3864
Sök

Super Seven Nova R1

KHRacing
11 april 2010
#61
.
en tanke kring alla alu-plåtarna ?!!

hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går.
Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.

mvh k

1 010 Inlägg
11 april 2010
#62
KHRacing skrev:
.
en tanke kring alla alu-plåtarna ?!!

hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går.
Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.

mvh k

Det jobbiga är ju knappast spånen, om nått rost i själva ramen vid varje hål.

Kanske även galvaniskt element mellan alunitar och stålram, nån som vet?

Schysst bygge iaf!

EDIT: Får man fråga var du köpte framlyktorna och va dom kostade? smile
PMa gärna!
Mvh
Senast redigerat av JockeT (11 april 2010)


692 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#63
KHRacing skrev:
.
en tanke kring alla alu-plåtarna ?!!

hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går.
Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.

mvh k

Nej -dom borrades efter lackeringen. Tunn tectyl funkar, men det finns alltid en massa rör som du inte kan komma åt för att då hade man fått borra upp alla rören och det är mig veterligen ingen som har gjort..Teoretiskt kan man galva mm, men detta är en bil som används vid torrt väder (jag vet att det kan bli regn ändå och att stål även rostar utan vatten/fukt...)


692 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#64
Lite fler bilder från byte av elsystem. Tidigare användes Yamahas elsystem, men jag har gjort helt nytt och separerat bilens elsystem från motorns eftersom jag skall montera mappbart sprut nu.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/905902_id2r0m.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/905903_lsqanq.jpg
Helt rensat från gammal el...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/905904_l4v9ly.jpg
Ny el på G in.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/905905_0hrrcf.jpg
Startrelä och batteriplacering - små racingbatterier med bra kapacitet och låg vikt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/905906_7lkpiw.jpg
Original kontakthus för snygg installation. Beställdes från en firma i Japan som har kanonservice och snabba leveranser.


35 Inlägg
16 april 2010
#65
Snyggt bygge! gillar färgerna. mattsvart och orange är riktigt fint ihop.

om någon är sugen på ett liknande bygge så ska brorsan nu sälja denna : http://www.blocket.se/uppsala/Super_sev … amp;last=1

1 Inlägg
16 april 2010
#66
Hejsan,
Riktigt snyggt bygge.
Ställer du in framvagnen själv ? Går du på känn i så fall eller har du mått att gå efter ?

/Leif

692 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#67
Tyvärr har det dröjt med uppdateringarna - jag har mest varit i garaget och även nu ovanpå garaget: jag lägger ett nytt tak där.
Bilen har fått hela elsystemet bytt nu och det jobbet är avklarat - bilder kommer.
Vidare har sprutet blivit bytt till ett Civinco system så jag kan mappa in det ordentligt när kompressorbiten skall byggas. Bilen är för närvarande i högsta grad körbar och i stort sett mappad och klar för den motorkonfigurationen jag har för närvarande. Det blev en helt annan bil att köra efter bytet av sprutet med betoning på mer race än gata...monterade även dit en begagnad sensor på växelreglaget för kopplingsfria uppväxlingar (som klipper tändningen på Civincon en kort del av en sekund)
Bilder kommer!!
Senast redigerat av 33Coupe (2 juni 2010)


692 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#68
leiflarsson skrev:
Hejsan,
Riktigt snyggt bygge.
Ställer du in framvagnen själv ? Går du på känn i så fall eller har du mått att gå efter ?

/Leif

Jag har ställt den på känn eftersom alla 7-bilar är olika i sina egenskaper beroende på bärarmar, bussningar, spindlar, fälgval etc. Ingen bumpsteer eller liknande.


692 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#69
Just nu lägger jag nytt tak på garaget, men är även på G med drivningen av kompressorn till R1 motorn.


692 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#70
Har tyvärr inte varit flitig med uppdateringarna...
Det som har hänt sedan sist är att extrahjulen har blivit lackade mattsvarta och försedda med R-däck. Har kört lite bana med den också - både Mantorp och Knutstorp - går finfint på bana!


2 Inlägg
29 augusti 2010
#71
KHRacing skrev:
Jag kan inte finna någon info om backväxeln, eller har jag missat det ?

Det skulle vara spännande att få veta. Tror du inte har med det.

Tack!

1 051 Inlägg
29 augusti 2010
#72
Kul bil, gilalr Super 7 mycket smile


Top Secret
180 Inlägg
29 augusti 2010
#73
hur bra som helst, vilket bra svets jobb & allting du gjort själv.. ojoj.. gillar verkligen det här! big_smile

Utför Lackeringsjobb!
- Kontakt via PM!

692 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#74
Engelbrek skrev:
KHRacing skrev:
Jag kan inte finna någon info om backväxeln, eller har jag missat det ?

Det skulle vara spännande att få veta. Tror du inte har med det.

Tack!

Som sagt - uppdaterandet går det trögt med från min sida, men det kommer. I korta ordalag har jag tillverkat ett drev som sitter på medbringaren till kardanen där den går ut från växellådan - på den driver jag en sk "mini-starter" från en Cheva V8 - det funkar bra!


692 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#75
Perzz00n skrev:
hur bra som helst, vilket bra svets jobb & allting du gjort själv.. ojoj.. gillar verkligen det här! big_smile

Tackar!
Det kommer fler bilder snart..
Ha det!


900 Inlägg
7 september 2010
#76
jäkla kul grej att bygga egentligen. hade ja me velat göra nåt liknande men tror inte ja har budget te de än, he he..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#77
Det är det onekligen, men man kan lägga sig på en mycket låg budget om man vill - man har precis lika kul för det. Bilen är väldigt lätt och det ju det som gör den så rapp i svängarna..


900 Inlägg
7 september 2010
#78
mmm precis, de e ju sånhära byggen el hel renovering som e roligast efteråt då man kan verenda lilla grej på hela bilen utantill..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#79
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990744_xc0n16.jpg
Här är en liten bild på adaptern som har kommit på motorn nu för den nya oljekylaren.
Fabrikat MOCAL med inbyggd termostat. Originalbulten till höger kapas och där använder jag bara gängan i blocket (metallimmas fast)


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#80
sydstatare skrev:
mmm precis, de e ju sånhära byggen el hel renovering som e roligast efteråt då man kan verenda lilla grej på hela bilen utantill..

Jodå - nog är det så alltid. Det underlättar också om man skall göra något på den senare med faktiskt.



Sök