4093
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1261
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Se88e_K skrev:
Vad e det du behöver ha hjälp med, jag kanske kan.

Hur man ändrar från JS10 spark output till D14 :p Får nämligen inte gnista vad jag än gör..

Det handlar om att löda lite enkelt på kortet.

Vilken typ av tändning är det ska ha?

Ajjemensan det vet jag! Problemet är att JS10:an är brännd eller nåt..

Boxen är lödd för VR signal. Vill kunna driva tändspolen direkt från BIP373 steget i boxen.. Här problemet kommer, måste få så att jag har spark output A på D14 å inte JS10:an som verkar trasig!

BTW. Det är ett MS II V3 230-C med extra koden!

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1262
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:

Hur man ändrar från JS10 spark output till D14 :p Får nämligen inte gnista vad jag än gör..

Det handlar om att löda lite enkelt på kortet.

Vilken typ av tändning är det ska ha?

Ajjemensan det vet jag! Problemet är att JS10:an är brännd eller nåt..

Boxen är lödd för VR signal. Vill kunna driva tändspolen direkt från BIP373 steget i boxen.. Här problemet kommer, måste få så att jag har spark output A på D14 å inte JS10:an som verkar trasig!

BTW. Det är ett MS II V3 230-C med extra koden!

Ok förstår nog, vänta lite så ska jag leta igenom mitt material på datorn. För D14 är fel.

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1263
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
Det handlar om att löda lite enkelt på kortet.

Vilken typ av tändning är det ska ha?

Ajjemensan det vet jag! Problemet är att JS10:an är brännd eller nåt..

Boxen är lödd för VR signal. Vill kunna driva tändspolen direkt från BIP373 steget i boxen.. Här problemet kommer, måste få så att jag har spark output A på D14 å inte JS10:an som verkar trasig!

BTW. Det är ett MS II V3 230-C med extra koden!

Ok förstår nog, vänta lite så ska jag leta igenom mitt material på datorn. För D14 är fel.

Förstår nu vad du menar med D14. En fråga har du Rpm signal i megatune när du försöker starta bilen? Så den biten är rätt iaf.

Det du ser i Megatune där du kan ändra D14 till Spark Output A är bara vad dioden ska visa.
Senast redigerat av Joel89 (28 augusti 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1264
Joel89 skrev:
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Ajjemensan det vet jag! Problemet är att JS10:an är brännd eller nåt..

Boxen är lödd för VR signal. Vill kunna driva tändspolen direkt från BIP373 steget i boxen.. Här problemet kommer, måste få så att jag har spark output A på D14 å inte JS10:an som verkar trasig!

BTW. Det är ett MS II V3 230-C med extra koden!

Ok förstår nog, vänta lite så ska jag leta igenom mitt material på datorn. För D14 är fel.

Förstår nu vad du menar med D14. En fråga har du Rpm signal i megatune när du försöker starta bilen? Så den biten är rätt iaf.

Det du ser i Megatune där du kan ändra D14 till Spark Output A är bara vad dioden ska visa.

Ajjemensan! RPM signal har jag, dioden på boxen blinkar även den när man drar runt motorn på starten så så långt är allt okej!

På tändspolen har jag plus hela tiden :s Dvs. 12V på både + och - sidan om spolen.
Detta jag inte fattar..

Såhär ser det ut på baksidan av boxen just nu: http://img203.imageshack.us/img203/5268/sdc14618.jpg

Även provat att sätta kabeln mellan IGBTIN till Dioden med ett 500ohm motstånd, det är då dioden blinkar i takt med varvtals signalen.

Använder reläkort också btw!
Senast redigerat av MrCarfreak (28 augusti 2010)

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1265
Ja men då verkar det ju vara rätt med JS10 för den är ju input. Är IGBTOUT rätt då?

"IGBTOUT to IGN - near the Heat sink end of the DB37 on the bottom of the PCB (this brings the ignition control signal out on DB37 pin #36)"

Från "http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm" Detta är för Direct Coil Control som jag fattade att du skulle ha.

Läs igen ALLT där och kolla så du gjort rätt. Gäller inställningar också.


Såg nu att dina mods på kortet är ju rätt iaf. Kan vara intställningarna kanske.
Senast redigerat av Joel89 (28 augusti 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1266
Joel89 skrev:
Ja men då verkar det ju vara rätt med JS10 för den är ju input. Är IGBTOUT rätt då?

"IGBTOUT to IGN - near the Heat sink end of the DB37 on the bottom of the PCB (this brings the ignition control signal out on DB37 pin #36)"

Från "http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm" Detta är för Direct Coil Control som jag fattade att du skulle ha.

Läs igen ALLT där och kolla så du gjort rätt. Gäller inställningar också.

Yesbox! Japp, IGBTOUT och IGN är jumprade! Tror JS10:ans input är brännd (boxen var inställd på EDIS innan), därför jag måste använda någon annan input, fick tips om D14 men vette tusan hur man ska göra!

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1267
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
Ja men då verkar det ju vara rätt med JS10 för den är ju input. Är IGBTOUT rätt då?

"IGBTOUT to IGN - near the Heat sink end of the DB37 on the bottom of the PCB (this brings the ignition control signal out on DB37 pin #36)"

Från "http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm" Detta är för Direct Coil Control som jag fattade att du skulle ha.

Läs igen ALLT där och kolla så du gjort rätt. Gäller inställningar också.

Yesbox! Japp, IGBTOUT och IGN är jumprade! Tror JS10:ans input är brännd (boxen var inställd på EDIS innan), därför jag måste använda någon annan input, fick tips om D14 men vette tusan hur man ska göra!

Har du kollat inställningarna då? För Om du har + på båda sidor av spolen så kan det kanske vara detta?

"You need to set the parameters in MegaTune. Set:

Coil Charging Scheme to 'standard coil charge',
Spark Output to 'going high (inverted)' up to 2.886 code / 'High-to-Low' for 3.1+ code."

Läs allt på länken jag gav dig om du inte gjort det.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1268
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
Ja men då verkar det ju vara rätt med JS10 för den är ju input. Är IGBTOUT rätt då?

"IGBTOUT to IGN - near the Heat sink end of the DB37 on the bottom of the PCB (this brings the ignition control signal out on DB37 pin #36)"

Från "http://www.megamanual.com/ms2/vb921.htm" Detta är för Direct Coil Control som jag fattade att du skulle ha.

Läs igen ALLT där och kolla så du gjort rätt. Gäller inställningar också.

Yesbox! Japp, IGBTOUT och IGN är jumprade! Tror JS10:ans input är brännd (boxen var inställd på EDIS innan), därför jag måste använda någon annan input, fick tips om D14 men vette tusan hur man ska göra!

Har du kollat inställningarna då? För Om du har + på båda sidor av spolen så kan det kanske vara detta?

"You need to set the parameters in MegaTune. Set:

Coil Charging Scheme to 'standard coil charge',
Spark Output to 'going high (inverted)' up to 2.886 code / 'High-to-Low' for 3.1+ code."

Läs allt på länken jag gav dig om du inte gjort det.

Läst flera gånger om smile Får plus på båda sidor oavsett.

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1269
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Yesbox! Japp, IGBTOUT och IGN är jumprade! Tror JS10:ans input är brännd (boxen var inställd på EDIS innan), därför jag måste använda någon annan input, fick tips om D14 men vette tusan hur man ska göra!

Har du kollat inställningarna då? För Om du har + på båda sidor av spolen så kan det kanske vara detta?

"You need to set the parameters in MegaTune. Set:

Coil Charging Scheme to 'standard coil charge',
Spark Output to 'going high (inverted)' up to 2.886 code / 'High-to-Low' for 3.1+ code."

Läs allt på länken jag gav dig om du inte gjort det.

Läst flera gånger om smile Får plus på båda sidor oavsett.

Kanske vet vad felet är nu. Om den är byggd för EDIS som använder en VR sensor men signalen liknar en Hall givares signal så boxen är nog byggd för Hall givare och inte VR givare som du behöver. Så är nog andra hårdvaru saker du måste ändra på.

Fan eller inte då Rpm signal funkar. Fast kanske....
Senast redigerat av Joel89 (28 augusti 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1270
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:

Har du kollat inställningarna då? För Om du har + på båda sidor av spolen så kan det kanske vara detta?

"You need to set the parameters in MegaTune. Set:

Coil Charging Scheme to 'standard coil charge',
Spark Output to 'going high (inverted)' up to 2.886 code / 'High-to-Low' for 3.1+ code."

Läs allt på länken jag gav dig om du inte gjort det.

Läst flera gånger om smile Får plus på båda sidor oavsett.

Kanske vet vad felet är nu. Om den är byggd för EDIS som använder en VR sensor men signalen liknar en Hall givares signal så boxen är nog byggd för Hall givare och inte VR givare som du behöver. Så är nog andra hårdvaru saker du måste ändra på.

Fan eller inte då Rpm signal funkar. Fast kanske....

Boxen är omlödd för VR givare. Får ju in RPM signal wink

JS10 är 2n trigger input.. Vilken är då 1 trigger input ?

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1271
Nu vet jag hur jag ska göra! Behöver ett 330ohm 1/4W motstånd bara.. Då kan jag använda R26 som spark output.. Då ska det fungera + att jag slipper använda JS10:an..

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1272
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Läst flera gånger om smile Får plus på båda sidor oavsett.

Kanske vet vad felet är nu. Om den är byggd för EDIS som använder en VR sensor men signalen liknar en Hall givares signal så boxen är nog byggd för Hall givare och inte VR givare som du behöver. Så är nog andra hårdvaru saker du måste ändra på.

Fan eller inte då Rpm signal funkar. Fast kanske....

Boxen är omlödd för VR givare. Får ju in RPM signal wink

JS10 är 2n trigger input.. Vilken är då 1 trigger input ?

Vet faktiskt inte. Men har du kolllat detta och gjort det rätt. Ser inte på din bild riktigt. Men kolla denna om det stämmer. Om ditt ser lika dant ut så kan jag inte komma på något annat och du får hoppas någon som kan mer kan hjälpa dig. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ … htm#vrin30

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1273
MrCarfreak skrev:
Nu vet jag hur jag ska göra! Behöver ett 330ohm 1/4W motstånd bara.. Då kan jag använda R26 som spark output.. Då ska det fungera + att jag slipper använda JS10:an..

Ok hoppas det fungerar. Annars kolla VR moddarna jag länkade.

Gasglad
3 244 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1274
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:

Kanske vet vad felet är nu. Om den är byggd för EDIS som använder en VR sensor men signalen liknar en Hall givares signal så boxen är nog byggd för Hall givare och inte VR givare som du behöver. Så är nog andra hårdvaru saker du måste ändra på.

Fan eller inte då Rpm signal funkar. Fast kanske....

Boxen är omlödd för VR givare. Får ju in RPM signal wink

JS10 är 2n trigger input.. Vilken är då 1 trigger input ?

Vet faktiskt inte. Men har du kolllat detta och gjort det rätt. Ser inte på din bild riktigt. Men kolla denna om det stämmer. Om ditt ser lika dant ut så kan jag inte komma på något annat och du får hoppas någon som kan mer kan hjälpa dig. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ … htm#vrin30

Det där är också rätt :p

haha, jag är slut på idéer nu :p Möjligt att jag inte ens har någon signal igenom min sån relä korts kabel då tidigare ägare kört ms I med fuel only :p

//Carfreak

221 Inlägg
28 augusti 2010
#1275
MrCarfreak skrev:
Joel89 skrev:
MrCarfreak skrev:
Boxen är omlödd för VR givare. Får ju in RPM signal wink

JS10 är 2n trigger input.. Vilken är då 1 trigger input ?

Vet faktiskt inte. Men har du kolllat detta och gjort det rätt. Ser inte på din bild riktigt. Men kolla denna om det stämmer. Om ditt ser lika dant ut så kan jag inte komma på något annat och du får hoppas någon som kan mer kan hjälpa dig. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ … htm#vrin30

Det där är också rätt :p

haha, jag är slut på idéer nu :p Möjligt att jag inte ens har någon signal igenom min sån relä korts kabel då tidigare ägare kört ms I med fuel only :p

Jadu det är mkt som kan vara fel tyvär, speciellt när andra har byggt det. Jag har själv bara använt MS 1 V3 med extra kod. Och även om korten är lika för MS 1 V3 och MS 2 så skiljer ju moddarna lite. Och med relä kortet har jag ingen aning då jag tyckte det var helt onödigt.

Jag är fortfarande inte på spåret att något från föra tändnings konfigurationerna gör att det inte funkar för dig nu.

Du har kollat att R57 är bort?
Och att alla komponenter http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ … htm#vrin30 här finns med. Jag kanske är tjatig men nu får det nog räcka.
Senast redigerat av Joel89 (28 augusti 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1276
Fick precis hem min nya svets. ESAB som kräver 16AMP, var lite större än vad jag trodde wink Äntligen kan man svetsa plåt utan att bränna igenom. Ibland kan man tacka farsan wink

//Carfreak

1 212 Inlägg
29 augusti 2010
#1277
MrCarfreak skrev:
Fick precis hem min nya svets. ESAB som kräver 16AMP, var lite större än vad jag trodde wink Äntligen kan man svetsa plåt utan att bränna igenom. Ibland kan man tacka farsan wink

jadu min son, det är ingen dålig svets du fick.(112kg lyfts ut imorgon från blitzen)  finns det någon som ligger med en svets tub till vettig peng? eller var man får tag på en.. skicka pm.

mvh farsan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/104514/large/986009_q54v41.jpg
Senast redigerat av kenth66 (29 augusti 2010)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 419 Inlägg
29 augusti 2010
#1278
Jäklar du den såg mindre ut på bilden :p tub får man vell hyra? det gjorde vi iaf! hyrde den typ i tre år eller nått, dock ganske dyrt!


Gasglad
3 244 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1279
Idag hade jag finbesök i verkstan av Tomas! Vi städade lackboxen och lite utanför så jag och han kan sätta igång med lackeringen igen smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#1280
Sådär, då har man suttit igång med lackeringen igen! smile
Lackat mina tryckrör vita smile Bilder kommer!

//Carfreak


Sök