3793
Sök

Saab 9-3, vinande turbo!

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#21
HenkeTIC skrev:
Var e turbon köpt?

turbotech


332 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#22
för att nu vara säker på att det inte är turboras på G så vill jag gärna veta hur jag ska kolla impellern, om det är mycket eller lite glapp, den ska kunna glappa lite, men inte alls mycket?


888 Inlägg
10 maj 2010
#23
Impellern ska glappa litelite upp och ner men absolut inget ut och in.

332 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#24
HenkeTIC skrev:
Impellern ska glappa litelite upp och ner men absolut inget ut och in.

Okej, hur kollar jag det då?


424 Inlägg
10 maj 2010
#25
kolla så inte avgassystemet läcker heller det framkallar liknande ljud. Råkade ut för det förra veckan efter att jag bytt system.

354 Inlägg
10 maj 2010
#26
meatos skrev:
kolla så inte avgassystemet läcker heller det framkallar liknande ljud. Råkade ut för det förra veckan efter att jag bytt system.

joo, speciellt avgas "strumporna" alltså "flexrörern", så när dom spricker eller går hål på så kan det uppstå ett tjutande ljuud. smile

angående turbo glappet så det behövs inte mätas med någon mätare eller så, finger känsla bara smile känn försiktigt bara.. Får nog glappa ganska mycket upp och ner (oljan styvar upp det sen när du startar motorn), men just som nån sa tidigare att in och ut så skall det nog hellst vara tätt. smile

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

332 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#27
Avgasröret är nog tätt, i alla fall bakre delen från katten och bakåt, bytte nyss en flexdel där. Men det blir väl och kolla det. Sen har jag frågat typ 3 ggr nu om HUR jag kollar impellern alltså, hur jag kommer åt den? smile

mvh!


7 277 Inlägg
10 maj 2010
#28
Skruva av avgassystemet och känn på den.


332 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#29
Men när man sitter i kupén så låter det liksom från höger sida av bilen. Kan det vara läck i downpipen? eftersom att laddet fortfarande är detsamma så borde det inte vara tryckläck?
Senast redigerat av Danneeandersson (10 maj 2010)


Svetsare
3 150 Inlägg
10 maj 2010
#30
Danneeandersson skrev:
Avgasröret är nog tätt, i alla fall bakre delen från katten och bakåt, bytte nyss en flexdel där. Men det blir väl och kolla det. Sen har jag frågat typ 3 ggr nu om HUR jag kollar impellern alltså, hur jag kommer åt den? smile

mvh!

Skruva bort insugsröret (det som ansluts på turbon) och ta tag i bulthuvudet som sitter i mitten av impellern och skaka upp och ner. Får som sagt glappa lite radiellt men inte axiellt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

424 Inlägg
10 maj 2010
#31
Danneeandersson skrev:
Men när man sitter i kupén så låter det liksom från höger sida av bilen. Kan det vara läck i downpipen? eftersom att laddet fortfarande är detsamma så borde det inte vara tryckläck?

LÅter om det är läck i det främre systemet före caten och det påverkar inte laddet heller mer än det kan ladda mer eftersom det blir mindre mottryck.

332 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#32
meatos skrev:
Danneeandersson skrev:
Men när man sitter i kupén så låter det liksom från höger sida av bilen. Kan det vara läck i downpipen? eftersom att laddet fortfarande är detsamma så borde det inte vara tryckläck?

LÅter om det är läck i det främre systemet före caten och det påverkar inte laddet heller mer än det kan ladda mer eftersom det blir mindre mottryck.

det är sant, den laddar mer än vad den borde yikes


332 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#33
ZonaX skrev:
Danneeandersson skrev:
Avgasröret är nog tätt, i alla fall bakre delen från katten och bakåt, bytte nyss en flexdel där. Men det blir väl och kolla det. Sen har jag frågat typ 3 ggr nu om HUR jag kollar impellern alltså, hur jag kommer åt den? smile

mvh!

Skruva bort insugsröret (det som ansluts på turbon) och ta tag i bulthuvudet som sitter i mitten av impellern och skaka upp och ner. Får som sagt glappa lite radiellt men inte axiellt.

Okej, får göra det imorgon, får nog sänkfjädrarna imorn så bilen får stå still nån vecka nu tills det är fixat wink


332 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#34
Downpipen är hel, men tyckte att jag skymtade rök från grenröret när jag startade bilen och kollade i motorn, kan det vara där det låter ifrån?

mvh


34 Inlägg
14 september 2010
#36
jag har exakt samma problem. jag har varit inne på saab och frågat. men ingen vet sad snälla hjälp mig

Plattan i mattan

930 Inlägg
14 september 2010
#37
Min brors saab 9-5 lät exakt likadant innan hans turbo rasade.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

34 Inlägg
15 september 2010
#38
det var som fan. det måste jag ta en titt på. ska lämna in den på saab (igen) och se vad dom säger.

Plattan i mattan

930 Inlägg
15 september 2010
#39
Det kan du kolla själv, skruva av slangen från luftburken framme vid turbon och känn på axeln, den får glappa upp, ner, höger och vänster. Men absolut inte in och ut smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

34 Inlägg
15 september 2010
#40
Jag får väl göra som du säger Kamulen. Om jag nu måste byta turbo, vad kommer det att kosta mig? del+montering. har hört att jag kan få en bytesturbo för 5000. men att det är själva arbetet som kostar. nu har jag ju garanti på saaben, men kan ändå vara bra att veta om garantin inte skulle gälla.

Plattan i mattan


Sök