3511
Sök

Dum fråga kanske, men gasa på med familjebilar?

555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#1
Igår för första gången testade jag vad en 740 orkar .. gick upp till 6500 varv innan jag växlade och när jag kom till trean vid 6500varv var jag uppe vid 120..

min fråga är då, när man kör så snabbt, vad är det man sliter? vad förstör man? eller är detta helt okej för motorn eller andra delar

1 453 Inlägg
6 juni 2006
#2
Du sliter inte på motorn mer än normalt bara för att du varvar ur lite extra på växlarna, det ska de tåla. Du sliter garanterat mer på motorn om du krypkör med för hög växel så att motorn nästan skakar loss...


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#3
har aldrig känt så höga varvtal.. och kopplingen är ny och jag kände att det skakade eller något lite obehagligt första gången men inget annat >_< öppnade huven och jag kände lite värme big_smile sen skakar motorn när man har det i tomgång.. ser ut som det iaf

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#4
bara 120 på 3:an.... skumt. min 740 gör 100 på 2 an och 150 på 3:an...
att det skakar när du åker fort kan vara olika saker. typ obalans i däckena, att motorfästena inte är åtskruvade ordentligt mm,


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#5
haha, jojo jag va uppe vid 90 nåt sen växlade jag till trean men jag ville bara testa bilen någorlunda..
jag menade att motorn skakade inte att bilen skakade när jag gasade.. men jag kände typ nästan att kopplingen inte pallade med.. kände varvtalen i kopplingen.. vet inte hur man ska förklara det men

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#6
kk, är du säker på att det sitetr rättsorts koppling i den då? kan ju vara att du tex har en gl o satt dit en turbo kopling... min bil vart cp när jag satte i kopling till en turbo (hade bara en sån liggandes) så jag fick åka o köpa en vanlig kopling o sätta dit...

men min skakade inte dock men koplings pedalen vibrerade en hel del


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#7
ja den vibrerade kan man säga... men det var inte jag som bytte koppling .. jag lämnade in till en lokal verkstad och de la in en koppling åt mig.. vet inte hur man ska kolla om de lurade mig eller inte men han frågade ifall min var en GLT 16v och jag sa ja och då la han nog in en sån..

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#8
mjo det borde dom ju ha gjort... men var bilen så här innan du lämmnade in den för o byta kopplingen?


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#9
som jag sa, första gången jag testade bilens gränser big_smile

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#10
jo men det borde väll kännas någe på varv runt 3-4000 eller?


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#11
nej det kändes när jag växlade mellan 5000-6000 varv .. första gången jag har varit uppe i såna varvtal.. annars vibbar den inte alls.. inte vid 3000 eller nåt men .. jag tror det e väl okej.. men när bilen är i tomgång som ser det ut som att motorn skakar, ser lite mysko ut.. men jag kollade med min polares mazda 626 hans e hur lugn som helst.. men jag tänkte byta till en S40
http://www.blocket.se/vi/8183642.htm?ca=23_16_s.. kanske får lägga ut 15-18k ifall han vill men vill gärna ha den här http://www.blocket.se/vi/8370891.htm?ca=23_16_s tror du att det skulle kunna gå? tongue

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#12
ja okej... själv har man ju en v40 smile jävligt sköna bilar o köra men gillar inte riktigt baken på s40:in


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#13
haha, måste sälja 740 .. den är okej men lite för stor för mig

hmmmm
1 094 Inlägg
6 juni 2006
#14
s40 är inte så mkt mindre..... jag har min 740 kvar men den försvinner på fredag smile


555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#15
jo fan s40 e mkt mindre.. 740 är skitlång.. ibland finns det lediga fickparkeringar som jag inte kan komma in men en s40 eller golf eller andra småbilar som skulle kommit in.. känns irriterande tongue
säljer du din 740? vad får du för den?

21 761 Inlägg
6 juni 2006
#16
Lite äldre Volvomotorer brukar väl ruska lite på tomgången vad jag vet iaf. Däremot ska de inte skaka mycket, då kan det bla vara dåliga motorkuddar eller så går den inte på alla burkar.

Men en sak kom jag att tänka på, har den motorn en övervarvningsspärr på rotorn?
Om man har en originalrotor till B230E så har den ett litet fjädrande bleck som bryter tändgnistan vid höga varv, hur höga varv vet jag inte dock. Om det sitter en sådan så kan det ju vara den som gör så att motorn vibrerar mycket eftersom den bryter gnistorna.

555 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
#17
det är en B234F motor

1 570 Inlägg
8 juni 2006
#18
960:ans automat växlar vid 6500-7000 varv? lite högt kanske smile

yeeah baby
50 Inlägg
8 juni 2006
#19
men snälla...kände du att den käkade koppling bara för att du varvade 6000 varv?
men det luktade inte koppling eller?
"jag öpnnade motorhuven och kände att motorn va lite varm"
är detta ett skämt eller?


Sök