hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går. Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.
hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går. Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.
mvh k
Det jobbiga är ju knappast spånen, om nått rost i själva ramen vid varje hål.
Kanske även galvaniskt element mellan alunitar och stålram, nån som vet?
Schysst bygge iaf!
EDIT: Får man fråga var du köpte framlyktorna och va dom kostade? PMa gärna! Mvh
hur gör man där vid monteringen... förborrar du alla hålen i ramen & blåste ur ramen på allt borrspån innan du lackerade ramen... annars lär det ju ligga lite granna iaf kvar inne i alla ramrören nu om du borrade efter lackeringen, dessutom så rostar ju dessa borrspånen lite granna allteftersom tiden går. Förstår okså att ramen är helsvetsad, så att blåsa ur den på borrspånor hade krävt att man kapat upp ett hål i var ända på rören.
mvh k
Nej -dom borrades efter lackeringen. Tunn tectyl funkar, men det finns alltid en massa rör som du inte kan komma åt för att då hade man fått borra upp alla rören och det är mig veterligen ingen som har gjort..Teoretiskt kan man galva mm, men detta är en bil som används vid torrt väder (jag vet att det kan bli regn ändå och att stål även rostar utan vatten/fukt...)
Lite fler bilder från byte av elsystem. Tidigare användes Yamahas elsystem, men jag har gjort helt nytt och separerat bilens elsystem från motorns eftersom jag skall montera mappbart sprut nu.
Helt rensat från gammal el...
Ny el på G in.
Startrelä och batteriplacering - små racingbatterier med bra kapacitet och låg vikt.
Original kontakthus för snygg installation. Beställdes från en firma i Japan som har kanonservice och snabba leveranser.
Tyvärr har det dröjt med uppdateringarna - jag har mest varit i garaget och även nu ovanpå garaget: jag lägger ett nytt tak där. Bilen har fått hela elsystemet bytt nu och det jobbet är avklarat - bilder kommer. Vidare har sprutet blivit bytt till ett Civinco system så jag kan mappa in det ordentligt när kompressorbiten skall byggas. Bilen är för närvarande i högsta grad körbar och i stort sett mappad och klar för den motorkonfigurationen jag har för närvarande. Det blev en helt annan bil att köra efter bytet av sprutet med betoning på mer race än gata...monterade även dit en begagnad sensor på växelreglaget för kopplingsfria uppväxlingar (som klipper tändningen på Civincon en kort del av en sekund) Bilder kommer!!
Hejsan, Riktigt snyggt bygge. Ställer du in framvagnen själv ? Går du på känn i så fall eller har du mått att gå efter ?
/Leif
Jag har ställt den på känn eftersom alla 7-bilar är olika i sina egenskaper beroende på bärarmar, bussningar, spindlar, fälgval etc. Ingen bumpsteer eller liknande.
Har tyvärr inte varit flitig med uppdateringarna... Det som har hänt sedan sist är att extrahjulen har blivit lackade mattsvarta och försedda med R-däck. Har kört lite bana med den också - både Mantorp och Knutstorp - går finfint på bana!
Jag kan inte finna någon info om backväxeln, eller har jag missat det ?
Det skulle vara spännande att få veta. Tror du inte har med det.
Tack!
Som sagt - uppdaterandet går det trögt med från min sida, men det kommer. I korta ordalag har jag tillverkat ett drev som sitter på medbringaren till kardanen där den går ut från växellådan - på den driver jag en sk "mini-starter" från en Cheva V8 - det funkar bra!
Det är det onekligen, men man kan lägga sig på en mycket låg budget om man vill - man har precis lika kul för det. Bilen är väldigt lätt och det ju det som gör den så rapp i svängarna..
Här är en liten bild på adaptern som har kommit på motorn nu för den nya oljekylaren. Fabrikat MOCAL med inbyggd termostat. Originalbulten till höger kapas och där använder jag bara gängan i blocket (metallimmas fast)