3787
Sök

Super Seven Nova R1

692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#21
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898609_9c3j6q.jpg
Så här ser spindeln ut "naken". Den som används är från Taunus/Granada - inga exotiska grejor precis, men liten och nätt.


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#22
Störtbågen tillverkas. Detta är också en grej som jag tyvärr var tvungen att leja bort: bockningen av rören till störtbågen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898610_2ufqkv.jpg
Rören färdiga att svetsas fast i chassiet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898611_7adjp0.jpg
Svetsningen av huvudbågen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898612_ug7kvz.jpg
Mer svetsning...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898613_13nm15.jpg
Nu börjar det bli lite stabilitet i det hela.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898614_cchsqz.jpg

Passar på att både starta upp den och köra en liten runda runt kvarteret innan bilen plockas ned för att kunna lacka chassiet.
Färdigsvetsat!
Senast redigerat av 33Coupe (9 april 2010)


113 Inlägg
8 april 2010
#23
skitfränt bygge, vad väger den?

I <3 my Honda
483 Inlägg
8 april 2010
#24
g0rra skrev:
skitfränt bygge, vad väger den?

Det står tidigare att: "...bilen kommer bara att väga strax över 400kg..."


Riktig kul projekt och du har lycket med det.


3 259 Inlägg
8 april 2010
#25
ååååh mitt drömbygge nr1 när fiaten är klar! Ser riktigt bra ut!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#26
Racing84 skrev:
g0rra skrev:
skitfränt bygge, vad väger den?

Det står tidigare att: "...bilen kommer bara att väga strax över 400kg..."


Riktig kul projekt och du har lycket med det.

Den hamnade på cirka 440 kilo fulltankad o klar utan förare. Jag har inte precis byggt den för att göra den extremt lätt så det går att få ner detta under 400 om man anstränger sig lite skulle jag tro -lite här och lite där...


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#27
Lite godis anländer med posten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899298_kvvvkf.jpg
Hella lamporna anländer. E-märkta och lagom små!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899311_099eoe.jpg
Små racespeglar - lätta och nätta.


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#28
Samco slangar och noskonen på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899320_b3hxxe.jpg
Jag gjorde om dom övre kylarslangarna så att termostaten flyttades fram för att frigången till huven skulle bli bättre.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899323_c78c62.jpg
Litet urtag togs upp i noskonen för termostathuset.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899324_c8s0z2.jpg


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#29
Här börjar tillverkningen av den nya extraktorgrenröret. Jag använder mig av hylsorna mot topplocket från ett original Yamaha grenrör. Kollektorn svetsas i samma material som resten av avgassystemet: Rostfritt stål.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899332_x5iiap.jpg
Originalröret är svetsat från insidan av hylsan -Dremelen skötte sitt jobb utmärkt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899337_49x2vw.jpg
Alla hylsorna bortkapade o klara att svetsas på det nya systemet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899347_ionb0s.jpg
Rören tejpas upp provisoriskt för att få samma längd på dom och att dom kan samsas om utrymmet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899365_dkwf1q.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899368_2t6gt9.jpg
Kolfiber ljuddämpare från Micron.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899380_mqyrxh.jpg
Kollektorn färdigsvetsad.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899384_2mspi3.jpg
Rören punktade på plats.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899386_ankdey.jpg
Kollektorn i närbild.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899387_0bpjzv.jpg
Det kommer att bli sköna toner ut ur dessa piporna...





https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899398_zzzn3a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899400_rt2bbq.jpg
Ljuddämparen upphängd i chassiet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899401_hqvhok.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899403_dcrfav.jpg
Senast redigerat av 33Coupe (8 april 2010)


730 Inlägg
8 april 2010
#30
Som jag sa innan, helt underbart..
Roligt att titta på lite bilbygge istället för "sätta ditt plast bygge, alá plast anka"

Tummen upp:D

692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899423_uph1v2.jpg
Växelspaken görs av ett rör med en bronsbussning som lagring längst ner. Skönt med en sekvensiell låda - man missar aldrig någon växel.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899426_k85hsg.jpg
Bakänden provas mot chassiet. Det är nog den största utmaningen att bygga ett chassie till en kaross man får först 7 månader senare...


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#32
master_- skrev:
Som jag sa innan, helt underbart..
Roligt att titta på lite bilbygge istället för "sätta ditt plast bygge, alá plast anka"

Tummen upp:D

Tackar.
Alla byggen har sin "charm", man bygger utifrån kunnande och tyckande, men visst är det skoj med lite hantverk.


2 788 Inlägg
8 april 2010
#33
Underbart bygge detta smile Gillar hantverkat och svetsningarna...ser mycket bra ut, fortsätt så!


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#34
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899429_5k0yyu.jpg
AN hylsa svetsas på locket till diffklumpen för avluftningen. Den lilla löjliga plasthylsan som satt där från början gör ingen glad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899433_7d5nuk.jpg
Kåpan på plats och förskruvningen till Russel slangen provmonterad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899438_zg4u72.jpg
Rolloverventilen kommer också från Volvo (240 modellen) Lätt - väger inte många gram.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899441_ko0b1m.jpg
Tanken monterad, förpumpen från Volvo 850 Turbo på plats, nivågivaren från SAAB monterad och kopplad.


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#35
_Fredrik skrev:
Underbart bygge detta smile Gillar hantverket och svetsningarna...ser mycket bra ut, fortsätt så!

Tackar.
Som sagt många gånger tidigare: övning ger färdighet och man skall inte vara rädd för att prova - då kommer man lite längre.


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#36
Nu är det dags för lackering av chassiet: det blev många meter rör.....och mycket gas till svetsen....men nu kan man i alla fall gott säga: Made in Sweden!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899451_jl3ugq.jpg
Helsvetsning från alla håll.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899454_kbtmmm.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899455_zvsgu7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899456_tnq36z.jpg
Upp och ner.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899458_ygd1z5.jpg
1:a lagret med grundfärg. Klart den skall lackas i garaget!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899460_bn4l2u.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899461_q8hliq.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899462_ej2m16.jpg
Nu läggs den halvmatta svarta färgen på: Rallyschwartz tror jag visst den hette.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899464_lxqwda.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899465_5nubz5.jpg


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#37
Nu skall motorn få en skvalpplåt inmonterad. Om man kör med tex en Hayabusa motor måste man köra med torrsumpsmörjning (helst i alla fall) men Yamahan funkar kanonbra utan detta med hjälp av skvalpplåten samt cirka 2 dl mer olja i motorn. Detta är testat i bilar sedan många år på bla tävlingsbanorna.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899477_d31xhs.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899493_et86f4.jpg
Skvalpplåten - en urfräst historia -anländer från England.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899498_l32xj5.jpg
Sumpen avsliten.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899501_b3i020.jpg
Så ser det ut i "källaren" innan plåten kommer på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899516_kr7tcn.jpg
Oljesugen avplockad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899518_wlg8i9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899520_ebth9x.jpg
Skvalpplåten på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899521_nckx21.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899523_koxpmm.jpg
Allt återmonterat. Nu skall sumpen bara skruvas dit igen sen är allt klart.


1 380 Inlägg
8 april 2010
#38
helt underbart bygge ska bli roligt och följa !smile


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#39
Nu skall chassiet få aluminiumplåtar i golvet etc. Jag måste erkänna en sak: det hade varit najs med en tryckluftsdriven popnittång...fy tusan vad det var jobbigt att dra i ett x antal hundra tals nitar för hand..!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899559_6hs25v.jpg
Golvplåten är gjord av 2mm halvhård alu.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899560_ehk3zw.jpg
Golvet hålls på plats med Clecos.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899579_d90qjg.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899584_4fpn80.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899586_0lxqzr.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899587_zmm03s.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899589_2d124l.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/899591_htatck.jpg


1 380 Inlägg
8 april 2010
#40
ser bra ut !

hehe.jävlar vad du arbetar snabbt tongue



Sök