2537
Sök

Toyota Supra, köpa med turbo eller turbokonvertera?

9 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjenare..
Sitter och funderar är blocket i en supra utan turbo likadan med en som twin turbo?
när jag ska köpa en tänkte ju turbokonvertera så att den är lika en twin turbo.
nån som kan sånt där om motor drivlina och allt om de är likadant.?
hör gärna av er... Inte dom Gammla Suprorna dom Nya... Tack på förhand...

Rubrik ändrad av moderator, läs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176

MVH jonTe/moderator
Senast redigerat av Snellen (7 juni 2006)


Servicetekniker
300 Inlägg
7 juni 2006
#2
Det är ingen idé att konvertera. Köp en färdig TT istället. Blir nog mycket billigare.

//Erik

Go hard or Go home!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
7 juni 2006
#3
De är väl inte lika dan drivlina på twinturbon som den utan? Eller?

Allt för den där jävla hatten!

272 Inlägg
7 juni 2006
#4
Sätt inte på stock-twins utan köpa färdiga singel-kit som är anpassade för Nonturbo. Det är hur många som helst som åker NA-T i staterna och det funkar lika bra. Endast kolvar och att det inte är oljesprutning av undersidan kolvarna som skiljer 2JZ-GE och GTE åt. Byt kolvar så kan du slänga på ett lagom singelturbo kit.

//Ante

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

9 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
#5
ok så en del säger att man ska köpa en färdig..
köper jag en utan turbo så kommer jag inte
komma upp i antalet hästar som en twin turbo har?
ett lagomt kitt vad är en 70hk..?

/fredrik


321 Inlägg
7 juni 2006
#6
Snellen skrev:
ok så en del säger att man ska köpa en färdig..
köper jag en utan turbo så kommer jag inte
komma upp i antalet hästar som en twin turbo har?
ett lagomt kitt vad är en 70hk..?

/fredrik

Vet inte om TT har större slagvolym än N/A, men hur som helst så är det inte bara att köpa en turbo. Så mitt tips är att försöka hitta en som är färdig...

/ Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

57 Inlägg
7 juni 2006
#7
båda har samma slagvolym!


drivlinan e där stor skillnad på lådan klarar såååå mycket mer i GTEn (6växlad)


hade lätt satsat på en TT direkt! en NA kostar runt 110k sen en TT ca 160k tänk så mycket du måste byta för NA ska palla 400hk turbo kit styrsystem koppling m.m!

hoppas på 500hk!ää det var i saaben nu hoppas vi på 700hk i supran!! =)

674 Inlägg
21 november 2006
#8
vad jag har hört så är det inget som skiljer sig på NA och TT...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Almännt tokig
481 Inlägg
21 november 2006
#9
som skrivit tidigare lådan är starkare på turbon samt att den ej har oljekylda kolvar, högre komp osv hade nig satsat på gte direkt men en Na-t är väl coolt med singelturbo ljudet är ju underbart.

Inline sixes ist sie scheisse.......

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 november 2006
#10
Det skiljer sig visst på den N/a och tt.... skaffa en färdig ist... du sparar pengar då...


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 april 2007
#11
BoostLogic skrev:
Sätt inte på stock-twins utan köpa färdiga singel-kit som är anpassade för Nonturbo. Det är hur många som helst som åker NA-T i staterna och det funkar lika bra. Endast kolvar och att det inte är oljesprutning av undersidan kolvarna som skiljer 2JZ-GE och GTE åt. Byt kolvar så kan du slänga på ett lagom singelturbo kit.

//Ante

om jag nu köper en toyota supra mkiv non turbo och köper en kit från usa ÄR DE BARA SÄTTA DIT DEN? eller måste man byta massor andra saker? den där med hk spelar inte så stor roll. får jag upp till 400++ är jag nöjd.... de vore bra att få veta.. för att jag har tänkt att köpa en toyota supra utan turbo..
http://www.raceinspired.com/ps-727-37-g … turbo.aspx  skulle gissa på de kostar ca:5000dollar att få hit...


1 231 Inlägg
13 april 2007
#12
_lee_jr skrev:
BoostLogic skrev:
Sätt inte på stock-twins utan köpa färdiga singel-kit som är anpassade för Nonturbo. Det är hur många som helst som åker NA-T i staterna och det funkar lika bra. Endast kolvar och att det inte är oljesprutning av undersidan kolvarna som skiljer 2JZ-GE och GTE åt. Byt kolvar så kan du slänga på ett lagom singelturbo kit.

//Ante

om jag nu köper en toyota supra mkiv non turbo och köper en kit från usa ÄR DE BARA SÄTTA DIT DEN? eller måste man byta massor andra saker? den där med hk spelar inte så stor roll. får jag upp till 400++ är jag nöjd.... de vore bra att få veta.. för att jag har tänkt att köpa en toyota supra utan turbo..
http://www.raceinspired.com/ps-727-37-g … turbo.aspx  skulle gissa på de kostar ca:5000dollar att få hit...

Blir nog lite svårt att komma upp i 400hk+ genom att "bara" montera den dära fläkten. Sen skriver dom ju innan att du förmodligen måste byte kolvar, låda och koppling. Vad har den där original? 220hk nåt? Ska man dubbla det behövs det lite värre grejjer.. Måste vara billigare att köpa en med turbo.

Mitt projekt: Evo III

4 571 Inlägg
13 april 2007
#13
Hur är det med RZ modellen är dom TT från början eller är dom non turbo och sedan koverterade?

Ena polaren säger att RZ är nonturbo den andra säger att de alltid är TT i dem.

Och varför är dessa modeller så mkt billigare? dom kostar ju i regel 20-40 000:- mindre än en "vanlig" TT


7 120 Inlägg
13 april 2007
#14
Lone Star skrev:
_lee_jr skrev:
BoostLogic skrev:
Sätt inte på stock-twins utan köpa färdiga singel-kit som är anpassade för Nonturbo. Det är hur många som helst som åker NA-T i staterna och det funkar lika bra. Endast kolvar och att det inte är oljesprutning av undersidan kolvarna som skiljer 2JZ-GE och GTE åt. Byt kolvar så kan du slänga på ett lagom singelturbo kit.

//Ante

om jag nu köper en toyota supra mkiv non turbo och köper en kit från usa ÄR DE BARA SÄTTA DIT DEN? eller måste man byta massor andra saker? den där med hk spelar inte så stor roll. får jag upp till 400++ är jag nöjd.... de vore bra att få veta.. för att jag har tänkt att köpa en toyota supra utan turbo..
http://www.raceinspired.com/ps-727-37-g … turbo.aspx  skulle gissa på de kostar ca:5000dollar att få hit...

Blir nog lite svårt att komma upp i 400hk+ genom att "bara" montera den dära fläkten. Sen skriver dom ju innan att du förmodligen måste byte kolvar, låda och koppling. Vad har den där original? 220hk nåt? Ska man dubbla det behövs det lite värre grejjer.. Måste vara billigare att köpa en med turbo.

Exakt, mycket smidigare att köpa färdig TT. Säkert billigare i slutändan också.

Skaune
13 april 2007
#15
Jag förstår inte? Du vill ha en supra utan turbo, men vill sen i efterhand med allt vad det innebär montera turbo? Varför? blir ju bara en massa extra jobb? Plus att dom kanske blir griniga på SBP? köp färdigt!

1 231 Inlägg
13 april 2007
#16
Axor skrev:
Jag förstår inte? Du vill ha en supra utan turbo, men vill sen i efterhand med allt vad det innebär montera turbo? Varför? blir ju bara en massa extra jobb? Plus att dom kanske blir griniga på SBP? köp färdigt!

Precis! Finns ju ingen anledning. Tro inte att man sparar några pengar på det..

Sen driftsäkerheten blir ju helt klart sämre smile Det kommer att strula = kosta mer

Mitt projekt: Evo III

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 april 2007
#17
Lone Star skrev:
_lee_jr skrev:
BoostLogic skrev:
Sätt inte på stock-twins utan köpa färdiga singel-kit som är anpassade för Nonturbo. Det är hur många som helst som åker NA-T i staterna och det funkar lika bra. Endast kolvar och att det inte är oljesprutning av undersidan kolvarna som skiljer 2JZ-GE och GTE åt. Byt kolvar så kan du slänga på ett lagom singelturbo kit.

//Ante

om jag nu köper en toyota supra mkiv non turbo och köper en kit från usa ÄR DE BARA SÄTTA DIT DEN? eller måste man byta massor andra saker? den där med hk spelar inte så stor roll. får jag upp till 400++ är jag nöjd.... de vore bra att få veta.. för att jag har tänkt att köpa en toyota supra utan turbo..
http://www.raceinspired.com/ps-727-37-g … turbo.aspx  skulle gissa på de kostar ca:5000dollar att få hit...

Blir nog lite svårt att komma upp i 400hk+ genom att "bara" montera den dära fläkten. Sen skriver dom ju innan att du förmodligen måste byte kolvar, låda och koppling. Vad har den där original? 220hk nåt? Ska man dubbla det behövs det lite värre grejjer.. Måste vara billigare att köpa en med turbo.

jaha??? vafan skit samma man vara nöjd med en supra mkiv non turbo då till nästa år.. mkiv tt mkt pengar... undrar nån som vet är de hållbara och försäkring o sån på supra mkiv non turbo?? 225hk sen har hört att non turbo är några kg lättare än tt är de sant?


2 014 Inlägg
13 april 2007
#18
Ingen mening med att köpa N/A och turbokonvertera, på grund av:

* Blir dyrare i slutänden
* Lägre hållbarhet
* Kan bli problem vid besiktning
* En hel del arbete
* Sämre förutsättningar fö vidare trimning
* Sämre andrahandsvärde

Köp en TT direkt, det verkar vara det vettigaste alternativet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 231 Inlägg
13 april 2007
#19
_lee_jr skrev:
Lone Star skrev:
_lee_jr skrev:

om jag nu köper en toyota supra mkiv non turbo och köper en kit från usa ÄR DE BARA SÄTTA DIT DEN? eller måste man byta massor andra saker? den där med hk spelar inte så stor roll. får jag upp till 400++ är jag nöjd.... de vore bra att få veta.. för att jag har tänkt att köpa en toyota supra utan turbo..
http://www.raceinspired.com/ps-727-37-g … turbo.aspx  skulle gissa på de kostar ca:5000dollar att få hit...

Blir nog lite svårt att komma upp i 400hk+ genom att "bara" montera den dära fläkten. Sen skriver dom ju innan att du förmodligen måste byte kolvar, låda och koppling. Vad har den där original? 220hk nåt? Ska man dubbla det behövs det lite värre grejjer.. Måste vara billigare att köpa en med turbo.

jaha??? vafan skit samma man vara nöjd med en supra mkiv non turbo då till nästa år.. mkiv tt mkt pengar... undrar nån som vet är de hållbara och försäkring o sån på supra mkiv non turbo?? 225hk sen har hört att non turbo är några kg lättare än tt är de sant?

Ursäkta?

Säger bara som det är, du vill köpa en non turbo och knovertera för att det blir "billigare". Svaret är nej.

Försäkring får du ju kolla upp själv.. är du 50 eller 20 bast gör ju som bekant en viss skillnad. Men dyra är dom i vilket fall.

Mitt projekt: Evo III

Skaune
13 april 2007
#20
Sen har vi det klassika, försäkringsbolagen! jadu, har du trimmat din bil till den dubbla effekten, o det sker en olycka, då vill dom nog disskutera lite med dig!


Sök