2730
Sök

Audi 10V Turbo(MC2), extraspridare i insuget?

7 278 Inlägg
21 januari 2011
Trasig slang till wastegaten kanske.

12 Inlägg
21 januari 2011
Japp kan ju vara det, undrar vad som är troligast slangen, WG eller tempgivaren som jag inte har nån aning om va den gör! tongue

Olika
907 Inlägg
21 januari 2011
Låter som ett trasigt membran, ryck loss lilla slangen på wastegaten och känns om du har undertryck där på tomgång eller helst provtryck den med typ 1 bars tryckluft och se om det stannar kvar i wastegatens kammare.

Enligt VAG finns inte membranet att köpa löst men det går att beställa på art-nr 035 145 797B

Mvh
Fredrik

Trucker/Rocker
39 Inlägg
3 september 2011
Jag har en 100 TQ -90 som grenröret är kass på. Tanken var att laga det och köra med det sen men nu när jag rev loss skiten och allt som var i vägen så fick jag för mig att jag vill trimma den skapligt hårt.

Det primära målet är att köra ifrån mina garagegrannars 940 turbos. Receptet på deras motorer kommer enl kunniga källor lämna ca 350 hk på veven.

Hur mkt behöver jag göra med min stackars MC2 för att uppnå detta?
Trevligt vore ju om man kunde få bilen besiktad också, vad säger bilbekämpningen om man dyker upp med t.e.x. megasquirt istället för originalsprut? Eget grenrör, insug större turbo osv? Är det bara att regga om bilen då?

Mvh/John

Friskt humör, sjuk humor.

820 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Regga om bilen med eftermarknadssprut skall väll vara helt omöjligt om jag inte tolkat SFRO:s och SBP:s regelverk helt fel, men du kan komma ganska långt på originalsprutet om du vet vad du göra bara, läste om en snubbe nånstans som plocka ut mellan 350-400hk med originalsprut men då måste man som sagt veta alla knep och genvägar, där tar min kunskap slut tyvärr.

Om man säger

Trucker/Rocker
39 Inlägg
4 september 2011
Ok. Ja tycker mig hört att man inte får ändra på insprutningen också.
Är lite inne på tilläggssprut, känns nästan enklast. Man kan ju lätt ta bort det vid besiktning. Vet inte om jag törs/vill ändra i originalet då jag inte är så haj på det och det fungerat perfekt.

Vet inte hur jag ska göra med grenrör. Original är väl knappast optimalt och det finns typ inga sprickfria kvar. Bygga klarar jag nog inte av, speciellt inte om luftburken skall vara kvar, det är ju galet tight.

Har ni något till salu så är jag högst intresserad!

Mvh John

820 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
BLASTbeet skrev:
Ok. Ja tycker mig hört att man inte får ändra på insprutningen också.
Är lite inne på tilläggssprut, känns nästan enklast. Man kan ju lätt ta bort det vid besiktning. Vet inte om jag törs/vill ändra i originalet då jag inte är så haj på det och det fungerat perfekt.

Vet inte hur jag ska göra med grenrör. Original är väl knappast optimalt och det finns typ inga sprickfria kvar. Bygga klarar jag nog inte av, speciellt inte om luftburken skall vara kvar, det är ju galet tight.

Har ni något till salu så är jag högst intresserad!

Mvh John

Ja extrasprut är väl det vanligaste, skaffa lambdamätare bara så du inte råkar köra för snålt :-P

Grenröret är ju tyvärr den stora bromsklossen för denna motorn, alternativet är väl att göra någon form av "snikbygge" på grenröret som inte har lika långa rör men som ändå flödar bättre och flyttar turbon lite, lär ju iaf flöda bättre än original, synd som fasen att det är så dåligt med plats i motorrummet bara på dessa.

K-jetet tar ju sin plats om man säger så, men om du ändock vill bygga med eftermarknadssprut och dylikt så är nog denna videon högst intressant; http://www.garaget.org/video/56364

Om man säger

Trucker/Rocker
39 Inlägg
4 september 2011
Tänkte att det vore bra också. Inge kul om man orsakar en härdsmälta...

Får söka mer info och ta mig en funderare på hur jag ska bygga. Jag har ingen direkt tidspress än iaf så det är ju skönt.

Minst sagt inspirerande video! Man blev ju inte mindre sugen nu haha

Sök