former. Eftersom lådan bara fick vara 330 mm djup så blir det betydligt knepigare att bygga. Jag kan inte simulera lådor med en massa oregelbundna former i mitt program och då kan jag heller inte vara helt säker på att basarna passar i lådan. hmm

Volvo ägare
253 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Nu är det tydligen så här att den basen är 371 mm i yttermått, då ryms den inte i en låda med "vanliga" former. Eftersom lådan bara fick vara 330 mm djup så blir det betydligt knepigare att bygga. Jag kan inte simulera lådor med en massa oregelbundna former i mitt program och då kan jag heller inte vara helt säker på att basarna passar i lådan. hmm
Men du då måste det ju funka med 390 mm djup,det borde funka även i bilen.det är ju bara några cm till.

/Johnny

eller 380mm:)
Senast redigerat av elitemodd (29 mars 2010)

21 761 Inlägg
29 mars 2010
#17
Jo, då ska det fungera. Jag tolkade att 330 mm var maxmått och att det inte fick vara djupare, därför fortsatte jag inte beräkningarna. smile

Då blir yttermåttet på djupet ungefär 420-430 mm i så fall.

21 761 Inlägg
29 mars 2010
#18
Nu har jag räknat med 2 st 6" rör upp genom hatthyllan (en i varje portad kammare), de ska vara 25 cm långa och behöver inga trattar i den ände som sitter inne i kammaren. Hoppas att rören får plats genom hålen i hatthyllan och att de kommer på rätt ställe, jag har ju ingen aning om hur stort avstånd det är mellan hålen där.

Yttermått hela lådan: Bredd=974 mm, Höjd=420 mm, Djup=420 mm

Innermått sluten kammare: Bredd=378 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Innermått portad kammare (per kammare): Bredd=260 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Det är alltså två portade kammare, en i vardera ytterände på lådan. Mittenkammaren är den slutna och basarnas magnet ska sitta i den slutna kammaren, dämpmatta (polyestermatta) är tänkt att sitta på kammarnas innerväggar där det får plats. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Nu har jag räknat med 2 st 6" rör upp genom hatthyllan (en i varje portad kammare), de ska vara 25 cm långa och behöver inga trattar i den ände som sitter inne i kammaren. Hoppas att rören får plats genom hålen i hatthyllan och att de kommer på rätt ställe, jag har ju ingen aning om hur stort avstånd det är mellan hålen där.

Yttermått hela lådan: Bredd=974 mm, Höjd=420 mm, Djup=420 mm

Innermått sluten kammare: Bredd=378 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Innermått portad kammare (per kammare): Bredd=260 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Det är alltså två portade kammare, en i vardera ytterände på lådan. Mittenkammaren är den slutna och basarnas magnet ska sitta i den slutna kammaren, dämpmatta (polyestermatta) är tänkt att sitta på kammarnas innerväggar där det får plats. smile
Det låter ju som om det skulle funka,men jag får igne riktig bild av hur det kommer att se ut:( Kanske får rita lite:)

Volvo ägare
253 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#20
elitemodd skrev:
Drönirettab skrev:
Nu har jag räknat med 2 st 6" rör upp genom hatthyllan (en i varje portad kammare), de ska vara 25 cm långa och behöver inga trattar i den ände som sitter inne i kammaren. Hoppas att rören får plats genom hålen i hatthyllan och att de kommer på rätt ställe, jag har ju ingen aning om hur stort avstånd det är mellan hålen där.

Yttermått hela lådan: Bredd=974 mm, Höjd=420 mm, Djup=420 mm

Innermått sluten kammare: Bredd=378 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Innermått portad kammare (per kammare): Bredd=260 mm, Höjd=382 mm, Djup=382 mm

Det är alltså två portade kammare, en i vardera ytterände på lådan. Mittenkammaren är den slutna och basarnas magnet ska sitta i den slutna kammaren, dämpmatta (polyestermatta) är tänkt att sitta på kammarnas innerväggar där det får plats. smile
Det låter ju som om det skulle funka,men jag får igne riktig bild av hur det kommer att se ut:( Kanske får rita lite:)
Hej
Menar du att det är röret som skall vara 25cm utan trattar
//Johnny


Sök