3885
Sök

Höga agasvärden på VR6 motor.

475 Inlägg
27 april 2010
#21
en mycket bra sida för detta är VR6.nu

dubbel kolla detta... LMM.. lamba.. katen. kolla så tändings kablarna är OK.
byt olja + oljefilter lika bra att göra om det inte är gjort på länge.

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

475 Inlägg
27 april 2010
#22
CalibraDanne skrev:
usch vr6 är riktiga problem motorer. Allmänt känt, därför dom är så billiga på blocket. Kolla felkoderna

har aldrig haft problem med min motor och den har varit i min ägo i 5år.
lite miss-ledande att skriva att det är "allmänt känt"

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

888 Inlägg
28 april 2010
#23
Skriv vad du har för avgasvärde.

296 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#24
HenkeTIC skrev:
Skriv vad du har för avgasvärde.

Bilen är inte min. Har därför inga fakta. Vet bara att Folkan behöver ny olja samt nya billiga tändstift.

Var köper man VR6-stift runt 50-lappen ???


888 Inlägg
29 april 2010
#25
Ok... svårt att felsöka bilen utan att veta värde. men ett mycket vanligt fel på alla vw från den tiden är den blå tempgivaren till insprutningen.

Får man värdena så är det mycket enklare att ge några tips. Är det så höga värde så den inte e går genom besiktningen så hjälper det nog inte att byta olja.

Mvh Henke

1 723 Inlägg
29 april 2010
#26
Micoway skrev:
Bilen är inte min. Har därför inga fakta. Vet bara att Folkan behöver ny olja samt nya billiga tändstift.

Var köper man VR6-stift runt 50-lappen ???

Är det som på min V6a så kostar de lite över över 100 kr. Bosch 164kr/st (standardstift för bilen) och NGK för 100kr/st på mekonomen till Mk3 VR6an. Känns inte som att man vill köra Biltema direkt. Jag valde NGK när jag köpte nya.
Senast redigerat av falloutboy (29 april 2010)

CalibraDanne
29 april 2010
#27
attackhamster skrev:
CalibraDanne skrev:
usch vr6 är riktiga problem motorer. Allmänt känt, därför dom är så billiga på blocket. Kolla felkoderna

har aldrig haft problem med min motor och den har varit i min ägo i 5år.
lite miss-ledande att skriva att det är "allmänt känt"

ja du är rätt, det är officiellt känt...

296 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#28
Att meka VR6 är svårt. Hittade info på störningsskyddet för radio??
Vissa modeller har 5000 ohm i kabeln. Till andra skall det vara
3000 ohm i tändstiftet som börjar med bokstaven RFC42LZ4E.

http://diyrabbit.com/projects/sparkplug/


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2010
#29
Mico: VARFÖR trixa med billiga stift???Ta de säkra för det osäkra o köp ordentliga stift så kan du iaf utesluta en orsak till de kassa avgasvärdena...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#30
Har hittat fler fel än tändstiften. Även termostaten är dålig. Kostar 4000 att byta på en verkstad. Köpte pirat bromsbelägg för 230 kronor. Originalet kostade 750 kr. För att lägga ut över 1000 kronor på tändstift så bör man nog vara pojken med guldbyxorna. :-)


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2010
#31
Mico: Ja men du har ju PROBLEM med avgasvärdena....Känns dum-snålt att köpa andra än beprövade stift, eller åtminstone passande "kvalitetsstift". 1000kr för tändstift är inte så farligt, skulle gissa att det rör sig om "platina stift" som klarar typ 10000 mil...I ditt fall skulle jag helt klart sats på "riktiga" stift, helt annat läge om du inte haft problem med avgasvärdena då kan man "chansa"...Tro mig, att köpa beprövade grejer EN gång är alla gånger billigare än att köpa grejer på "chans" flera gånger, i slutändan lurar man sig själv iom att kostnaderna sprids ut under en längre tidsperiod, o till en högre totalkostnad än vad de "dyra" originalstiften hade kostat initialt gissningsvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#32
Man skall nog inte lita på den svenska tändstiftsimportörens höga priser.
I utlandet kostar BKR5EKU bara sex dollar. Normalpriset för kvalitetsstift
blir alltså under 50-lappen. Svenskarna borde protestera mot ockerpriser.


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 maj 2010
#33
Mico: Ja det stämmer att man kan köpa billiga märkesstift i USA, oftast i "webb-butiker". Men lägg sedan till frakten ca 200kr, så är du uppe i ca 500. Sedan plussar du på moms o ev tull så är du uppe o sniffar på 700-strecket...Finns även på ebay.de, du klarar dig med ca 400...Varsågod: http://cgi.ebay.de/NGK-Zundkerze-BKR5EK … 3eff201c19

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 maj 2010
#34
Micoway skrev:
Även termostaten är dålig. Kostar 4000 att byta på en verkstad.

Inte för att vara sån men till och med en retard kan byta den för 150kr och på mindre än 1 timme roll


Jag skulle dessutom bumpa henke's förslag om den blå tempgivaren den kan ge sig på tomgång och avgasvärden då det är en grundsten i motronicen...


296 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#35
Har du bytt termostat på en VR6:a på en timme så anmäl detta till Guinness record book.
De flesta VW ägare vet nog inte ens var termostaten sitter ??  cool

http://images.cadillac.forumportal.se/VR6.JPG

Brukar luftrenaren bli så smutsig att den påverkar CO-halten ?
Går luftrenaren att tvättas med diskmedel o vatten utan att skadas ??


888 Inlägg
8 maj 2010
#36
Är CO halten det enda du har problem med?? Hur svårt kan det va och ta reda på ALLA värdena?

475 Inlägg
8 maj 2010
#37
Micoway skrev:
Har du bytt termostat på en VR6:a på en timme så anmäl detta till Guinness record book.
De flesta VW ägare vet nog inte ens var termostaten sitter ??  cool
[/b]

termostaten sitter på vänster sida. följ kylar slangarna ifrån kylaren så hittar du som stor "dosa" som sitter
fast på 3st insex.. bara att skruva loss.. ta isär 2 skuvar på den... *poff* där sitter den.
och tar första gången ca 2 timmar.   

jag gjorde det på mindre än 30 min tongue

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

1 062 Inlägg
8 maj 2010
#38
attackhamster skrev:
CalibraDanne skrev:
usch vr6 är riktiga problem motorer. Allmänt känt, därför dom är så billiga på blocket. Kolla felkoderna

har aldrig haft problem med min motor och den har varit i min ägo i 5år.
lite miss-ledande att skriva att det är "allmänt känt"

En VR6 har tre stora kända problem;

* Kamkedjespännare, och glidskenor tar slut på ca 15000mil, kostar en förmögenhet att få fixat om man lämnar in bilen.
* Termostathuset spricker pga att detta är i plast och vittrar sönder inifrån, känt fel av VW men man tillverkar inga i metall. Många har bytt termostathus 2-3 gånger
* Ventilsäten är slut runt 30000mil, och topparna är mycket tempkänsliga.

Alla dessa jobb finns det bra folk inom VW svängen som kan hjälpa till med, bla kan jag varmt rekommendera polomannen, som finns både här och på vr6.nu

"You Go, we go!"

296 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#39
Tyvärr blev bilen underkänd hos Bilprovningen.

CO 1,0 (0,5)
HC 999 (100)
CO 2500 1,4 (0,3)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Vad kan man mer göra för att sänka HC ??


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 maj 2010
#40
oförbrända kolväten, dvs dålig förbränning för den får inte speciellt fel bränsle blandning, så skulle satsa på att byta tändstift, tändkablar rotor och fördelar lock

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök