Mitt nya projekt trippel S (Snygg snabb och sjöduglig) är ett nystartat projekt. Mitt nya projekt är en Observer 17. Jag har länge funderat på varför det finns så många stylade bilar men inte alls många stylade båtar. så nu ska... Visa mer
Nu var det bra länge sen jag la upp några bilder här, bygget har absolut inte stått still. Jag har kapat ut delar plastat små delar och en hel del annat men inget som varit så jätte roligt att se på bild. men här kommer några bilder.
Håller på att bygga en ny nos, nu ska det bara slipas och spacklas.
Instrumentpanelen är renslipad och klar för plastas.
Nya längsgående delar, har just spacklat radie på den ena och ska snart klä in den sista lite fint i väv.
jag ska kapa bort den gamla framrutan helt och istället vill jag bygga en välvd rutram. Har ni några bra tips på hur man bör göra? I mitt huvud har jag två sätt. ena är limma en hög med cellplast(ex byggfrigolit) och slipa ut den form jag vill ha. Den andra är att spänna hårdare papper eller masonit i den form jag vill ha sen plasta på det.
Nu var det bra länge sen jag la upp några bilder här, bygget har absolut inte stått still. Jag har kapat ut delar plastat små delar och en hel del annat men inget som varit så jätte roligt att se på bild. men här kommer några bilder.
klä in en träplanka i glasfiberväv? jättemart, och ang rutramen så går det köpa lite här och var där dom gör rutor, det lättaste är köpa en sån ruta du viill ha på en skrotat båt ta ramen då dom kan bli väldigt dyra, det måste vara stabilt och snyggt det gör du inte på det sättet du förklarar...
klä in en träplanka i glasfiberväv? jättemart, och ang rutramen så går det köpa lite här och var där dom gör rutor, det lättaste är köpa en sån ruta du viill ha på en skrotat båt ta ramen då dom kan bli väldigt dyra, det måste vara stabilt och snyggt det gör du inte på det sättet du förklarar...
träplanka? syftar du på bilderna så är det bara marinplyfa ingen vanlig träplanka någonstans mer än för hålla saker på plats under plastning. syftar du på rutramen så tänkte jag bara använda trä som mall när jag bygger upp den.
klart man följer ett båt projekt! Min teori om sanden du hade i fören är tillför att båten ska plana och inte lyfta upp i himmelen och ifall båten nu inte planar utan går upp i himmelen så känns det bara som att motor varvar och den knappt förflyttar sej. Lycka till Kapten.
Det var ett tag sen man uppdaterade men det har inte varit still för det. mycket plastande och slipande som inte gör nån direkt skillnad på bild. Nu har jag tagit ett stort steg framåt då jag lagt på färg i botten för första gången
Inte direkt lätt att måla in sig i ett hör för sen stiga ur och måla det sista
Nästa steg är att lägga in golv. jag ska försöka ta mer bilder nu framöver när det faktiskt händer något.
Nu kommer lite fler bilder från förra veckan. Har sågat ut alla mallar till golvet och passat in dem perfekt. Börjat spackla på flera ställen också Det är jäkligt skönt att jobba i garaget när solen lyser in genom portarna
en del va det ja....det flexar något grymt på sjön...du har nog gjort ganska många fel i båtbygget och det ser riktigt amatörmässigt ut, det kommer flagna spricka överallt.
härligt positiv du är . det är bara någon enstaka millimeter spackel. du är lite negativ i din ton tycker jag. du kan fråga istället för tro saker. är det spackel rakt igenom? Nej det är glasfiber under med bara någon enstaka mm spackel(förutom det som ej är slipat än).
Och ja jag är amatör, aldrig påstått något annat. Sen kan du ju säga felen istället för bara säga "du har nog gjort ganska många fel i båtbygget".