2675
Sök

Toyota Supra, köpa med turbo eller turbokonvertera?

1 231 Inlägg
13 april 2007
#21
Axor skrev:
Sen har vi det klassika, försäkringsbolagen! jadu, har du trimmat din bil till den dubbla effekten, o det sker en olycka, då vill dom nog disskutera lite med dig!

Ja det är bara att lägga till i Aleccis lista.

När jag sitter och funderar lite kan jag faktiskt inte komma på ett enda vettigt skäl att konvertera? Blir inte bättre på någe vis.

Mitt projekt: Evo III

9 108 Inlägg
13 april 2007
#22
Håller med föregående talare. Du lär inte spara pengar på att köpa en N/A och sedan turbokonvertera. Försäkringspengar sparar du inte heller eftersom du får regga den med Turbo om du inte vill hålla på och meka som fan innan varje besiktning.


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
13 april 2007
#23
Lone Star skrev:
_lee_jr skrev:
Lone Star skrev:

Blir nog lite svårt att komma upp i 400hk+ genom att "bara" montera den dära fläkten. Sen skriver dom ju innan att du förmodligen måste byte kolvar, låda och koppling. Vad har den där original? 220hk nåt? Ska man dubbla det behövs det lite värre grejjer.. Måste vara billigare att köpa en med turbo.

jaha??? vafan skit samma man vara nöjd med en supra mkiv non turbo då till nästa år.. mkiv tt mkt pengar... undrar nån som vet är de hållbara och försäkring o sån på supra mkiv non turbo?? 225hk sen har hört att non turbo är några kg lättare än tt är de sant?

Ursäkta?

Säger bara som det är, du vill köpa en non turbo och knovertera för att det blir "billigare". Svaret är nej.

Försäkring får du ju kolla upp själv.. är du 50 eller 20 bast gör ju som bekant en viss skillnad. Men dyra är dom i vilket fall.

man e 25 bor mellan storstad:P har inte tänkt trimma mer än sportavgas,grenrör,luftfilter.. så en nån turbo lär kostar betygligt mkt mindre i försäkring än tt? sen håller de bra? för att jag hade en celica förut de fungerade hur bra som helst, nu de e supra om de vore sämre då är de ju en katastrof:P


1 231 Inlägg
13 april 2007
#24
_lee_jr skrev:
Lone Star skrev:
_lee_jr skrev:

jaha??? vafan skit samma man vara nöjd med en supra mkiv non turbo då till nästa år.. mkiv tt mkt pengar... undrar nån som vet är de hållbara och försäkring o sån på supra mkiv non turbo?? 225hk sen har hört att non turbo är några kg lättare än tt är de sant?

Ursäkta?

Säger bara som det är, du vill köpa en non turbo och knovertera för att det blir "billigare". Svaret är nej.

Försäkring får du ju kolla upp själv.. är du 50 eller 20 bast gör ju som bekant en viss skillnad. Men dyra är dom i vilket fall.

man e 25 bor mellan storstad:P har inte tänkt trimma mer än sportavgas,grenrör,luftfilter.. så en nån turbo lär kostar betygligt mkt mindre i försäkring än tt? sen håller de bra? för att jag hade en celica förut de fungerade hur bra som helst, nu de e supra om de vore sämre då är de ju en katastrof:P

Ring till länsförsäkringar eller något annat bolag och fråga bara så får du svart på vitt. Sen visst n/a är säkert trevlig. Men jag hade sparat lite till och köpt TT.

Mitt projekt: Evo III

1 079 Inlägg
13 april 2007
#25
Axor skrev:
Sen har vi det klassika, försäkringsbolagen! jadu, har du trimmat din bil till den dubbla effekten, o det sker en olycka, då vill dom nog disskutera lite med dig!

Beror ju lite på olyckans karaktär med, om du blir påbackad av Elsa 89år på ICA parkeringen eller kör rakt ut i skogen i 250km/h, eller om du krockar i en korsning i stadskärnan i 30km/h, eller har stakarna hängande ut genom blocket. Du kommer få ersättning för standarddelar, om bilen ska lösas in osv, är det haveri/krock som orsakats och kan kopplas till trim så uteblir ersättningen. Med andra ord sker det en olycka som skulle skett med eller utan trim så är det som vanligt. Det kan förstås skilja mellan bolagen och man kan ev få gå till tinget, t om en försäkringsman skulle ju fatta att det inte beror på trimmet om du blir påkörd eller kör på Elsa 89år på ICA parkeringen.

När det gäller besiktningen så får du ha en besiktningsmotor för man får aldrig igenom en turbokonverterad bil om man nu inte har kontakter eller får en bakfull/blind besiktningsman. Finns ingen möjlighet att få regga en sådan bil med en turbomotor heller, så köp en med turbo från början om du vill ha turbo.
Senast redigerat av Madhouse (13 april 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Skaune
13 april 2007
#26
Madhouse skrev:
Axor skrev:
Sen har vi det klassika, försäkringsbolagen! jadu, har du trimmat din bil till den dubbla effekten, o det sker en olycka, då vill dom nog disskutera lite med dig!

Beror ju lite på olyckans karaktär med, om du blir påbackad av Elsa 89år på ICA parkeringen eller kör rakt ut i skogen i 250km/h, eller om du krockar i en korsning i stadskärnan i 30km/h, eller har stakarna hängande ut genom blocket. Du kommer få ersättning för standarddelar, om bilen ska lösas in osv, är det haveri/krock som orsakats och kan kopplas till trim så uteblir ersättningen. Med andra ord sker det en olycka som skulle skett med eller utan trim så är det som vanligt. Det kan förstås skilja mellan bolagen och man kan ev få gå till tinget, t om en försäkringsman skulle ju fatta att det inte beror på trimmet om du blir påkörd eller kör på Elsa 89år på ICA parkeringen.

När det gäller besiktningen så får du ha en besiktningsmotor för man får aldrig igenom en turbokonverterad bil om man nu inte har kontakter eller får en bakfull/blind besiktningsman. Finns ingen möjlighet att få regga en sådan bil med en turbomotor heller, så köp en med turbo från början om du vill ha turbo.

Tror du verkligen att jag menade att om han blev påbackad av en tant att han ev inte skulle få ersättning? självfallet får man ju ersättning om man inte är vållande vid sådana tillfällen, hade ju mer tänkt om det sker en singelolycka då det kan påvisas att fordonet har åkt av vägen p.g.a hög hastighet!

4 571 Inlägg
13 april 2007
#27
Ingen som kan svara på min fråga på tidigare sidan?

Håller på att kolla startbudget för nästa projekt nämligen


7 120 Inlägg
13 april 2007
#28
Izual skrev:
Hur är det med RZ modellen är dom TT från början eller är dom non turbo och sedan koverterade?

Ena polaren säger att RZ är nonturbo den andra säger att de alltid är TT i dem.

Och varför är dessa modeller så mkt billigare? dom kostar ju i regel 20-40 000:- mindre än en "vanlig" TT

RZ tror jag är TT och GZ är N/A.

Och varför GZ(N/A) är billigare säger ju säg självt, TwinTurbo, bättre låda m.m.

hater
656 Inlägg
13 april 2007
#29
vrf gå runt och konventera ifall du kan köpa en twinturbo?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
13 april 2007
#30
dum tråd enligt mej.. vill man ha en supra med turbo så köper man en supra med turbo tycker jag ju helt klart.. inget att tveka på

2 230 Inlägg
13 april 2007
#31
Men gör så hära fan köp en volvo Tic istälet:P mycke häftigare och billgare med;) hehe'
nämen skämnt och sido. en TT lär ju vara mycket billigafre och bättre att köpa än att konvertera nått och bra mycket enklarae.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

251 Inlägg
29 september 2009
#32
Ni alla skriver det är inte lönt o bla bla.. men tänk så vill man lära sig lite och mecka själv med bilen så man känner sig stolt... ja hadde blivit mer imonerat på en kille som säger ja har turbokonverterat den o gjort si o så med bilen än att någon säger jag har en TT;) som ja sa man kanske vill göra jobbet sj och känna sig stolt i efter hand;) Tänk på det mvh

502 Inlägg
29 september 2009
#33
veckans trådlyft? wink

det känns ju bara dumt att köpa en NA om man vill ha turbo eftersom det som många sagt kommer bli dyrare i längden, vill man känna sig stolt kan man ju trimma TT:n istället som blir mycket roligare för pengarna

är du imponerad av alla som har bmw E30 som är turbokonverterade? det är ju inte direkt avancerat att turbokonvertera en bil...
Senast redigerat av JoeyJ (29 september 2009)

Got VTEC?
1 593 Inlägg
29 september 2009
#34
Du kan ju fortfarande mecka med Supra även om du köper en TT, det är inte så att det alternativet försvinner bara för att du köper TT och inte N/A.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Avstängd
424 Inlägg
29 september 2009
#35
Killen kanske vill bygga? Ta då inte ifrån honom det nöjet med era spydiga kommentarer.

team Svineri. Volvos under construction.

Meck
51 Inlägg
29 september 2009
#36
Intressant fråga detta då det beror mycket på vart du vill lägga ribban i detta bygge.
Jag menar gör du som dom flesta andra, att du "trimmar" måtligt.. typ avgas system filter och lite påstält ladd ja då är väl en TT att klart föredra då det ej kommer att "märkas" av SBP eller försäkringsbolag. Detta är så litte så ingen bryr sig även om detta inte heller är helt ok enligt SBP.

MEN om du skall bygga på riktigt :-) jag menar mer eller mindre dubbla effekten med en massa kul leksaker som garanterat blänker och är fina under huven så kvitar det ju vilken bil du väljer då kostnaderna kommer dra iväg med ett par hundra tusen för att bygga bilen och den kommer inte kunna besiktas lagligt eller föras lagligt på allmänväg (om det nu spelar någon roll)
Sen så kan jag ju säga att inget försäkringsbolag i värden (så vitt jag vet) kommer ersätta annat än orginal delar så ja där står man ju på samma plats liksom.

Mitt tips... tänk igenom vad du vill göra med bilen noga och kolla runt med flera olika vad det kan gå på osv innan du gör nått förhastat.

Lycka till!

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Got VTEC?
1 593 Inlägg
30 september 2009
#37
turbo5a skrev:
Killen kanske vill bygga? Ta då inte ifrån honom det nöjet med era spydiga kommentarer.

Han kan fortfarande bygga på en TT?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

77 Inlägg
30 september 2009
#38
köp en färdigtrimmad med 800 kusar i, ljug friskt att det är en ombyggd yaris, framstå som proffs. busenkelt

4 571 Inlägg
30 september 2009
#39
Läs datumet för tråden, det är inre relevant längre.


251 Inlägg
8 november 2009
#40
turbo5a skrev:
Killen kanske vill bygga? Ta då inte ifrån honom det nöjet med era spydiga kommentarer.

Exakt det jag menar!


Sök