2833
Sök

855t5 misständer vid gaspådrag..?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
hejsan, på vägen hem från elmia idag så växlade jag ner till 4an och gasa på, vid typ 1 bar och över ca 3/4 gas så hackade bilen till.. sket i det och körde vidare och när jag kom hem så prövade jag igen, började på 2an och gasade på, vid ca 1 bar då igen och över 3500varv så börjar den misstända, bluddrar.. låter typ brbrbrbrpoff brbrbrbrbrpoff och så smäller det i avgasröret. låter inte som att den spikar enligt mitt tycke,möjligen för mycket bränsle?
fortsätter jag att gasa så blir det samma ljud/beteende hela tiden, och laddet går inte upp riktigt, hamnar på ca 1 bar, fast när den sagt brbrbrbrpoff så sjunker laddet ca 0,2 bar och sen upp direkt igen och brbrbrbrbrpoff och om igen..

kanske svårt för er att förstå hur brbrbrbrbrpoff låter men det är typ så det låter tongue

alla tänddelar bytt för 100 mil sedan, ny 19t turbo, 968or och 3"llm är monterat, steg 3 chip med 3" downpipe, rensad katt och 2,5" resten. dock inte bytt soppafilter eller soppapump..

har nån haft samma problem eller kan gissa vad det är för fel så är jag väldigt tacksam..
Mvh Daniel
Senast redigerat av tal0n (4 april 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#2
ingen som kan tänka sig något?

354 Inlägg
5 april 2010
#3
tycker det låter som bränslet skulle bråka, montera en lambda! Men inte omöjligt att det är tändningen heller, om det smäller i avgasröret, du kan ha lite för sen tändning. Men jag skulle montera en lambda före jag gör nåt annat! smile Nästan omöjligt att säga nåt om den får före lite eller för mycket bränsle när man inte har nåt att gå efter!



MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#4
maattias skrev:
tycker det låter som bränslet skulle bråka, montera en lambda! Men inte omöjligt att det är tändningen heller, om det smäller i avgasröret, du kan ha lite för sen tändning. Men jag skulle montera en lambda före jag gör nåt annat! smile Nästan omöjligt att säga nåt om den får före lite eller för mycket bränsle när man inte har nåt att gå efter!



MVH.

att det bråkar, att den får för mkt eller för lite då eller?
tycker det är knepigt jag för den gick ju bra innan jag åkte ner till elmia..
en lambda, alltså en bredbandslambda då eller?
mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 april 2010
#5
börja med att byta soppafilter, och är du inte 110% säker på att soppapumpen orkar med så byt den också om du vill slippa generalras.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
börja med att byta soppafilter, och är du inte 110% säker på att soppapumpen orkar med så byt den också om du vill slippa generalras.

ska ner och byta soppafilter på jobbet nu, hör av mej när det är gjort.
Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 april 2010
#7
så där vad min 855turbo aut med atech steg3

med orginalbox gick den alltid perfekt men med chippet i så missade den och sköt som fan rätt vad det var

kändes bränsle relaterat men efter lite krångel
så visade det sig att när jag motortvättat bilen hade vatten smitit ner i tändstift brunnarna och gjort att stift och kablar börjat rosta

efter byte av stift och kablar gick den bra

Kör fort så hinner inget hända...

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#8
Growe skrev:
så där vad min 855turbo aut med atech steg3

med orginalbox gick den alltid perfekt men med chippet i så missade den och sköt som fan rätt vad det var

kändes bränsle relaterat men efter lite krångel
så visade det sig att när jag motortvättat bilen hade vatten smitit ner i tändstift brunnarna och gjort att stift och kablar börjat rosta

efter byte av stift och kablar gick den bra

okej men då den varit chippad med samma box i typ 10 år så tror jag inte det är chippet, och efter att jag bytt alla tänddelar så har jag inte tvättat motorn, den har knappt gått i regn ute heller.

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?,

354 Inlägg
5 april 2010
#9
tal0n skrev:
Growe skrev:
så där vad min 855turbo aut med atech steg3

med orginalbox gick den alltid perfekt men med chippet i så missade den och sköt som fan rätt vad det var

kändes bränsle relaterat men efter lite krångel
så visade det sig att när jag motortvättat bilen hade vatten smitit ner i tändstift brunnarna och gjort att stift och kablar börjat rosta

efter byte av stift och kablar gick den bra

okej men då den varit chippad med samma box i typ 10 år så tror jag inte det är chippet, och efter att jag bytt alla tänddelar så har jag inte tvättat motorn, den har knappt gått i regn ute heller.

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?,

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?


Ja då måste det nog vara nåt med tändningen som bråkar? kan inte tro den skulle få för lite bränsle när du står och tomgasar bara... låter mysko, men kolla alla tändkablar mm. och gå igenom allt ordentligt som en sa tidigare. smile kollat hur stiften ser ut?

Lycka till!!


MVH.
Senast redigerat av maattias (5 april 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

218 Inlägg
5 april 2010
#10
byt stift o gör rent bränslefiltret!

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

169 Inlägg
5 april 2010
#11
Har samma problem med min med och har problem med laddet laddar typ 0.5-0.6 men ska ladda 1, går orolig på tomgång.
får hoppas man får några bra tips här.

//Jonas

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#12
tomtemat skrev:
byt stift o gör rent bränslefiltret!

stiften är ca 100-150 mil gamla, bränslefiltret byttes för 1 mil sedan, vart inge bättre..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#13
maattias skrev:
tal0n skrev:
Growe skrev:
så där vad min 855turbo aut med atech steg3

med orginalbox gick den alltid perfekt men med chippet i så missade den och sköt som fan rätt vad det var

kändes bränsle relaterat men efter lite krångel
så visade det sig att när jag motortvättat bilen hade vatten smitit ner i tändstift brunnarna och gjort att stift och kablar börjat rosta

efter byte av stift och kablar gick den bra

okej men då den varit chippad med samma box i typ 10 år så tror jag inte det är chippet, och efter att jag bytt alla tänddelar så har jag inte tvättat motorn, den har knappt gått i regn ute heller.

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?,

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?


Ja då måste det nog vara nåt med tändningen som bråkar? kan inte tro den skulle få för lite bränsle när du står och tomgasar bara... låter mysko, men kolla alla tändkablar mm. och gå igenom allt ordentligt som en sa tidigare. smile kollat hur stiften ser ut?

Lycka till!!


MVH.

för lite tror inte jag den får, möjligen för mycket eftersom att den smäller..
var ute och kollade på stiften också nyss, dom är ganska vita på porslinet eller som sitter runt metallen i mitten, och den metallen i mitten är svart.. så jag vet inte jag e, vilken färg ska det vara då?
mvh


https://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/895375_zlc7yo.jpg
stiften
Senast redigerat av tal0n (5 april 2010)

354 Inlägg
5 april 2010
#14
tal0n skrev:
maattias skrev:
tal0n skrev:
okej men då den varit chippad med samma box i typ 10 år så tror jag inte det är chippet, och efter att jag bytt alla tänddelar så har jag inte tvättat motorn, den har knappt gått i regn ute heller.

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?,

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?


Ja då måste det nog vara nåt med tändningen som bråkar? kan inte tro den skulle få för lite bränsle när du står och tomgasar bara... låter mysko, men kolla alla tändkablar mm. och gå igenom allt ordentligt som en sa tidigare. smile kollat hur stiften ser ut?

Lycka till!!


MVH.

för lite tror inte jag den får, möjligen för mycket eftersom att den smäller..
var ute och kollade på stiften också nyss, dom är ganska vita på porslinet eller som sitter runt metallen i mitten, och den metallen i mitten är svart.. så jag vet inte jag e, vilken färg ska det vara då?
mvh


http://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/895375_zlc7yo.jpg
stiften

stiften ser det nog ut att vara OK, iaf vad man ser på bild. Men inte ser den ut att fått för mycket heller inte? tycker dom skulle vara sotigare då... den kan nog smälla av att få för lite också..



MVH.
Senast redigerat av maattias (5 april 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#15
maattias skrev:
tal0n skrev:
maattias skrev:

men provade å byte filter nyss, vart inte någon skillnad, men när man stor och tomgasar, typ upp till 4000 och släpper typ en halv sekund och sen gasar igen, då smäller det en gång i avgasröret, så har den inte gjort förut?


Ja då måste det nog vara nåt med tändningen som bråkar? kan inte tro den skulle få för lite bränsle när du står och tomgasar bara... låter mysko, men kolla alla tändkablar mm. och gå igenom allt ordentligt som en sa tidigare. smile kollat hur stiften ser ut?

Lycka till!!


MVH.

för lite tror inte jag den får, möjligen för mycket eftersom att den smäller..
var ute och kollade på stiften också nyss, dom är ganska vita på porslinet eller som sitter runt metallen i mitten, och den metallen i mitten är svart.. så jag vet inte jag e, vilken färg ska det vara då?
mvh


http://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/895375_zlc7yo.jpg
stiften

stiften ser det nog ut att vara OK, iaf vad man ser på bild. Men inte ser den ut att fått för mycket heller inte? tycker dom skulle vara sotigare då...



MVH.

jo tycker att dom borde vara sotigare då, för hela förra sommarn körde jag med sprucken intercooler, och då gick den väldigt fett, dom stiften var alldeles jättesotiga, hört med marlboroman och antar att det är soppapumpen som börjar bli dålig.. så tror jag ska byta den och prova..

354 Inlägg
5 april 2010
#16
tal0n skrev:
maattias skrev:
tal0n skrev:

för lite tror inte jag den får, möjligen för mycket eftersom att den smäller..
var ute och kollade på stiften också nyss, dom är ganska vita på porslinet eller som sitter runt metallen i mitten, och den metallen i mitten är svart.. så jag vet inte jag e, vilken färg ska det vara då?
mvh


http://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/895375_zlc7yo.jpg
stiften

stiften ser det nog ut att vara OK, iaf vad man ser på bild. Men inte ser den ut att fått för mycket heller inte? tycker dom skulle vara sotigare då...



MVH.

jo tycker att dom borde vara sotigare då, för hela förra sommarn körde jag med sprucken intercooler, och då gick den väldigt fett, dom stiften var alldeles jättesotiga, hört med marlboroman och antar att det är soppapumpen som börjar bli dålig.. så tror jag ska byta den och prova..

Jappjapp!! smile hur är det annars är det LMM på den där eller? tänkte isåfall kolla så du inte har nåt läckage på slangen mellan LMM och turbon..

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#17
maattias skrev:
tal0n skrev:
maattias skrev:

stiften ser det nog ut att vara OK, iaf vad man ser på bild. Men inte ser den ut att fått för mycket heller inte? tycker dom skulle vara sotigare då...



MVH.

jo tycker att dom borde vara sotigare då, för hela förra sommarn körde jag med sprucken intercooler, och då gick den väldigt fett, dom stiften var alldeles jättesotiga, hört med marlboroman och antar att det är soppapumpen som börjar bli dålig.. så tror jag ska byta den och prova..

Jappjapp!! smile hur är det annars är det LMM på den där eller? tänkte isåfall kolla så du inte har nåt läckage på slangen mellan LMM och turbon..

ja lmm tror jag inte det är nå fel på, den går bra och så när man kör normalt, är nybesiktad och lambdavärdet låg på 1.O1 då så är ju bara när man gasar som den går dåligt., och slang läckage brukar ju oftast visa sig i att laddet vandrar, har inte varit med om att den hackat å skit då, borde även ha gått fett då, som jag inte tror det gör om man kollar på stiften..

354 Inlägg
5 april 2010
#18
tal0n skrev:
maattias skrev:
tal0n skrev:

jo tycker att dom borde vara sotigare då, för hela förra sommarn körde jag med sprucken intercooler, och då gick den väldigt fett, dom stiften var alldeles jättesotiga, hört med marlboroman och antar att det är soppapumpen som börjar bli dålig.. så tror jag ska byta den och prova..

Jappjapp!! smile hur är det annars är det LMM på den där eller? tänkte isåfall kolla så du inte har nåt läckage på slangen mellan LMM och turbon..

ja lmm tror jag inte det är nå fel på, den går bra och så när man kör normalt, är nybesiktad och lambdavärdet låg på 1.O1 då så är ju bara när man gasar som den går dåligt., och slang läckage brukar ju oftast visa sig i att laddet vandrar, har inte varit med om att den hackat å skit då, borde även ha gått fett då, som jag inte tror det gör om man kollar på stiften..

va, fett? borde den inte gå snålt om den tar tjuvluft efter LMM? Och det låter lite som den skulle kunna gå för snålt, så värt att kolla iallafall smile



MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#19
maattias skrev:
tal0n skrev:
maattias skrev:

Jappjapp!! smile hur är det annars är det LMM på den där eller? tänkte isåfall kolla så du inte har nåt läckage på slangen mellan LMM och turbon..

ja lmm tror jag inte det är nå fel på, den går bra och så när man kör normalt, är nybesiktad och lambdavärdet låg på 1.O1 då så är ju bara när man gasar som den går dåligt., och slang läckage brukar ju oftast visa sig i att laddet vandrar, har inte varit med om att den hackat å skit då, borde även ha gått fett då, som jag inte tror det gör om man kollar på stiften..

va, fett? borde den inte gå snålt om den tar tjuvluft efter LMM? Och det låter lite som den skulle kunna gå för snålt, så värt att kolla iallafall smile



MVH.

jo visst, om den drar tjuvluft så går den ju snålt, men en slang som läker trycker ju ur sej luft vid laddtryck, så då får man ju fet blandning istället,  tror inte att det är en slang, hörs ingenting heller, men kan kolla upp alla slangar igen..
tror mer på pumpen jag men tongue

1 353 Inlägg
6 april 2010
#20
att den smäller när du torrgasar till 4000 gör typ alla som har 3", ta ut dina tändstift o mät dom, 0,6mm e bra.



Sök