Har varit lite skeptisk till om jag ska lägga upp en projekttråd på den här bilen - det händer ju inte så mycket och det är ju inget jättestort projekt.
Å andra sidan så har trådarna om bilen jag haft på andra forum uppskattats, så varför inte även här?
Jag bara hoppas att den inte kommer tas offline om man t.ex. gör nåt större jobb som stötfångaren får demonteras för (för att ta ett exempel) och visar bilder på det, och den då pga. det kommer bli låst för att den "ser risig ut eftersom stötfångare saknas"?
Strävan med projektet är ju att förbättra i alla fall så...
Bilen i fråga är den Mercedes 230 av 1985 års modell, dvs. sista årsmodellen med 123-karossen och uttagen i maj 1985 så det borde höra till de senare 123orna som såldes i Sverige, som morfar min köpte på Philipsons i Luleå 1988. 1998, med en mätarställning på 7800 mil, och fortfarande i ett exceptionellt gott skick, så blev det att min mor tog över den. Den rullade då i hennes ägo fram till 2009, då den hunnit få sina små skavanker (24 år är ju trots allt en ålder för en bil), men fortfarande hade ett hyggligt grundskick... 15052 mil stod mätaren på när jag tog över...
Så här såg den ut då.
Lite rost fanns det att åtgärda, men ingen jag behövde köpa någon ekonomiplåt för, utan blästring och några lappar räckte. Efter en nedslipning och tillhörande spackling m.m. så hellackades bilen i originalkulören 735 "Astralsilber".
Men säg den glädje som varar...
Bilen har legat lite på is i vinter, eftersom den måste rivas ned igen. Det blev nämligen nåt fel på lacken, den vill inte härda ordentligt och tål ingenting, släpper på sina ställen. Så det är bara att ta ner till grunden och lacka om hela bilen ännu en gång.
Inte för att jag vill döma ut han som gjorde jobbet, han har tagit på sig att göra om det och misstag händer för oss alla.
I övrigt då, så kan man ju kanske diskutera om det rätta är att hålla en sån här bil i originalskick eller om det är fritt fram att göra den personlig. Jag gillar ju Mercedes - men tycker att deras "snikigare" modeller har en viss taximässig tråkighet som inte riktigt motsvarar vad man kan förvänta sig av nypriset. För att råda bot på den så köptes lister under bakljusen och gallren till torpedplåten från en 280E, dessa är nämligen kromade, och inte i svart hårdplast som på 230E.
Regplåtshållare i rostfritt hittades i bakluckan på en skrotbil...
Plasten innanför lyktorna lackades i svart sidenmatt för att det ger en optisk illusion av att strålkastaren är i bättre skick än när det är grått som från fabrik.
Invändigt så byttes den hala och gigantiska ratten i stryktålig hårdplast ut emot en lite mindre läderratt ifrån en W124, och jag har lust att säga att det var den bästa modifieringen jag hade kunnat göra. 16" ratt OCH servo, det är alldeles för vevigt, dessutom är det både tjockare och greppvänligare kringla på läderratten.
Dessutom är en växelspaksknopp i plast inte så hett det heller och en i likadant trä som mittkonsolen lyfte verkligen inredningen.
CD-spelare fick ersätta Blaupunktbandaren från tidigt 90-tal, men tyvärr gick den sönder så nu får man sjunga själv...jaja, ny CD är ju ingen miljonaffär.
Finns en hel del saker jag vill göra med bilen.
Så här ser listan ut just nu, kommer uppdateras med tiden...
[X] Fixa till den misslyckade lackeringen.
[X] Blästra och måla trösklarna som ser för jävliga ut (men det får komma efter lack då det hur som helst lär damma färg på dem).
[X] Måla upp sommarfälgarna och kränga på däck på dem.
[X] Ny stereo (igen, morr...)
[X] Limma om träet på handskfacket som har börjat släppa (standardfel).
[ ] Få tag i, och montera, kromlisterna på dörrsidorna som sitter på bilar med plyschklädsel.
[ ] Byta växelspaksdamasken till en i skinn.
[ ] Byta alla kromribbor i grillen till nya
[X] Montera ny huvöppnare (ser lite taskigt ut med en vit kabel ut från grillen även fast det funkar).
[X] Få tag i och montera mittarmstöd till förarstolen.
[ ] Eventuellt försöka modifiera avgassystemet från en 280E till att passa - snyggare med dubbelt utblås.
[ ] Eventuellt montera luftstötdämpare bak då den lätt blir lite nedlastad - trots fräscha fjädrar (det är så på den här modellen)... Men de kostar ju lite så vi får se.
Lite mer osäkra saker som ligger LÅNGT fram i tiden om de ens händer...
[ ] Få tag i och montera bakljus från en USA-modell
[ ] Eftermontera air conditioning
[ ] Eftermontera tempomat (farthållare)
Jaja, får väl se om det blir någon aktivitet i den här tråden eller om den kommer självdö pga. brist på uppdateringar men...
Har iaf. strippat sommarfälgarna på färg... Blästrat upp dem där man inte kom åt att slipa. Nu skulle de behöva en finslipning men den tar jag när jag fått tag i grundfärg. Vill måla på den på en gång då aluminium ju oxiderar så fruktansvärt fort.
Fixade värsta kantskrapet med kemisk metall också - vi får se hur det håller. Inbillar mig att det är snyggare än att göra inget alls, åtminstone...
Fortsättning följer (då det börjar bli sommardäckdags, så ganska snabbt).
Vill nån ha fler bilder på nåt speciellt så säg bara till så kan jag väl ordna det också...
Å andra sidan så har trådarna om bilen jag haft på andra forum uppskattats, så varför inte även här?
Jag bara hoppas att den inte kommer tas offline om man t.ex. gör nåt större jobb som stötfångaren får demonteras för (för att ta ett exempel) och visar bilder på det, och den då pga. det kommer bli låst för att den "ser risig ut eftersom stötfångare saknas"?
Strävan med projektet är ju att förbättra i alla fall så...
Bilen i fråga är den Mercedes 230 av 1985 års modell, dvs. sista årsmodellen med 123-karossen och uttagen i maj 1985 så det borde höra till de senare 123orna som såldes i Sverige, som morfar min köpte på Philipsons i Luleå 1988. 1998, med en mätarställning på 7800 mil, och fortfarande i ett exceptionellt gott skick, så blev det att min mor tog över den. Den rullade då i hennes ägo fram till 2009, då den hunnit få sina små skavanker (24 år är ju trots allt en ålder för en bil), men fortfarande hade ett hyggligt grundskick... 15052 mil stod mätaren på när jag tog över...
Så här såg den ut då.
Lite rost fanns det att åtgärda, men ingen jag behövde köpa någon ekonomiplåt för, utan blästring och några lappar räckte. Efter en nedslipning och tillhörande spackling m.m. så hellackades bilen i originalkulören 735 "Astralsilber".
Men säg den glädje som varar...
Bilen har legat lite på is i vinter, eftersom den måste rivas ned igen. Det blev nämligen nåt fel på lacken, den vill inte härda ordentligt och tål ingenting, släpper på sina ställen. Så det är bara att ta ner till grunden och lacka om hela bilen ännu en gång.
Inte för att jag vill döma ut han som gjorde jobbet, han har tagit på sig att göra om det och misstag händer för oss alla.
I övrigt då, så kan man ju kanske diskutera om det rätta är att hålla en sån här bil i originalskick eller om det är fritt fram att göra den personlig. Jag gillar ju Mercedes - men tycker att deras "snikigare" modeller har en viss taximässig tråkighet som inte riktigt motsvarar vad man kan förvänta sig av nypriset. För att råda bot på den så köptes lister under bakljusen och gallren till torpedplåten från en 280E, dessa är nämligen kromade, och inte i svart hårdplast som på 230E.
Regplåtshållare i rostfritt hittades i bakluckan på en skrotbil...
Plasten innanför lyktorna lackades i svart sidenmatt för att det ger en optisk illusion av att strålkastaren är i bättre skick än när det är grått som från fabrik.
Invändigt så byttes den hala och gigantiska ratten i stryktålig hårdplast ut emot en lite mindre läderratt ifrån en W124, och jag har lust att säga att det var den bästa modifieringen jag hade kunnat göra. 16" ratt OCH servo, det är alldeles för vevigt, dessutom är det både tjockare och greppvänligare kringla på läderratten.
Dessutom är en växelspaksknopp i plast inte så hett det heller och en i likadant trä som mittkonsolen lyfte verkligen inredningen.
CD-spelare fick ersätta Blaupunktbandaren från tidigt 90-tal, men tyvärr gick den sönder så nu får man sjunga själv...jaja, ny CD är ju ingen miljonaffär.
Finns en hel del saker jag vill göra med bilen.
Så här ser listan ut just nu, kommer uppdateras med tiden...
[X] Fixa till den misslyckade lackeringen.
[X] Blästra och måla trösklarna som ser för jävliga ut (men det får komma efter lack då det hur som helst lär damma färg på dem).
[X] Måla upp sommarfälgarna och kränga på däck på dem.
[X] Ny stereo (igen, morr...)
[X] Limma om träet på handskfacket som har börjat släppa (standardfel).
[ ] Få tag i, och montera, kromlisterna på dörrsidorna som sitter på bilar med plyschklädsel.
[ ] Byta växelspaksdamasken till en i skinn.
[ ] Byta alla kromribbor i grillen till nya
[X] Montera ny huvöppnare (ser lite taskigt ut med en vit kabel ut från grillen även fast det funkar).
[X] Få tag i och montera mittarmstöd till förarstolen.
[ ] Eventuellt försöka modifiera avgassystemet från en 280E till att passa - snyggare med dubbelt utblås.
[ ] Eventuellt montera luftstötdämpare bak då den lätt blir lite nedlastad - trots fräscha fjädrar (det är så på den här modellen)... Men de kostar ju lite så vi får se.
Lite mer osäkra saker som ligger LÅNGT fram i tiden om de ens händer...
[ ] Få tag i och montera bakljus från en USA-modell
[ ] Eftermontera air conditioning
[ ] Eftermontera tempomat (farthållare)
Jaja, får väl se om det blir någon aktivitet i den här tråden eller om den kommer självdö pga. brist på uppdateringar men...
Har iaf. strippat sommarfälgarna på färg... Blästrat upp dem där man inte kom åt att slipa. Nu skulle de behöva en finslipning men den tar jag när jag fått tag i grundfärg. Vill måla på den på en gång då aluminium ju oxiderar så fruktansvärt fort.
Fixade värsta kantskrapet med kemisk metall också - vi får se hur det håller. Inbillar mig att det är snyggare än att göra inget alls, åtminstone...
Fortsättning följer (då det börjar bli sommardäckdags, så ganska snabbt).
Vill nån ha fler bilder på nåt speciellt så säg bara till så kan jag väl ordna det också...
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 april 2015)
0
0
0
0