4058
Sök

ökar 3" avgas effekten på bilen?

4 001 Inlägg
29 april 2010
#41
Andres112 skrev:
kolvas skrev:
Andres112 skrev:

Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget?? så bilarna går lika bra utan helt ?? tänk efter på vad du säger.

utveckla gärna din teori och säg hur vi andra är okunniga.

Mats757 skrev:
Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.


Jag sa att du är okunnig inte de andra. För din teori höll inte, därför citerar du de andras inlägg. Jag sa inte att Mats 757 hade fel, förvräng inte mina ord tack.

jag bad dig utveckla din teori för att bevisa hur det hela hör samman, gör det så tar jag tillbaka det jag skrev.


Du kan säkerligen mäta upp en viss kompressionsförändring om du har en kam med mycket overlap om du ändrar avgassystemet men det viktigaste är fortfarande inte grovleken utan att man har ett rätt avstämt avgassystem.

Luftflöde är inte det lättaste att räkna ut, ta t.ex en 90 graders böj 2" med 10 cm radie har X i flöde medan om du förlänger den med en rak bit på t.ex 5 cm så ÖKAR du flödet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Most Wanted
22 Inlägg
29 april 2010
#42
kolvas skrev:
Andres112 skrev:
kolvas skrev:
Andres112 skrev:
Så du menar att kompression inte har någonting med avgassystemet att göra överhuvudtaget?? så bilarna går lika bra utan helt ?? tänk efter på vad du säger.

utveckla gärna din teori och säg hur vi andra är okunniga.



Jag sa att du är okunnig inte de andra. För din teori höll inte, därför citerar du de andras inlägg. Jag sa inte att Mats 757 hade fel, förvräng inte mina ord tack.

jag bad dig utveckla din teori för att bevisa hur det hela hör samman, gör det så tar jag tillbaka det jag skrev.


Du kan säkerligen mäta upp en viss kompressionsförändring om du har en kam med mycket overlap om du ändrar avgassystemet men det viktigaste är fortfarande inte grovleken utan att man har ett rätt avstämt avgassystem.

Luftflöde är inte det lättaste att räkna ut, ta t.ex en 90 graders böj 2" med 10 cm radie har X i flöde medan om du förlänger den med en rak bit på t.ex 5 cm så ÖKAR du flödet.

asså åhh... jag orkar inte upprepa mig om och om igen. det som jag vill säga står redan i 100 inlägg sen tidigare. för stort rör som bidrar till  att trycket i avgassystemet försvinner gör motorn trög på en sugis. det har jag upplevt själv i 2 fall, därför jag pratar om det, jag orkar inte dra alla mått och värden och pascal och shit,  keep it simple. kör du ett 4" rör på en 1,6L orginal så kommer den gå skit, men den låter skönt, klart du kan bygga ett 4" rör som samtidigt behåller trycket med hjälp av pluggar men det är samma sak som att köra ett smalt rör.


1 353 Inlägg
30 april 2010
#43
okej då tar ja ett sista försök här o förklara kompression..eller nä förresten ja skiter i det och istället så säger jag så här:
nästa gång någon ska komptesta sin bil, GÖR DETTA I AVGASSYSTEMET det är alltså där man kan mäta sin kompression bäst, eftersom att man ska ha ett bra avgassystem.
fan komma o klösa ut ögonen på mig när ja har rätt? grym stil o tack för mig
over´n out


Most Wanted
22 Inlägg
30 april 2010
#44
Crille88 skrev:
okej då tar ja ett sista försök här o förklara kompression..eller nä förresten ja skiter i det och istället så säger jag så här:
nästa gång någon ska komptesta sin bil, GÖR DETTA I AVGASSYSTEMET det är alltså där man kan mäta sin kompression bäst, eftersom att man ska ha ett bra avgassystem.
fan komma o klösa ut ögonen på mig när ja har rätt? grym stil o tack för mig
over´n out

klös på du, d spelar ingen roll, jag håller mig till mitt påstående, du började prata om massa andra saker, jag att det jag skrev stämmer, om du tittar extra noga så förstår du nog vad jag menar någon dag. Fan fick hela världen emot mig idag, va roligt... tongue
Senast redigerat av Andres112 (30 april 2010)


-utan 940
1 728 Inlägg
30 april 2010
#45
Jag har inte orkat läsa tråden men jag delar med mig av mina erfarenheter:
Syrran köpte en 940 Turbo där förra ägaren hade börjat i fel ände och köpt ett tretumssystem hela vägen från turbon inkl. sportkatt och öppet luftfilter.
ALLT annat var original.
Bilen lät för jävligt och var jobbig att köra längre sträckor pga. ljudnivån samt att avgassystemet skrapade emot vägbulor och kanter, som tur var fick vi med originaldelarna så vi monterade tillbaka dem.
Det blev ingen prestandaskillnad alls men betydligt trevligare att köra.

1 224 Inlägg
30 april 2010
#46
Varför förvrängs frågan så mycket? Ursprungsfrågan lyder: Ökar effekten med större avgasrör?
Svar: Beror på från bil till bil, turbobil = För det mesta, ja (då mindre mottryck skickar ut avgaserna bättre).... Sugmotor = För det mesta, nej (Då en sugmotor för det mesta fungerar bäst med ett VISST mottryck i systemet.
Snack om hur en motor fungerar och förvrägningar.. Visst kul att läsa vad folk tror och tycker när man inte har något för sig. Men i flesta fall som här, helt obetydligt.

i-vtec Do you?

2 982 Inlägg
30 april 2010
#47
Crille88 skrev:
OBS!! och den här gången kan du läsa o förstå utan att dra dina egna tolkningar och göra massa onödiga påhopp på mig, jag har inte ljugit eller skrivit felaktig fakta.
och tydligen så måste man skriva wink tongue smile i varenda mening för att folk inte ska ta illa upp, ja skriver i största väl mening trots att ja inte har massa fjortissmajlisar, skulle ja behöva uttrycka mig "argt" så söker jag upp den personen än o ta de på ett forum..

oj blev endel text nu men man är så jävla trött på alla missförstånd över internet...
tjohej!! wink smile tongue

välkommen till garaget!


Most Wanted
22 Inlägg
30 april 2010
#48
Residence skrev:
Crille88 skrev:
OBS!! och den här gången kan du läsa o förstå utan att dra dina egna tolkningar och göra massa onödiga påhopp på mig, jag har inte ljugit eller skrivit felaktig fakta.
och tydligen så måste man skriva wink tongue smile i varenda mening för att folk inte ska ta illa upp, ja skriver i största väl mening trots att ja inte har massa fjortissmajlisar, skulle ja behöva uttrycka mig "argt" så söker jag upp den personen än o ta de på ett forum..

oj blev endel text nu men man är så jävla trött på alla missförstånd över internet...
tjohej!! wink smile tongue

välkommen till garaget!

Så länge man har en stark personlighet, behöver man inte gråta för småsaker man behöver inte va så känslig.smile


5 710 Inlägg
30 april 2010
#49
Tror jag förstår vad du Andres112 menar nu men läser man din text rakt av blir det lite tokigt.
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen,

Nej....kompressionen försvinner inte....det jag tror du menar är att om man har ett väl avstämt avgassystem hjälper det till att suga luft genom motorn. Ökar vi fyllnadsgraden ökar kompressionen, ökar kompressionen har man möjlighet till högre effekt.


Andres112 skrev:
det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

Igen......det är inte mottrycket som gör detta utan det som Sharky så fint har försökt beskriva.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

1 661 Inlägg
30 april 2010
#50
mats757 skrev:
Man vill alltid ha så lågt motstånd som möjligt i avgsaröret. Både i sug och Turbo.
Det erhåller man genom att ha RÄTT diameter på rören.
För klent rör, så går det så tungt att kolven måste trycka ut avgaserna. För grovt rör, så stannar avgaserna direkt när avgasventilen stängen. Men med rätt diameter får man upp hög gashastighet som i tin tur kan suga ut avgaserna ut cylindern. Ibland "för bra" så att man tilloch med tar med sig färskgaser ut ur motorn direkt till avgasröret. Det är heller inte bra. An avvägning mot kamaxeln.

Men rätt längd på rören så får man olika våglängder att maximera effekten. Så det är precis lika viktigt att man har rätt läng och rätt diameter på rören.
Det här gäller först och främst i främre delen av avgasrören. Primärrören.
men det gäller också där avgaserna samlas ihop, och i delen där avgaserna leds ut i luften.

Att säga att ett smalare rör ger mer motstånd är alltså inte rätt.
Avgasröret ska fungera som en pump som suger ut avgaserna. man utnyttjar alltså den energi som gått förlorad inne i motorn till att göra annat effektiv jobb istället.

Mats

Pump? Ejektor? smile

925 Inlägg
30 april 2010
#51
Hardjim skrev:
mats757 skrev:
Man vill alltid ha så lågt motstånd som möjligt i avgsaröret. Både i sug och Turbo.
.........
.........
Att säga att ett smalare rör ger mer motstånd är alltså inte rätt.
Avgasröret ska fungera som en pump som suger ut avgaserna. man utnyttjar alltså den energi som gått förlorad inne i motorn till att göra annat effektiv jobb istället.

Mats

Pump? Ejektor? smile

Ja exakt, Ejektorverkan är en av effekterna som gör att fyllnadsgraden ökar i cylindern.
Så finns det andra effekter som också bättrar på pumpningen.


kompression är alltid lika i cylindern, Däremot kan kompressionstrycket variera beroende på hur bra fyllnadsgrad man har i cylindern. Ett exempel på att sänka fyllnadsgraden är att stänga gasspjället. Ett annat är att ha för grovt eller för klent avgasrör.
Men kompet är alltid det samma. Skillnad på komp och komptryck.

Mats

KHRacing
30 april 2010
#52
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen, det gör att motorn tappar sin kraft på de högre varvtalen, den blir orklös ungefär, det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.
men på turbomotorer, så gör ett nedsatt tryck i avgasröret det motsatta,
lägre tryck gör att turbon blir piggare och kan ladda snabbare eftersom suger ut avgaserna, högre avgasflöde =  ladda snabbare
Men hursomhelst så låter det skönt med båda varianterna ;P

Har beklagligtvis aldrig hört talas exakt detta att kompressionen försvinner ut i avgasröret. - men du förklarar i af på dett bra sätt.


trevlig valborg.

herr
321 Inlägg
30 april 2010
#53
Svaret till detta fick jag en gång då jag läste en kurs (Energiteknik) på högskolan. Vi höll på med ett kapitel som behandlade flödesenergi (hur gaser och vätskor beter sig i olika hastigheter i olika rördimensioner)
Jag gick fram till honom efter föreläsningen och frågade om just samma sak som diskuteras i denna tråd. Hans svar var ganska komplicerat, men jag ska försöka skriva det jag minns från hans förklaring;

Att en sugmotor ska "må bra" av ett visst motstånd är helt orimligt, och är en missuppfattning av vad som sker i ett avgassystem. Det som sker är ju att varm gas matas ut från motorn i hög hastighet, detta medför sig att gas-volymen i avgassystemet får en rörelseenergi bakåt, som i sin tur hjälper till att "dra ut" avgaserna ur motorn.
Skulle man öka rörets diameter skulle volymen gas även bli större, detta medför att gasens hastighet i röret blir lägre och den får inte samma flödeshastighet som den skulle haft med ett tunnare rör, vilket medför att motorn inte får samma hjälp av avgasernas flöde. I ett större rör får inte gasen samma jämna flöde och istället bildas turbulens, vilket bromsar gasens hastighet, vilket gör att gasen faktiskt får ett större motstånd i ett grovt rör än ett tunt.

Ett exempel: Om man tar en kamin med skorsten, där är det ju draget i skorstenen som hjälper själva förbränningen i kaminen att bli effektiv. Skulle man bygga en skorsten med en halvmeter bred pipa skulle självdraget i skorstenen försvinna nästan helt.
Kanske en lite dålig liknelse eftersom att självdraget i en skorsten är beroende av att varm gas är lättare och stiger uppåt, men jag hoppas ni endå förstår principen.

MvH Björn


1 072 Inlägg
30 april 2010
#54
Vid låga/mellanvarv får man förbiblåsning av fräscha gaser då ventilerna en stund är öppna både på avgas och insug. Har du då mottryck förhindras detta.

Men ja läste en jäkligt bra sida om just avgas, hittar dock inte denna nu men helt klart läsvärt och ja går
nog mer på hans teori/praktik än va vissa här inne påstår va helt fel.


4 001 Inlägg
30 april 2010
#55
jonTe skrev:
Tror jag förstår vad du Andres112 menar nu men läser man din text rakt av blir det lite tokigt.
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen,

Nej....kompressionen försvinner inte....det jag tror du menar är att om man har ett väl avstämt avgassystem hjälper det till att suga luft genom motorn. Ökar vi fyllnadsgraden ökar kompressionen, ökar kompressionen har man möjlighet till högre effekt.


Andres112 skrev:
det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

Igen......det är inte mottrycket som gör detta utan det som Sharky så fint har försökt beskriva.

mvh jonas

Mats757 skrev:
Ja exakt, Ejektorverkan är en av effekterna som gör att fyllnadsgraden ökar i cylindern.
Så finns det andra effekter som också bättrar på pumpningen.


kompression är alltid lika i cylindern, Däremot kan kompressionstrycket variera beroende på hur bra fyllnadsgrad man har i cylindern. Ett exempel på att sänka fyllnadsgraden är att stänga gasspjället. Ett annat är att ha för grovt eller för klent avgasrör.
Men kompet är alltid det samma. Skillnad på komp och komptryck.

Mats

Precis, sen har vi även gaslagen som spelar en stor roll här, alltså hur en gas volym är i förhållande till temperatur och hur detta påverkar gashastigheten, ett avgassystem som är lindat med avgasbandage flödar bättre än ett olindat dito.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Most Wanted
22 Inlägg
30 april 2010
#56
kolvas skrev:
jonTe skrev:
Tror jag förstår vad du Andres112 menar nu men läser man din text rakt av blir det lite tokigt.
Andres112 skrev:
Om man har för stort avgasrör på en sug motor, så försvinner kompressionen,

Nej....kompressionen försvinner inte....det jag tror du menar är att om man har ett väl avstämt avgassystem hjälper det till att suga luft genom motorn. Ökar vi fyllnadsgraden ökar kompressionen, ökar kompressionen har man möjlighet till högre effekt.


Andres112 skrev:
det behövs ett visst tryck för att motorn ska prestera optimalt.

Igen......det är inte mottrycket som gör detta utan det som Sharky så fint har försökt beskriva.

mvh jonas

Mats757 skrev:
Ja exakt, Ejektorverkan är en av effekterna som gör att fyllnadsgraden ökar i cylindern.
Så finns det andra effekter som också bättrar på pumpningen.


kompression är alltid lika i cylindern, Däremot kan kompressionstrycket variera beroende på hur bra fyllnadsgrad man har i cylindern. Ett exempel på att sänka fyllnadsgraden är att stänga gasspjället. Ett annat är att ha för grovt eller för klent avgasrör.
Men kompet är alltid det samma. Skillnad på komp och komptryck.

Mats

Precis, sen har vi även gaslagen som spelar en stor roll här, alltså hur en gas volym är i förhållande till temperatur och hur detta påverkar gashastigheten, ett avgassystem som är lindat med avgasbandage flödar bättre än ett olindat dito.

haha sorry att jag inte kunde föklara bättre skriftligt, men va bra att jag äntligen gjorde mig förstådd!! heeh tongue
Senast redigerat av Andres112 (30 april 2010)



Sök