4210
Sök

Ratten skakar vid bromsning BMW E36

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
jag har ett litet problem. När jag bromsar så skakar det lite lätt i ratten, märks så fort man bromsar, oavsett hastigheten.
styredarna e nya, kollade bromsskivorna å det var ingen fel på dem heller. kan det vara spindelledarna?
inget konstigt när man svänger!

Vibrationerna kommer uteslutande vid bromsning.

Har ni någon idé om vad det kan vara?
MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

509 Inlägg
14 april 2010
#2
Hur kollade du bromskivorna?

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#3
Nico-the-kid skrev:
Hur kollade du bromskivorna?

jag plockade bort de å kollade å dem såg bra ut ..

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

301 Inlägg
14 april 2010
#4
du har vinda skivor fram
byt skivor och belägg

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#5
t5-r micke skrev:
du har vinda skivor fram
byt skivor och belägg

ok? jag bytte belägg för ca 2 vekor sedan..

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

223 Inlägg
14 april 2010
#6
t5-r micke skrev:
du har vinda skivor fram
byt skivor och belägg

Gör nu som denna killen säger så löser det sig säkert ska du se!

509 Inlägg
14 april 2010
#7
Hur kan man se att skivorna inte är vinda utan att mäta??
Byt skivor fram.

11 Inlägg
14 april 2010
#8
pulserar de i bromspedalen när du bromsar?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
14 april 2010
#9
Bromsar är inte boven i dramat i många fall.
Det finns nåt som heter bärarmar också, inte bara leder o bromsar!

Kolla p-ändarna o bussningar i bärarmar, troligen där hittar du felen.

Kör på en ramp lyft helst o anlita en polare som kan "vrida" på hjulen kl 12 o 6 och du kan kolla på alla leder underifrån - enklast så!

dessa små glapp är ofta svåra att upptäcka med bara ena hjulen i luften men du kan testa.


GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#10
ok.. tack för alla som skrev här. ska byta skivor å bussningar i helgen.. jag skriver här om det blir bättre
MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#11
kan man byta länkarmbussningarna själv? tips? e det en bussning på varje sida?

mvh
marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

429 Inlägg
15 april 2010
#12
Grabber skrev:
Bromsar är inte boven i dramat i många fall.
Det finns nåt som heter bärarmar också, inte bara leder o bromsar!

Kolla p-ändarna o bussningar i bärarmar, troligen där hittar du felen.

Kör på en ramp lyft helst o anlita en polare som kan "vrida" på hjulen kl 12 o 6 och du kan kolla på alla leder underifrån - enklast så!

dessa små glapp är ofta svåra att upptäcka med bara ena hjulen i luften men du kan testa.

Jasså? Jag har jobbat som bilmekaniker i snart 3år o har aldrig varit med om att en bussning har orsakat så ratten skakar när man bromsar. Men visst man ska inte utesluta det men risken är bra mycket större att det är skeva bomsskivor.

Byt eller lämna in bromsskivorna för svarvning.
Sen var noga med rengörning av navet (där bromskivan ligger emot) o smörja upp allt som ska kunna röra sig. Sen så får det inte vara någon skit på fälgen där den trycker mot skivan.
Sjukt många som slarvar med detta...


GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#13
jonas 740 skrev:
Grabber skrev:
Bromsar är inte boven i dramat i många fall.
Det finns nåt som heter bärarmar också, inte bara leder o bromsar!

Kolla p-ändarna o bussningar i bärarmar, troligen där hittar du felen.

Kör på en ramp lyft helst o anlita en polare som kan "vrida" på hjulen kl 12 o 6 och du kan kolla på alla leder underifrån - enklast så!

dessa små glapp är ofta svåra att upptäcka med bara ena hjulen i luften men du kan testa.

Jasså? Jag har jobbat som bilmekaniker i snart 3år o har aldrig varit med om att en bussning har orsakat så ratten skakar när man bromsar. Men visst man ska inte utesluta det men risken är bra mycket större att det är skeva bomsskivor.

Byt eller lämna in bromsskivorna för svarvning.
Sen var noga med rengörning av navet (där bromskivan ligger emot) o smörja upp allt som ska kunna röra sig. Sen så får det inte vara någon skit på fälgen där den trycker mot skivan.
Sjukt många som slarvar med detta...

på biltemas hemsida står det : byt alltid länksärmbussningar när du byter bromsskivor.
jag undrade om det var svårt att byta dem ? hoppas att jag kan få svar så fort som möjligt.
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
15 april 2010
#14
byt bussningarna i framvagnen,
Det är dock en Bitch att göra det själv utan hyudralpress, men kolla Här så får du en bra idé om hur du ska göra, och se om du känner att du är up for the challenge

"Assumption is the mother of all fuckups"

46 Inlägg
15 april 2010
#15
det är länkarmsbussningarna som måste bytas, även om dom SER bra ut så är dom mest troligt slut! dom kostar bara 300kr för två stycken på BMW.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 april 2010
#16
jonas 740 skrev:
r i snart 3år o har aldrig varit med om att en bussning har orsakat så ratten skakar när man bromsar. Men visst man ska inte utesluta det men risken är bra mycket större att det är skeva bomsskivor.

Tydligen har du inte jobbat värst mycket med BMW då...

På min förra 530(dock är det en annan framvagn)  hade jag en liknande problem o bytte belägg o skivor, alla styrleder o inget hjälpte, SBP hittade inget o det sista jag kunde byta var bärarmar o problemet försvann!

Så kolla bussningar eller/och p-ändarna först innan du byter bromsar - det blir dyrare om det visar sig att det var inget fel på bromsar.

Jag skulle rekommendera köpa kompletta bärarmar - inte byta bara bussningar - då p-ändarna har tendens att ge efter ett tag.

http://www.waarwest.se/show_product.asp … cat_id=263

http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … a4.htm#647


2 011 Inlägg
16 april 2010
#17
Hur har det gått? Hade liknande problem på min gamla e 36:a. Där var det krängningshämmarna/stabilisatorstagen  som var kass.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

GARAGET V.D.
900 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#18
Clintan66 skrev:
Hur har det gått? Hade liknande problem på min gamla e 36:a. Där var det krängningshämmarna/stabilisatorstagen  som var kass.

tack för alla som skrev här , nu går hon sjukt bra, jag byte bromsskior och bussningar. stabilisatorstaga var lite rostiga så jag ska byta dem med. nästa vecka ska hon på fel sökning då ABS lampan lysser så jag ska fixa det innan besiktningen.
tack på för hand
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

40 Inlägg
18 april 2010
#19
Kan mycket väl vara yttre spindelleden. Jag hade samma problem som du innan jag fixa nya spindelleder.


12 086 Inlägg
18 april 2010
#20
Om de bara skakar när du bromsar kraftigt så är de de bakre bussningarna i framvagnen.
Skakar de jämt när du bromsar är troligen skivorna dåliga.


Sök