4585
Sök

Saab 9000 cs -93 2.3L Ökande varvtal vid tomgång

146 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Hejsan som rubriken lyder så har det uppstått ett konstigt fel som som jag inte förstår mig på.

Detta fel uppstår när jag kör med bilen och sen trycker ner kopplingen då stannar lr så går den upp till 2-2½ tusen varv, och sen när jag stannar helt så går den ner till 1000varv.

Så någon som har nån ide av vad det kan vara som spökar?

Dessutom så känns det som att bilen har blivit slöare, alltså den orkar inte dra iväg lika bra som förut.
Och jag tror inte att det är kopplingen som slirar då inte varvet ökar snabbare än hastigheten.

kan dessa två fel ha något gemensamt fel ?

Tack på för hand

Mvh/Markus E

1 210 Inlägg
3 april 2010
Har du även orolig tomgång när du låter den stå igång?  Tror du har en spökandes tomgångs motor.. och även    vacum läckage.. tomgångs motorn tar du loss och rengör med stark avfettning lr låter den stå i typ ett diesel bad över natten..  Vacum läckaget hittar du om du sprayar start gas på slangar osv.. om den ökar tomgången så har du hittat problemet där..

lycka till

146 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
Har du även orolig tomgång när du låter den stå igång?  Tror du har en spökandes tomgångs motor.. och även    vacum läckage.. tomgångs motorn tar du loss och rengör med stark avfettning lr låter den stå i typ ett diesel bad över natten..  Vacum läckaget hittar du om du sprayar start gas på slangar osv.. om den ökar tomgången så har du hittat problemet där..

lycka till

Hejsan ska ta och göra dom sakerna och hoppas på att det blir bättre smile Tomgången går jämt kan pendla ibland men ytterst sällan och då pendlar den bara en 2-3 mm på mätaren och inget man hör.

Tack för det snabba svaret MVH/Markus

4 586 Inlägg
3 april 2010
Det kan inte vara så att acn gått på ? när det är varmare än 9-10 grader ute så kan den börja snurra och det ger även samma symtom.

146 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Det kan inte vara så att acn gått på ? när det är varmare än 9-10 grader ute så kan den börja snurra och det ger även samma symtom.

Kan det vara men den ska väll inte gå på om man har den avstängd ? Vad kan man göra åt det här om det nu skulle vara acn som startat?

1 210 Inlägg
3 april 2010
Golf_makkan skrev:
jocke_gronberg skrev:

Kan det vara men den ska väll inte gå på om man har den avstängd ? Vad kan man göra åt det här om det nu skulle vara acn som startat?

Nja inte gör AC så att motorn varvar upp till 2000-2500 rpm som du skrev..

Nä kika på de jag sa så är du nån stans i närheten.. hade samma problem med min 9000 aero.. och rengjorde tomgångs motorn.. efter de så funkar den bra smile

146 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
Golf_makkan skrev:
jocke_gronberg skrev:

Nja inte gör AC så att motorn varvar upp till 2000-2500 rpm som du skrev..

Nä kika på de jag sa så är du nån stans i närheten.. hade samma problem med min 9000 aero.. och rengjorde tomgångs motorn.. efter de så funkar den bra smile

Jo jag tror nog också att det kan vara den som strular, men kan slangarna göra så att bilen inte orkar accelerera som den ska?

Sök