3333
Sök

Hur är din körstil?

2 751 Inlägg
11 april 2010
99% av fallen då jag kör olagligt är väll på motorvägen... Ligger minst 120km/h, händer ibland att man ligger i 150-160 på raksträckor. Men på 70-80-90 vägar kanske man ligger 10km/h som mest över hastighetsbegränsningen, men det gör i princip alla.

30-50 följer jag i princip alltid. Händer väll att man ligger lite snabbare än 50 på en hamnväg när det inte arbetas osv osv.

Who Djaa bless no man curse

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Certifierad besserwisser
308 Inlägg
11 april 2010
I stadstrafik och med andra bilar närvarande så kör jag så pass lagligt och uppmärksamt jag kan. Håller avstånd, håller hastighet, visar hänsyn och tar det säkra före det osäkra osv. Det värsta som jag skulle kunna tänka mig är att köra på en människa, så jag utgår från det när jag kör där det finns fotgängare.

Om jag är helt ensam på någon väg utanför stan och det är fint väglag så händer det väl att jag drar på lite, samt så brukar jag ligga runt 10 km/h över hastighetsgränsen på vägar över 70. Motorvägen så kör jag oftast fortare än så på, men det beror också på väglag. Om någon bakom mig på motortrafikled har bråttom så kör jag ut i vägrenen och släpper förbi om det är bra sikt, annars får de vänta tills det blir det. På kvällen kör jag i princip aldrig ut i vägrenen.

Min sinnesstämning i trafiken brukar vara glad, framför allt när jag rattar sommarbilen. Älskar att köra sommarbilen så det smittar av sig på min attityd i trafiken också. Men i allmänhet brusar jag inte upp i trafiken när folk gör fel, alla kan göra fel.

Hela den där burna utanför ICA, racea vid rödljus och sladda runt i kurvor i stan-grejen sysslar jag inte med, det är jag för gammal för. Tyckte väl visserligen inte det var särskilt intressant vid 18 års ålder heller, men ändå..

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

1 754 Inlägg
11 april 2010
Beror på om jag har bråttom eller inte.
Om jag inte har bråttom så tar jag det oftast lungt, 90 på motorvägen osv.
Senast redigerat av Holiace (11 april 2010)

Jag kan inget om allt.

Musiker
472 Inlägg
11 april 2010
Holiace skrev:
Beror på om jag har bråttom eller inte.
Om jag inte har bråttom så tar jag det oftast lungt, 90 på motorvägen osv.

Roligt att det finns fler 100-pruttare här! tongue

(Jag kan också köra fort, men det brukar jag inte göra om jag inte har bråttom eller skall åka skitlångt så man faktiskt vinner lite tid på det...)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Svetsare
3 150 Inlägg
11 april 2010
Brukar oftast hålla hastigheterna, dock med kraftig accelaration upp till fartgränsen  smile  Sen om det är fina, öppna motorvägssträckor eller liknande så kan väll högerfoten bli lite tung  tongue

30 och 50-sträckor respekteras.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 Inlägg
11 april 2010
Kör ganska lugnt efter en insident med farbror byling vilket resulterade i ett koma liknande tillstånd i 4 månader.
Handen på hjärtat, vem har kan motstå att inte gasa lite extra med en ny chipad bil på en lång och fin raksträcka mitt på dagen i strålande solsken och helt utan andra människor i närheten (förutom männen i blåt förstås) förutom det anser jag att man bör införa straffet piskrapp för dem som inte håller 30 utanför skolor och dyligt. fridens liljor

Kör inte fortare än dina skyddsänglar kan flyga..

961 Inlägg
11 april 2010
hårt o brett ! har tung högerfot men är de mycke trafik så anpassar man sig utan att göra massa idiotomkörningar o liknande .. finns faktist liiiiite vett i skallen .. men efter 3 fortkörningsböter o massa andra varningar försöker ja hålla mig någorlunda lugn iaf ..
Senast redigerat av Jockefors (11 april 2010)

Pure DieselPower

597 Inlägg
11 april 2010
Elda skrev:
ZonaX skrev:
Brukar oftast hålla hastigheterna, dock med kraftig accelaration upp till fartgränsen  smile  Sen om det är fina, öppna motorvägssträckor eller liknande så kan väll högerfoten bli lite tung  tongue

+1

Exakt så äre smile

Samma här accelerar snabbt (är ju där njutningen finns big_smile) fram tills fartgränsen sen njuter man av körningen i laglig hastighet.

Har dok en fråga, finns det någon regel eller liknande som reglerar hur snabbt man får accelera upp till fartgränsen. Tänker mest på start från rödljus? Har aldrig hört ngt sådant men man kan aldrig vara för säker big_smile

MVH
Senast redigerat av PlatinumRacing (11 april 2010)

196 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
PlatinumRacing skrev:
Elda skrev:
ZonaX skrev:

+1

Exakt så äre smile

Samma här accelerar snabbt (är ju där njutningen finns big_smile) fram tills fartgränsen sen njuter man av körningen i laglig hastighet.

Har dok en fråga, finns det någon regel eller liknande som reglerar hur snabbt man får accelera upp till fartgränsen. Tänker mest på start från rödljus? Har aldrig hört ngt sådant men man kan aldrig vara för säker big_smile

MVH

Det verkar vara många här som gillar att accelerera snabbt, jag har ingen aning, men kan farbror blå bötfälla en för att man rivstartar vid rödljusen fast än man håller 50 gränsen?

En annan sak är att om man ska hålla på gasa över 200 sträcket så ska du ha en bil som är byggd för den hastigheten, inte någon saab 900 turbo med steg 1 chip. Då ska det vara solid ombyggda bilar eller Ferrari, Porsche bilar. Rätta mig om jag har fel... är det inte så att en 400 hästar Saab inte alls känns som en Ferrari 360 Modena som har samma effekt? Så man borde tänka över det hela innan man skall leka getaway in Stockholm med sin steg 1 chippade bil. Visst man brukar gasa på lite då och då... men jag håller inte på och tävlar med folk på vägarna eller försöker hinna ikapp dem.
Senast redigerat av Miniblock (11 april 2010)

347 Inlägg
11 april 2010
tar det oftast lungt och glider när jag kör porschen. När jag kör volvo-kombin med de imponerande 125hk så köra jag av någon anledning aggressivare men fortfarande inte så speciellt fort.
Dom gångerna jag har kört 230kmh+ så är det fritt på vägen, bra sikt, bra väglag och motorväg men det har bara hänt 2-3ggr. Annars är det bara omkörningar som går fort och det tycker jag är säkrare än att fisa förbi.

Håller ALLTID hastigheterna på 30-50vägar

7 120 Inlägg
11 april 2010
Kör ALLTID för fort på 30 och 50 vägar och tar det lugnt på 90 och motorvägar!

2 182 Inlägg
11 april 2010
Beror på hur det ser ut på vägen smile

Men ska erkänna att jag oftast följer trafikrytmen, kör han framför 100 på 90 väg så gör jag det med.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
11 april 2010
Varierande. Under vinterhalvåret händer det väl att man kommer glidandes på bredden ibland (Dock ej där sikten är begränsad), och visst händer det att hastighetsmätaren passerar 180-strecket på motorvägen, även om det sker väldigt sällan.

Och ärligt talat är jag inte speciellt bra på att respektera 30-skyltar heller.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

3 650 Inlägg
11 april 2010
Skrev ett fint svar, men råkade radera texten.

kan ialf säga att TS är en sån som inte kan ett piss om nånting, men ändå ska vara där å tala om vad som är rätt lr fel.

Du säger att dom som spärrar vägar och kör ifrån är ett speciellt folk som inte syns i den vanliga trafiken!? Det är precis samma folk du ser i trafiken, samma folk som handlar med dig på coop osv osv.

Du säger att folk som gasar upp till 160+ på motorvägen inte har kontroll. Det talar ju bara om att det är DU som inte har nån kontroll,och därmed tror du att alla är som dig.

Miniblock
"En annan sak är att om man ska hålla på gasa över 200 sträcket så ska du ha en bil som är byggd för den hastigheten, inte någon saab 900 turbo med steg 1 chip. Då ska det vara solid ombyggda bilar eller Ferrari, Porsche bilar. Rätta mig om jag har fel... är det inte så att en 400 hästar Saab inte alls känns som en Ferrari 360 Modena som har samma effekt? Så man borde tänka över det hela innan man skall leka getaway in Stockholm med sin steg 1 chippade bil. Visst man brukar gasa på lite då och då... men jag håller inte på och tävlar med folk på vägarna eller försöker hinna ikapp dem."[/

....
Senast redigerat av Kesler (11 april 2010)

2 982 Inlägg
11 april 2010
med frugan i bilen: lugn
ensam i bil: agressiv (tyvärr)

Miniblock skrev:
Och vad anser ni om vissa typer som drömmer sig bort i världar som att man ska trimma bilen till 600+ hk och tävla på allmänna vägar samt köra ifrån polisen och att det ger en adrenalin kick för att dem har sett filmer på Youtube, t.ex. Ghost Rider. Jag anser att folk som kör ifrån polisen eller tävlar på allmäna vägar är inte det vanliga folket som vi ser åka runt i trafiken utan vi kan väl kalla dem "speciella".

Vem trimmar till 600hk för att sedan köra ifrån polis?
Name one!
ghostrider räknas inte då han har ett syfte: tjäna pengar och sälja rullar
Senast redigerat av Residence (11 april 2010)

14 Inlägg
11 april 2010
Så länge jag inte utsätter andra för fara så gasar ja så mycket det går. Tolka det som du vill men ja kör nog ganska lugnt.

Evo V TILL SALU
Fixaren

49 Inlägg
11 april 2010
Kör lugnt när jag ska någonstans och inte har brottom. T ex jobb osv när det är tyngre trafik. Sedan kan man ju åka ut bara för att åka ibland också på härliga sommarkvällar. Då är det gärna "högfart" (går ju inte så fort med en gammal mazda).. Men tar du sats på sisådär 3 km och håller fullt kommer du nog upp i lagom fart för det ska vara roligt i rondeller! big_smile

:-)
367 Inlägg
11 april 2010
30, 40 och 50-sträckor har jag full respekt för, håller alltid hastigheten exakt på sådana sträckor :-)

Dock så älskar jag att accelerera fort som fan till den hastigheten jag skall ligga i.

Min körstil skulle jag säga är något aggressiv, dock utan att ta för många risker. wink

Sök