bl1nd skrev:
mrfiregotti skrev:
bl1nd skrev:
Köp dig ett steg av känt märke som ger ca 500wrms eller mer i 2 ohm sen paralellkoppla du basarna. Då kommer det garanterat låta bra med rätt låda.
Annars kan du ju köpa mer lättdrivna basar och ha ett steg med mindre effekt.
Hur många RMS watt du har i diskanterna och i baksystemet är ganska oväsentligt. Du ställer ju ljudet som du vill i bilstereon. Man ska för övrigt inte stirra sig blind på WATT-antal överhuvudtaget när de gäller billjud. Köp grejer av bra kvalité så låter det oftast bäst, sen utgör monteringen av grejerna och "konstens alla regler" säkert 70% av hur bra ljud det blir!
Okej tack för tipset är som sagt ny men tänkte att om huvudenheten orkade driva fram systemet (2 diskanter och 2 5.25") lika bra som baksystemet där jag tänkte ha 2 diskanter och 2 6x9or men med ett ordentligt steg i bak.
Sätt inte diskanter bak! 6x9or är "Full range" högtalare dvs de har redan diskant i sig.
Recept 1 (Bra balanserat ljud med tryck):
1st BRA stereo
1st 5-kanals steg av bra märke som klarar driva hela systemet
1st 12" bashögtalare grövre modell med passande låda
1st 5.25 kitsystem med delningsfilter fram(montera ordentligt!!täta osv)
2st 6x9 bak(montera ordentligt!! täta osv)
Recept 2 (om du vill ha JÄTTEMYCKET BAS, alltså löjligt mycket):
1st BRA stereo
1st mono-block slutsteg med mycket kräm
2st 15" i anpassad låda
1st 4-kanals steg
1st 5.25 kitsystem med delningsfilter fram(montera ordentligt!!täta osv)
2st 6x9 bak(montera ordentligt!! täta osv)
Det går hur bra som helst att driva några "vanliga" 5.25 och diskanter med bilstereon utan steg, 6x9 är lite mer trögdrivna men de beror på hur kräsen man är o vad det är för 6x9or..