2473
Sök

Jakten på nytändning - Mercedes 230E 1985

Min f.d. vardagsbil, en Mercedes 230E -85, skall få en uppfräschning och bli helgdags/finvädersbil.

45 155 Visningar
Uppdaterades senast 26 april 2015
5 111 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#1
Har varit lite skeptisk till om jag ska lägga upp en projekttråd på den här bilen - det händer ju inte så mycket och det är ju inget jättestort projekt.

Å andra sidan så har trådarna om bilen jag haft på andra forum uppskattats, så varför inte även här?

Jag bara hoppas att den inte kommer tas offline om man t.ex. gör nåt större jobb som stötfångaren får demonteras för (för att ta ett exempel) och visar bilder på det, och den då pga. det kommer bli låst för att den "ser risig ut eftersom stötfångare saknas"? yikes

Strävan med projektet är ju att förbättra i alla fall så...

Bilen i fråga är den Mercedes 230 av 1985 års modell, dvs. sista årsmodellen med 123-karossen och uttagen i maj 1985 så det borde höra till de senare 123orna som såldes i Sverige, som morfar min köpte på Philipsons i Luleå 1988. 1998, med en mätarställning på 7800 mil, och fortfarande i ett exceptionellt gott skick, så blev det att min mor tog över den. Den rullade då i hennes ägo fram till 2009, då den hunnit få sina små skavanker (24 år är ju trots allt en ålder för en bil), men fortfarande hade ett hyggligt grundskick... 15052 mil stod mätaren på när jag tog över...

https://www1.garaget.org/archive/115/114943/151668/151668-1417393.jpg
https://www1.garaget.org/archive/115/114943/151668/151668-1417409.jpg

Så här såg den ut då.

Lite rost fanns det att åtgärda, men ingen jag behövde köpa någon ekonomiplåt för, utan blästring och några lappar räckte. Efter en nedslipning och tillhörande spackling m.m. så hellackades bilen i originalkulören 735 "Astralsilber".

https://www1.garaget.org/archive/115/114943/151668/151668-1655496.jpg

Men säg den glädje som varar...
Bilen har legat lite på is i vinter, eftersom den måste rivas ned igen. sad Det blev nämligen nåt fel på lacken, den vill inte härda ordentligt och tål ingenting, släpper på sina ställen. sad Så det är bara att ta ner till grunden och lacka om hela bilen ännu en gång.

Inte för att jag vill döma ut han som gjorde jobbet, han har tagit på sig att göra om det och misstag händer för oss alla.

I övrigt då, så kan man ju kanske diskutera om det rätta är att hålla en sån här bil i originalskick eller om det är fritt fram att göra den personlig. Jag gillar ju Mercedes - men tycker att deras "snikigare" modeller har en viss taximässig tråkighet som inte riktigt motsvarar vad man kan förvänta sig av nypriset. För att råda bot på den så köptes lister under bakljusen och gallren till torpedplåten från en 280E, dessa är nämligen kromade, och inte i svart hårdplast som på 230E.
Regplåtshållare i rostfritt hittades i bakluckan på en skrotbil...
Plasten innanför lyktorna lackades i svart sidenmatt för att det ger en optisk illusion av att strålkastaren är i bättre skick än när det är grått som från fabrik.

Invändigt så byttes den hala och gigantiska ratten i stryktålig hårdplast ut emot en lite mindre läderratt ifrån en W124, och jag har lust att säga att det var den bästa modifieringen jag hade kunnat göra. 16" ratt OCH servo, det är alldeles för vevigt, dessutom är det både tjockare och greppvänligare kringla på läderratten.

https://www1.garaget.org/archive/115/114943/151668/151668-1757644.jpg

Dessutom är en växelspaksknopp i plast inte så hett det heller och en i likadant trä som mittkonsolen lyfte verkligen inredningen.

https://www1.garaget.org/archive/115/114943/151668/151668-1767658.jpg


CD-spelare fick ersätta Blaupunktbandaren från tidigt 90-tal, men tyvärr gick den sönder så nu får man sjunga själv...jaja, ny CD är ju ingen miljonaffär.

Finns en hel del saker jag vill göra med bilen.

Så här ser listan ut just nu, kommer uppdateras med tiden...

[X] Fixa till den misslyckade lackeringen.
[X] Blästra och måla trösklarna som ser för jävliga ut (men det får komma efter lack då det hur som helst lär damma färg på dem).
[X] Måla upp sommarfälgarna och kränga på däck på dem.
[X] Ny stereo (igen, morr...)
[X] Limma om träet på handskfacket som har börjat släppa (standardfel).
[ ] Få tag i, och montera, kromlisterna på dörrsidorna som sitter på bilar med plyschklädsel.
[ ] Byta växelspaksdamasken till en i skinn.
[ ] Byta alla kromribbor i grillen till nya
[X] Montera ny huvöppnare (ser lite taskigt ut med en vit kabel ut från grillen även fast det funkar).
[X] Få tag i och montera mittarmstöd till förarstolen.
[ ] Eventuellt försöka modifiera avgassystemet från en 280E till att passa - snyggare med dubbelt utblås.
[ ] Eventuellt montera luftstötdämpare bak då den lätt blir lite nedlastad - trots fräscha fjädrar (det är så på den här modellen)... Men de kostar ju lite så vi får se.

Lite mer osäkra saker som ligger LÅNGT fram i tiden om de ens händer...

[ ] Få tag i och montera bakljus från en USA-modell
[ ] Eftermontera air conditioning
[ ] Eftermontera tempomat (farthållare)

Jaja, får väl se om det blir någon aktivitet i den här tråden eller om den kommer självdö pga. brist på uppdateringar men...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-10.jpg
Har iaf. strippat sommarfälgarna på färg... Blästrat upp dem där man inte kom åt att slipa. Nu skulle de behöva en finslipning men den tar jag när jag fått tag i grundfärg. Vill måla på den på en gång då aluminium ju oxiderar så fruktansvärt fort.

Fixade värsta kantskrapet med kemisk metall också - vi får se hur det håller. Inbillar mig att det är snyggare än att göra inget alls, åtminstone...

Fortsättning följer (då det börjar bli sommardäckdags, så ganska snabbt).

Vill nån ha fler bilder på nåt speciellt så säg bara till så kan jag väl ordna det också...
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 april 2015)


5 111 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#2
Ingen egentlig update. Kunde inte motstå frestelsen att ta lite kul bilder...lika roligt sitta och jaga likheter som skillnader...ja, om man är MB-nörd då...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-11001.jpg
Grandpa and the whippersnapper...  :roll:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-11002.jpg
Rollin' old school or just rollin' cool?  :mrgreen:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-11003.jpg
Colour me grey...  :roll:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-11004.jpg
Så lika... Så olika... så skilda världar med så likartad härstamning...  :roll:


5 111 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#3
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-16001.jpg

Nu har den minskat i värde...  :roll:

(Tvivelaktiga updates JA...men det kommer bättre åt veckan när jag börjar med fälgarna).


2 140 Inlägg
16 april 2010
#4
vilket skick den ser ut att vara i! thumbs up! (y)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

5 111 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#5
Tackar tackar...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-25.jpg

Grundmålade fälgarna idag...  :roll:

Rätt kasst underarbete men tror ändå att det ser helt OK ut på det hållet man ser en fälg i vanliga fall...  :?
Duger nog gott på bruksholken i alla fall...  :?


5 111 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#6
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-27001.jpg
Så var de uppmålade med klarlack och allt... Kanske inte vinner någon skönhetstävling direkt... Men det blev blankt och får duga till en bil i bruksskick...  :roll:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-27002.jpg
Liten närbild så det syns bättre...blev rätt blankt ändå även om det är det enda positiva man kan säga...  :roll:


5 111 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#7
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-04-30.jpg

Sommarsulor på...
Jo, jag vet att bilen är skitig...
Jo, jag vet att jag måste skaffa centrumkåpor...
Jo, jag vet att trösklarna gör en spyfärdig...
Fyll gärna på med nåt mer att gnälla på...

Är relativt nöjd, skönt att slippa dubbrasslet. Tycker dessutom att det blev helt OK, ser bättre ut än den dåliga spraylacken som var på dem tidigare.
Sen om barockfälgar är för 18-årsmässigt kanske man kan diskutera i evigheter... Jag är då nöjd i alla fall...


1 811 Inlägg
30 april 2010
#8
Vilken pärla, blir kul att se den med ny lack.


2 788 Inlägg
30 april 2010
#9
Fälgarna blev ju grymt fina med ny lack smile Varför blästrade du inte hela fälgarna när du ändå höll på? smile


5 111 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#10
Jo, det hade väl varit det bästa...men men... De var omlackade med nån skitfärg som gick rätt lätt att strippa bort och sen gick ojämnheterna hyggligt att slipa...


http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-03001.jpg
Satte dit de risiga centrumkåporna tills vidare...bättre än inget alls...

Jo, det är ROST! ( :evil: ) runt domkraftfästet, det är jag fullt medveten om, men jag hade tänkt fixa trösklarna i sommar.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-03002.jpg
Det är detaljerna som gör det... Får väl se hur länge det tar innan de här pryder någon EU-moped i stället...  :evil:


I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 maj 2010
#11
Kul med gamla mercor.
Har en 560 SEC och en 450 SL i garaget, och en 613D husbil smile


5 111 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#12
Se där. Skick på dem?


Säljare
30 Inlägg
3 maj 2010
#13
Oj vad dom bilarna rostar xD sepciellt dem från 80-talet.
Hade en 450slc - back in the days xD -81 tror ja
guldmettalic med bruna plyschklädsel.
Gick som ett skott hehe ...
Efter ett par månader så vart de hål i underredet av bilen xD

Killar med hjärna, kör bil med stjärna

5 111 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#14
Jo, Mercedes rostproblem är ju inte direkt något nytt under solen. wink
Inte alltid världens roligaste karosser att laga heller när det gått för långt... sad


I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 maj 2010
#15
Volvo544special65 skrev:
Se där. Skick på dem?

560n är typ nylackad
450n har lite skavanker, men det är ju en 74 så. 36 år gammal


5 111 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#16
OK. Att du inte lagt upp dem - det är ju klassiker. tongue

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-04001.jpg
Lyfte på golvmattan fram och hittade det här... Jippie yay!  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-04002.jpg
Just varit i närkontakt med kopplingscylindern...ehrm...lite inkontinensproblem tror jag! lol Fick just en del att göra och lite mer utgifter och det är ju alltid kul. :roll:


2 373 Inlägg
4 maj 2010
#17
Kanon tråd smile jag har också en bil från -85 som jag mekar med!

Häls. Hervas

5 111 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#18
Japp... jag är och tjuvkollar i den då och då men borde bli bättre på att kommentera... Gammalt tyskt skrot rockar! wink


2 373 Inlägg
5 maj 2010
#19
Ha ha helt rätt smile

Häls. Hervas

5 111 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#20
I väntan på en ny cylinder eller repsats (vilket det nu än blir) så kan man ju pula med lite annat...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09001.jpg
Försökte planera ut en snödriva utanför ICA i vintras. Det var ingen bra idé. Den var hårdare än frontplåten.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09002.jpg
Inte perfekt - men bättre.
Köper man en ny en kommer den nog vara knölig efter nästa vinter den med...
Den SITTER utsatt...  neutral

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09003.jpg
Nu till en tråkig sak...jag vet inte hur jag missat det men jag glömde av nån anledning att kitta skarvarna i framskärmarna. Fy på mig.  sad

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09004.jpg
Jaja, bara att fixa till det...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09005.jpg
Uppblästrade nu i alla fall, så det blir väl att fixa dem i morgon...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09006.jpg
Trösklarna ser ju minst sagt eländiga ut också. Bara att börja med dem...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09007.jpg
Rosten finns mest runt domkraftsfästena...men tröskelskyddsmassan på de här bilarna är HEMSK!  :o
Eller rättare sagt, den är den bästa som finns...så länge den sitter kvar. För det stensprut som nöter på den här - det finns inte. Riktigt tålig.
Men när den släpper...HUGA!
Håller kvar precis allting - och av någon konstig anledning omöjlig att få bort även när plåten bakom den rostat bort!  lol

Efter att ha petat bort den med våld, knackat och blästrat, så får jag i alla fall inget hål ens där tröskeln är som värst. Det är hoppfullt...

Tänkte att de får gå med bara grund + body till dess att jag lackat bilen... Det är ju inte lönt att lacka dem innan dess eftersom det ändå kommer färgdamm på dem...

Bodyn är ju "nästan" rätt färg i alla fall.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09008.jpg
Hade visst missat att vänster framskärm blivit lite frasig i kanten också...men det är en 25 år gammal bil så inte klagar jag. Bara att fixa. :wink:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-09009.jpg
Har haft en oangenäm doft som påmint om en blandning av blöt stövare, svettig strumpa och rolkigt dike i bilen ett tag, och när jag tog ut bakmattorna så förstod jag varför. sad

Ljudisoleringen har släppt i limningen från mattorna och tagit in vatten. Dyngsur...  sad
Lagt den på tork nu, får väl försöka limma om dem..

Kanske börjar framstå mer och mer som en rishög den här bilen eller?
Jag håller hur som helst inte med om det, jag säger bara som så att den är 25 år gammal och man kan inte förvänta sig att saker håller i evighet.
Bara att fixa...



Sök