Svaret till detta fick jag en gång då jag läste en kurs (Energiteknik) på högskolan. Vi höll på med ett kapitel som behandlade flödesenergi (hur gaser och vätskor beter sig i olika hastigheter i olika rördimensioner)
Jag gick fram till honom efter föreläsningen och frågade om just samma sak som diskuteras i denna tråd. Hans svar var ganska komplicerat, men jag ska försöka skriva det jag minns från hans förklaring;
Att en sugmotor ska "må bra" av ett visst motstånd är helt orimligt, och är en missuppfattning av vad som sker i ett avgassystem. Det som sker är ju att varm gas matas ut från motorn i hög hastighet, detta medför sig att gas-volymen i avgassystemet får en rörelseenergi bakåt, som i sin tur hjälper till att "dra ut" avgaserna ur motorn.
Skulle man öka rörets diameter skulle volymen gas även bli större, detta medför att gasens hastighet i röret blir lägre och den får inte samma flödeshastighet som den skulle haft med ett tunnare rör, vilket medför att motorn inte får samma hjälp av avgasernas flöde. I ett större rör får inte gasen samma jämna flöde och istället bildas turbulens, vilket bromsar gasens hastighet, vilket gör att gasen faktiskt får ett större motstånd i ett grovt rör än ett tunt.
Ett exempel: Om man tar en kamin med skorsten, där är det ju draget i skorstenen som hjälper själva förbränningen i kaminen att bli effektiv. Skulle man bygga en skorsten med en halvmeter bred pipa skulle självdraget i skorstenen försvinna nästan helt.
Kanske en lite dålig liknelse eftersom att självdraget i en skorsten är beroende av att varm gas är lättare och stiger uppåt, men jag hoppas ni endå förstår principen.
MvH Björn