I stadstrafik och med andra bilar närvarande så kör jag så pass lagligt och uppmärksamt jag kan. Håller avstånd, håller hastighet, visar hänsyn och tar det säkra före det osäkra osv. Det värsta som jag skulle kunna tänka mig är att köra på en människa, så jag utgår från det när jag kör där det finns fotgängare.
Om jag är helt ensam på någon väg utanför stan och det är fint väglag så händer det väl att jag drar på lite, samt så brukar jag ligga runt 10 km/h över hastighetsgränsen på vägar över 70. Motorvägen så kör jag oftast fortare än så på, men det beror också på väglag. Om någon bakom mig på motortrafikled har bråttom så kör jag ut i vägrenen och släpper förbi om det är bra sikt, annars får de vänta tills det blir det. På kvällen kör jag i princip aldrig ut i vägrenen.
Min sinnesstämning i trafiken brukar vara glad, framför allt när jag rattar sommarbilen. Älskar att köra sommarbilen så det smittar av sig på min attityd i trafiken också. Men i allmänhet brusar jag inte upp i trafiken när folk gör fel, alla kan göra fel.
Hela den där burna utanför ICA, racea vid rödljus och sladda runt i kurvor i stan-grejen sysslar jag inte med, det är jag för gammal för. Tyckte väl visserligen inte det var särskilt intressant vid 18 års ålder heller, men ändå..
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.