2992
Sök

Eftermontera dimljus Volvo S60 - priset rena skämtet?

Musikproducent
79 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Tänkte slänga in ett par dimljus på min S60 för syns skull.
Svängde in hos volvo och frågade efter ett kit, nu till detaljerna:
Kitet med dimljus, hållare, tryckknapp, säkring skulle kosta ca 2100:- (utan jobb, dvs gör det själv)
ok tänkte jag, dyrt med nya orginaldelar (skroten nästa!).
MEN! Man ska ju även ha en ny mjukvara så bilen hittar ljusena, denna skulle kosta strax under 400:-
Helt okej sa jag, och frågade om det var inkl jobbet att plugga bilen i datorn - men nej. För att en anställd skall ladda in mjukvaran i bilen tar de 500:- för! tongue Någon som jobbar på volvo som sysslat med detta kanske kan tala om varför det är sånt pris? Hur lång tid tar det egentligen?..

http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Fog-Light-9178184.jpg

"Bad sound kills good music"

5 198 Inlägg
7 april 2010
varför är det så farligt att betala för tjänster i sverige...

4 767 Inlägg
7 april 2010
Ser inte heller problemet, vi tar inte in en bil i verkstaden på jobbet om det understiger tusenlappen ungefär ju, jobb mindre än det kostar mer i tid och arbete att göra än vad vi får för det..

Betala och få det riktigt gjort, eller koppla in det själv utanför bilens elsystem som Swedenrockers säger..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

446 Inlägg
7 april 2010
500 spänn för en datainkoppling e rätt billigt med tanke på att diagnosverktygen kostar hundratals tusen, plus en årskostnad för uppdateringar som också är hutlöst dyr.. så betala och se glad ut, eller va utan wink

och eftersom det är en volvo rekommenderar jag att du kopplar in det på det sätt som är avsett, ingen bra ide att montera "utanför" original elsystem.

664 Inlägg
7 april 2010
Håller med dom andra. Det är kostnader för företagen också. Dom har ju inte garaget hemma precis utan har oftast flera 100 000 kr i månadshyra.

Sedan tyckte jag 2100 kr inte lät speciellt dyrt, någon som kanske håller med?`

Motborgare
1 099 Inlägg
7 april 2010
Retepoj skrev:
Håller med dom andra. Det är kostnader för företagen också. Dom har ju inte garaget hemma precis utan har oftast flera 100 000 kr i månadshyra.

Sedan tyckte jag 2100 kr inte lät speciellt dyrt, någon som kanske håller med?`

Och glöm inte att futen skall ha sitt. Moms, arbetsgivaravgifter och sen skatt på det som blir kvar.

-- K

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 april 2010
Mjukvaran kostade förr innan Ford kom in i bilden 1 kr stycket.
Efter Ford kom in och började trolla med trollstaven så kostar mjukvarorna hutlösa priser.
Mjukvarorna varierar också i pris.
Tar ungefär 15 minuter att göra jobbet.
Så 100 kr för 15 minuters jobb i arbetskostnad är ingenting. smile

2100:- är inte dyrt för allt, tänk då på att dimljusena också är nya samt inte diffusa,stenskott eller är matta i glasen.

Mvh

Speed FMK
849 Inlägg
14 april 2010
Tycker också personligen att det låter rent av billigt. Med tanke på att en service med olja, filter och kupéfilter går lös på mer än så.

Mvh Ludde

876 Inlägg
14 april 2010
Tycker det är vansinigt att lägga dom pengarna på ett par dimljus  du kan särket hitta ett par likvärdiga för under halva priset och desutom göra jobbet sj

mvh rayya

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
15 april 2010
volvoperfomanceclub skrev:
Tycker det är vansinigt att lägga dom pengarna på ett par dimljus  du kan särket hitta ett par likvärdiga för under halva priset och desutom göra jobbet sj

mvh rayya

Han kan ändå fortfarande inte programera styrenheten själv.

Skillnad på att få allt färdigt i ett kitt på allt man behöver än att stå på närmsta självplock på skroten att skruva delar och hoppas man fått med allt.

Frågan är vad man har råd med och hur noggrann man är med att grejerna är nya. smile

Mvh

Sök