3298
Sök

Byta ljudsystemet i min bil

246 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja du bör nog omprioritera en hel del där! Börja med att byta ut framsystemet, köp gärna ett steg till det också om du har råd. Sen när du fått ihop mer pengar så satsar du på en bas med steg (eller om du köper ett rejält steg nu som du sen bara kan koppla på en bas på).

stRaend skrev:
EDIT: hrrmmm, någon hann visst före

det var bra idé nu vet jag hur ska jag börja med det hela big_smile, koaxialer behöver jag inte eftersom i dörrarna finns plats för diskat och högtalare. fram systemet är ganska bra då kanske den behöver bara slutsteg och bas, jag ska snart lägga en ljud så ni hör hur ljudet ser ut i min framsystem och bedöma den om jag kan få den högre och bättre.

om nu jag köper bra slutsteg och bas kommer det blir bättre och högre ljud i min bil? om jag vilken slut steg 2 eller 4 kanal?

en fråga till er varför ska jag satasta på framsystem och skita i back system?

M.V.H Agneos

stRaend
17 april 2010
Alltså. du kan alltid få högre och bättre nästan. Visst finns det gränser men dom är väldigt "svåra" att uppnå för oss vanliga dödliga tongue

Och om du ska ha bas så rekommenderar jag dig att ha slutsteg på framsystemet, annars så kommer basen spela ifrån framsystemet nästan direkt om du inte ställer in det så att det inte gör det. Men då kommer du inte bli nöjd.

Så satsa på ett kitsystem med slutsteg fram, och sedan om du har några högtalare i bak så låt dom sitter kvar och driv dom på stereon alternativt så köper du nya och driver dom ändå på stereon. Om du är på en konsert så kommer ljudet framifrån eller hur? Du står ju inte med ryggen mot scenen? Många väljer ha högtalare ibak för att dom i bak ska slippa höra basen bara.

Om du ska ha ETT slutsteg så satsa på ett 3 , 4 eller 5 kanals. Så kan du brygga ner dom två sista alternativen till tre. Fast det "bästa" enligt mig är att ha två steg, ett till basen och ett till framsystemet.

Och om du installerat rätt och bra så kommer det garanterat låta högre och bättre. smile

Ifall du precicerar lite mer vilket ljud du är ute efter , och även lägger upp en budget på vad ALLT får kosta och vad det ska ingå (stereo, högtalare, slutsteg, bas, dämpmaterial, strömkablar, signalkablar osv) så kommer det nog komma in lite fler tips här smile

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Alltså. du kan alltid få högre och bättre nästan. Visst finns det gränser men dom är väldigt "svåra" att uppnå för oss vanliga dödliga tongue

Och om du ska ha bas så rekommenderar jag dig att ha slutsteg på framsystemet, annars så kommer basen spela ifrån framsystemet nästan direkt om du inte ställer in det så att det inte gör det. Men då kommer du inte bli nöjd.

Så satsa på ett kitsystem med slutsteg fram, och sedan om du har några högtalare i bak så låt dom sitter kvar och driv dom på stereon alternativt så köper du nya och driver dom ändå på stereon. Om du är på en konsert så kommer ljudet framifrån eller hur? Du står ju inte med ryggen mot scenen? Många väljer ha högtalare ibak för att dom i bak ska slippa höra basen bara.

Om du ska ha ETT slutsteg så satsa på ett 3 , 4 eller 5 kanals. Så kan du brygga ner dom två sista alternativen till tre. Fast det "bästa" enligt mig är att ha två steg, ett till basen och ett till framsystemet.

Och om du installerat rätt och bra så kommer det garanterat låta högre och bättre. smile

Ifall du precicerar lite mer vilket ljud du är ute efter , och även lägger upp en budget på vad ALLT får kosta och vad det ska ingå (stereo, högtalare, slutsteg, bas, dämpmaterial, strömkablar, signalkablar osv) så kommer det nog komma in lite fler tips här smile

jag har kollat runt och räknat det på olika sätt men det blir ganska dyrt att bytta ljudsystemet så jag tänkte satsa på bas istället.

bas eller baslåda? vad ska en bas har för funktioner om den ska kunna vibarera bil sättet? bilen är sedan var ska jag lägga den?

M.V.H Agneos

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
Att bara lyssna på bas blir tråkigt ganska så fort. wink Men en bas kan helt klart lyfta ett annars tråkigt system! En bas monteras i en baslåda för att fungera bra, vissa kan även monteras i hatthyllan men det blir inte lika bra. Om du har skidlucka i bilen så bygger du en sluten eller basreflex låda och sätta bakom den, annars så blir det en bandpasslåda med rör upp genom hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Att bara lyssna på bas blir tråkigt ganska så fort. wink Men en bas kan helt klart lyfta ett annars tråkigt system! En bas monteras i en baslåda för att fungera bra, vissa kan även monteras i hatthyllan men det blir inte lika bra. Om du har skidlucka i bilen så bygger du en sluten eller basreflex låda och sätta bakom den, annars så blir det en bandpasslåda med rör upp genom hatthyllan.

är baslåda bara för kombi bilar eller? kan man inte köpa en basålåda och slänga den i bagaget?

M.V.H Agneos

stRaend
21 april 2010
då förlorar du massa tryck och ljud. har du skidlucka så placera basar och portar åt det hållet samt täta runt lådan. om du inte har skidlucka så bygg bandpasslåda och upp med portarna genom hatthyllan som chriztoffer sa

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
då förlorar du massa tryck och ljud. har du skidlucka så placera basar och portar åt det hållet samt täta runt lådan. om du inte har skidlucka så bygg bandpasslåda och upp med portarna genom hatthyllan som chriztoffer sa

då måste jag förstöra hatthyllan och göra håll i den sad

M.V.H Agneos

stRaend
21 april 2010
har du inga högtalarhål då ?

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
har du inga högtalarhål då ?

inte i hatthyllan bara i dörrarna sad finns inga andra lösningar?

M.V.H Agneos

stRaend
21 april 2010
vet ju inte hur din hatthylla ser ut eller är uppbyggd eller något. men om den är urtagbar så kan du ju skaffa en på någon skrot eller något och kapa hål i så har du original kvar om du vill kunna återställa tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
agneos skrev:
ChriZtoffer skrev:

är baslåda bara för kombi bilar eller? kan man inte köpa en basålåda och slänga den i bagaget?

Nej baslåda kan du ha i vilken bil som helst, men såna dära färdigbyggda funkar bäst i kombi/halvkombibilar ja. Men har du ingen öppning alls in till skuffen i din bil eller? Nån måste du ha eller så får du göra, annars kommer du inte få in nåt tryck. Alternativet är ju ett rejält framsystem och frontsub, och det är ju inte helt fel. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
vet ju inte hur din hatthylla ser ut eller är uppbyggd eller något. men om den är urtagbar så kan du ju skaffa en på någon skrot eller något och kapa hål i så har du original kvar om du vill kunna återställa tongue

ska kolla runt i bilen och leta efter lösning big_smile men jag vill veta vilken bas vibarerar alla fem bil sätet, vilken effekt ska baslådan ha?

alla baslådor inehåller rätt slutsteg?

M.V.H Agneos

stRaend
21 april 2010
hrrmm. det absolut bästa är att köpa en bas och ett slutsteg som matchar basen. varierar från bas till bas. och sedan bygger du en egen låda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
agneos skrev:
stRaend skrev:

ska kolla runt i bilen och leta efter lösning big_smile men jag vill veta vilken bas vibarerar alla fem bil sätet, vilken effekt ska baslådan ha?

Det är en fråga som är omöjlig att svara på innan man vet hur det går att bygga! Men vist, släng i en färdig låda med dubbla 12or i skuffen du och ett steg till det så kommer det allt vibrerar, men inte låta bra för 5 öre. Att få sakerna att röra på sig är inte svårt, det svåra är att få basen att låta vettigt. wink

I en aktiv baslåda är det ett slutsteg inbyggt, till passiva lådor måste ett externt slutsteg kopplas in. Många butiker säljer paket med passiv baslåda och slutsteg men dom fungerar som sagt inte särskilt bra i en sedan.
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 april 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 april 2010
Jobbar på Hisingen........om du har lust kan du höra av dig så kan man ta en snabb kik för ett annat alternativ.

En liten bas under i-brädan.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
agneos skrev:
stRaend skrev:

Det är en fråga som är omöjlig att svara på innan man vet hur det går att bygga! Men vist, släng i en färdig låda med dubbla 12or i skuffen du och ett steg till det så kommer det allt vibrerar, men inte låta bra för 5 öre. Att få sakerna att röra på sig är inte svårt, det svåra är att få basen att låta vettigt. wink

I en aktiv baslåda är det ett slutsteg inbyggt, till passiva lådor måste ett externt slutsteg kopplas in. Många butiker säljer paket med passiv baslåda och slutsteg men dom fungerar som sagt inte särskilt bra i en sedan.

jag tänkte om jag köper en aktiv baslåda så inhåller den rätt slutsteg? hur ska man göra så att basen ska låta vettigt smile

M.V.H Agneos

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
Om du köper en aktiv baslåda så innehåller den ett slutsteg ja, och en sån kan du sätta under tex passagerarsätet, men räkna då inte med att hela bilen ska skaka. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

246 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du köper en aktiv baslåda så innehåller den ett slutsteg ja, och en sån kan du sätta under tex passagerarsätet, men räkna då inte med att hela bilen ska skaka. wink

jag är inte efter hela bilen ska skaka det räcker med att säten ska vibarera big_smile

M.V.H Agneos

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
Ja du uppnår nog knappt det ens med en aktiv baslåda. Men nu har ju Lonefox här som är duktig på ljud erbjudit sig att hjälpa dig! smile Stäm träff med honom så kommer ni säkert fram till nån bra lösning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 142 Inlägg
21 april 2010
varför ska sätena vibrera. de är bara drygt i längden.. skönare med bra ljud and thats it.

Sök