Vi skulle iväg på en "överraskningsresa" med okänt mål det året vi i kompisgänget fyllde 18! Tror vi åkte 2 eller 3 bilar var på jag åkte med en ett år äldre tjejkompis! Hon hade lånat denna mycket vassa Skoda Fabia 1.2L, 3-cylindrig om jag minns rätt!
Börjar bra på parkeringen, startar upp bilen och allt går bra! Varvar motorn (ca 3000 varv) och kliver av kopplingen lite mer våldsamt än planerat vilket var tur, hon hade 1:an i istället för backen! Alla passagerare tittar på varandra och hon känner en viss "press" att göra det bättre!
Nytt försök! Denna gång med backen i, varvar upp bilen till 3000 varv och när hon hittad "dragläge" ger hon fullt upp till varvstopp och slirar långsamt ut. Vi i baksätet skrattar nu lite lågmält.
Väl ute från parkeringen ska bilen växlas från 1:an till 2:an. Fullt på ettan, släpper av till full motorbroms vid ca 5000 varv, i med 2:an och så kliva av kopplingen. Läget börjar nu bli irriterat och tanken på att åka långt såhär blir jobbigt.
Lyckades ta oss ungefär 200 meter innan kartläsaren säger "Du ska svänga vänster här framme". Detta är en 50-sträcka med mittrefug.
Lilla fröken börjar svänga höger varpå alla protesterar och paniken är ett totalt faktum. Hon kör istället rakt fram och står nu mitt i det första körfältet. Vi säger att "Du ska vänster" varpå hon svänger höger och kör nu MOT färdriktningen! Samtliga utom förare skriker nu och får fram att "Vänster är ju för i h-e åt andra hållet".
Hon får då den briljanta iden att faktiskt svänga vänster (åkande mot färdriktningen) och kommer då in på en enkelriktad gata!
Alla i bilen, inkl föraren, skriker nu hysteriskt, försöker i ren panik att fly ut ur bilen innan en bra "parkeringsplats" hittas på en trottoar där vi kan göra ett förarbyte!
Säger dock inte att kvinnor är dåliga på att köra bil! Naturligtvis känner jag kvinnliga förare som jag helst inte lånar ut bilen till men av de få som faktiskt fått köra den är nog kvinnor faktiskt överrepresenterade
Problemet i Sverige är att om jag kör sönder (vilket jag gjorde i höstas) så är det "klantigt" men inte mer...
Hade en kvinna gjort det hade hon varit en dålig bilförare i mångas ögon! En olycka blir alltid värre känns det som bara för att en kvinna gjort det, vilket jag tycker är synd
Skojar dock mycket med tjejer om detta, att de e så sjukligt dåliga på att köra bil! Jag menar, jag är ganska ung, kille och åker turbo-bil. Det är klart som fan jag kör asbra då!