Det står tidigare att: "...bilen kommer bara att väga strax över 400kg..."
Riktig kul projekt och du har lycket med det.
Den hamnade på cirka 440 kilo fulltankad o klar utan förare. Jag har inte precis byggt den för att göra den extremt lätt så det går att få ner detta under 400 om man anstränger sig lite skulle jag tro -lite här och lite där...
Här börjar tillverkningen av den nya extraktorgrenröret. Jag använder mig av hylsorna mot topplocket från ett original Yamaha grenrör. Kollektorn svetsas i samma material som resten av avgassystemet: Rostfritt stål.
Originalröret är svetsat från insidan av hylsan -Dremelen skötte sitt jobb utmärkt.
Alla hylsorna bortkapade o klara att svetsas på det nya systemet.
Rören tejpas upp provisoriskt för att få samma längd på dom och att dom kan samsas om utrymmet.
Kolfiber ljuddämpare från Micron.
Kollektorn färdigsvetsad.
Rören punktade på plats.
Kollektorn i närbild.
Det kommer att bli sköna toner ut ur dessa piporna...
Nu är det dags för lackering av chassiet: det blev många meter rör.....och mycket gas till svetsen....men nu kan man i alla fall gott säga: Made in Sweden!
Helsvetsning från alla håll.
Upp och ner.
1:a lagret med grundfärg. Klart den skall lackas i garaget!
Nu läggs den halvmatta svarta färgen på: Rallyschwartz tror jag visst den hette.
Nu skall motorn få en skvalpplåt inmonterad. Om man kör med tex en Hayabusa motor måste man köra med torrsumpsmörjning (helst i alla fall) men Yamahan funkar kanonbra utan detta med hjälp av skvalpplåten samt cirka 2 dl mer olja i motorn. Detta är testat i bilar sedan många år på bla tävlingsbanorna.
Skvalpplåten - en urfräst historia -anländer från England.
Sumpen avsliten.
Så ser det ut i "källaren" innan plåten kommer på plats.
Oljesugen avplockad.
Skvalpplåten på plats.
Allt återmonterat. Nu skall sumpen bara skruvas dit igen sen är allt klart.
Nu skall chassiet få aluminiumplåtar i golvet etc. Jag måste erkänna en sak: det hade varit najs med en tryckluftsdriven popnittång...fy tusan vad det var jobbigt att dra i ett x antal hundra tals nitar för hand..!