Jim01 skrev:
1. Blir det mer ljud om man byter till en sport/racingkatalysator?
Ja men inte så mycket. Ljud bör inte heller vara argumentet till att byta kat. Det finns andra/billigare sätt.
Jim01 skrev:
2. Vad är skillnaden på sport och racingkatalysatorer, effekt, ljud?
Ju lättare avgaserna flödar igenom katalysatorn destu bättre är det effektmässigt men det dämpar ljudet sämre.
Sport = sämre flöde, ljuddämpar mer
Race = bättre flöde, ljuddämpar mindre
Jim01 skrev:
3. Blir det ännu mer ljud om jag kombinerar en sport/racingkatalysator med ett större slutrör eller är det onödigt med jobb, kanske det räcker med ett större slutrör för att få det där sportiga ljudet?
Ja eller att du demonterar en ljuddämpare.
Jim01 skrev:
4. Om vi säger att vi sätter på en sport/racingkatalysator och ett större slutrör, kommer det att gå igenom besiktningen sedan? Då tänker jag på saker som decibell och avgaser m.m.
Förmodligen....men det finns en regel som säger att den inte får låta för mycket eller betydligt mer än original. Vem som avgör det är besiktningsmannen......
Rent allmänt tycker jag man får ställa sig frågan vad målet med avgasbytet är och hur mycket pengar man vill lägga.
Är målet effekt = Köp ett stort system (3") hela vägen och en racekat.
Är målet högre ljud = demontera en ljuddämpare, kör original rördimension och kat.
Är målet att få ett fräsht system samt "sportigare ljud" = byt från katalysatorn och bakåt (2½-3") kör originalkat.
mvh jonas