2799
Sök

Saab 9-3, vinande turbo!

332 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
hej, jag har en saab 9-3, och när jag gasar på så kommer det ett konstigt vinande ljud (förmodligen turbon?).
Det började igår helt plötsligt..

Turbon har bara gått runt 500 mil, så den kan det väl inte vara fel på?

mvh
Senast redigerat av Danneeandersson (3 maj 2010)

354 Inlägg
6 april 2010
Danneeandersson skrev:
hej, jag har en saab 9-3, och när jag gasar på så kommer det ett konstigt vinande ljud (förmodligen turbon?).
Det började igår och den laddar bara runt 0,5.

mvh

turbon brukar ju kunna ha ett vinande ljud, men låter konstigt om det började "sådär" bara.. Kollat så du inte har nåt luft läckage på nån slang?

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

332 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
maattias skrev:
Danneeandersson skrev:
Det började igår och den laddar bara runt 0,5.

mvh

turbon brukar ju kunna ha ett vinande ljud, men låter konstigt om det började "sådär" bara.. Kollat så du inte har nåt luft läckage på nån slang?

MVH.

Ja men den har inte låtit så förr, började som sagt igår.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
6 april 2010
Insuges ljudet brukar vina. Men som ovan kommer det plötsligt så är det ju märkligt.. Inte gjort något speciellt med bilen?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

332 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Driftkungen skrev:
Insuges ljudet brukar vina. Men som ovan kommer det plötsligt så är det ju märkligt.. Inte gjort något speciellt med bilen?

Förutom att monterat in nytt ljud, så nä..

mvh

1 210 Inlägg
6 april 2010
Kika på slangar runt turbon osv.. de låter som du har ett läkage.

332 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
Kika på slangar runt turbon osv.. de låter som du har ett läkage.

okej, tänkte det med. får kolla imorn smile

945 Inlägg
17 april 2010
Förmodligen har ljudet alltid funnits där men du har inte observerat det. Nu har du givetvis blivit nojjig.
Men du skriver att du tryckt in nytt ljud i bilen? Såfall är det med garanti, generatorvin du råkat ut för.

Chansen är minimal men annars kan en slang hoppat ur men det skulle jag vilja utesluta.
Seså svar på frågan problem löst glöm inte lämna ett svar när du tittat över bilen.

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Bjare skrev:
Förmodligen har ljudet alltid funnits där men du har inte observerat det. Nu har du givetvis blivit nojjig.
Men du skriver att du tryckt in nytt ljud i bilen? Såfall är det med garanti, generatorvin du råkat ut för.

Chansen är minimal men annars kan en slang hoppat ur men det skulle jag vilja utesluta.
Seså svar på frågan problem löst glöm inte lämna ett svar när du tittat över bilen.

Generatorvin? alltså, det måste vara nåt som har att göra med turbon. Ljudet har definitivt inte funnits där innan, till och med mina kompisar säger att det låter konstigt. det låter typ som en dammsugare! Ljudet är bara där när turbon börjar ladda, och generatorn snurrar väl hela tiden?

1 353 Inlägg
3 maj 2010
kommer ljudet utifrån eller kommer det från dina högtalare?
ett visst vin/susande ljud ska det alltid vara från turbon...
återigen..  filma..

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
kommer ljudet utifrån eller kommer det från dina högtalare?
ett visst vin/susande ljud ska det alltid vara från turbon...
återigen..  filma..

Okej, jag ska gå ut och filma! det är inte från högtalarna, jag vet att det är från turbon, det måste vara det! och förut var det ett susande ljud från turbon, nu låter det som en dammsugare.. återkommer som sagt med film.

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
så, nu har jag varit ute och filmat, ska bara låta filmen laddas upp. kan ta lite tid, har slött internet!

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
http://rapidshare.com/files/382983509/V … o.avi.html Där har ni filmen, lyssna vid 0:56, där hörs det bäst!

edit: Ni har den här också nu http://www.garaget.org/video/v7w174ctx26t
Senast redigerat av Danneeandersson (3 maj 2010)

497 Inlägg
3 maj 2010
du har läckage till 90% säkerhet kolla över dump med mera även slanganslutningar /vacumslangar.
tycker du har en väldigt seg spool up time vad för turbo har du monterat? kolla du över oljeanslutningar med mera och byte olja när du bytte turbon?
har du otur kan turbon ha tagit skada på något vis men det tror jag ej men det finns en risk för de med tanke på spool upen var så seg.

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Audi-powah skrev:
du har läckage till 90% säkerhet kolla över dump med mera även slanganslutningar /vacumslangar.
tycker du har en väldigt seg spool up time vad för turbo har du monterat? kolla du över oljeanslutningar med mera och byte olja när du bytte turbon?
har du otur kan turbon ha tagit skada på något vis men det tror jag ej men det finns en risk för de med tanke på spool upen var så seg.

Han innan mig bytte turbo till en "TT6895" står det på kvittot, jag vet inte så mycket mer!

214 Inlägg
3 maj 2010
som sagt kolla alla slangar har skjutit av mina ett antal ggr, sen har jag även en silikonslang hoppat (pga av en slangklämma satt lös) av ut från turbon så allt turbotryck bara gick ut i tomma intet lät ungefär så där då...

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

888 Inlägg
3 maj 2010
Eftersom TS har en T7 så är dert inte läckage. för då skulle motorlampan lysa och bilen skulle knappt gå att köra då han har LMM.

Troligtvis en kinaturbo? som håller på att rasa. Och eftersom det är en T7 så kan problemet va oilsludge som gör att oljesilen och oljeledningar blir tilltäppta.

Mvh Henke

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
MikeyMouse skrev:
som sagt kolla alla slangar har skjutit av mina ett antal ggr, sen har jag även en silikonslang hoppat (pga av en slangklämma satt lös) av ut från turbon så allt turbotryck bara gick ut i tomma intet lät ungefär så där då...

ja men min turbo laddar ju som den ska.

332 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Eftersom TS har en T7 så är dert inte läckage. för då skulle motorlampan lysa och bilen skulle knappt gå att köra då han har LMM.

Troligtvis en kinaturbo? som håller på att rasa. Och eftersom det är en T7 så kan problemet va oilsludge som gör att oljesilen och oljeledningar blir tilltäppta.

Mvh Henke

Turbon kostade 4560 kr, och ska vara samma som orginal.

888 Inlägg
3 maj 2010
Var e turbon köpt?

Sök