2929
Sök

Skramel i motorn tumgång samt gas på drag kamkjedja?

148 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
hejsan!

jag har en bmw 730 v8 som skramlar i från motorn. det hörs som det kommer i från kamkjedjan men inte säker. jag har kollat vattenpump och alla löphjul mm. när jag tar av oljelocket när motorn i gång så hör man kamkjedjan skramlar.

är det svårt att byta kamkjedjan? och behöver man specoal verktyg? är det mycket jobb att byta kamkjedjan?

mycket tacksam för svar.

mvh

107...du blev just om körd av en miljöbil.

583 Inlägg
16 april 2010
Köp en instruktionsbok till bmw'n. En kamkjedia är inte speciellt svår att byta ifall du har grundläggande mekar kunskaper smile. Kan inte ge specifika instruktioner tyvärr då jag aldrig bytt på en bmw 730 v8.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

148 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
jag har tittat instruktionsbok (mekbok)men hittade inget specielt på kamkjedjan. jag har grundkunskap och lite till  jobbar som meckaniker . jag har bytat kamkjedja på peugeot. dom motorona som har kjedja på peugeot kommer från bmw. när man bytar kamkjedja på peugeot så behöver man special verktyg för att spärra kamarna.

tackar för ditt svar anders.
Senast redigerat av lavan (16 april 2010)

583 Inlägg
17 april 2010
Ingen fara, kan se ifall jag inte kan gräva fram något och isåfall PM'a dig om eventuella specialverktyg, tillvägagångsätt och instruktioner för att kunna byta kamkjedian på din bmw.

Mvh
Anders

148 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
ajonasson skrev:
Ingen fara, kan se ifall jag inte kan gräva fram något och isåfall PM'a dig om eventuella specialverktyg, tillvägagångsätt och instruktioner för att kunna byta kamkjedian på din bmw.

Mvh
Anders

det hade varit super bra om du hade kunat göra det. så kan du pm.a mig sen om du får fram något.

tack en en gång anders

583 Inlägg
19 april 2010
En sak som slog mig nu var att min polares 540 e39 så var de ökända att oljepumpskjedian brukade få ett onormalt stort glapp och i vissa fall kunnat hela oljepumpen hoppa av efter 15-20k mil. För mig det var något med de bultarna som kunde skruva ut sig.

Vet ej hur det är på 530 men är ju ändå v8an.

Kolla upp oljepumpskjedian då den är lätt då du monterar av främre delen av oljesumpen.
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=37

mvh
Anders

1 482 Inlägg
19 april 2010
Förmodligen har oljepumpen lossnat.

Standard på M60 o M62 motorer. Du har en M60B30 förmodligen.

Kolla upp pumpen.

Du lossar det lilla främmre tråget du ser under bilen och pumpen sitter där. Har det aldrig kollats så lär 2-3 skruvar ha lossnat och ligger således nere i tråget.

Ett varningstecken på pumpen är om oljetryckslampan tar mer än ca 0.5 sek på sig att släckas bid start.
Men min släktes som den skulle osv men likafan va 2 bultar i tråget och dom andra 2 lösa.

Är det kamkedjorna så vet jag inte om det är svårt att byta själv. Därimot är kamkedjorna bytta på min m60 hos bmw. Enligt kvittot kostade 26 000kr. Så lämna in är pissdyrt smile

BLT Service
Theracords Music Label

583 Inlägg
20 april 2010
Noxxer skrev:

Kolla upp pumpen.

Du lossar det lilla främmre tråget du ser under bilen och pumpen sitter där. Har det aldrig kollats så lär 2-3 skruvar ha lossnat och ligger således nere i tråget.

Ett varningstecken på pumpen är om oljetryckslampan tar mer än ca 0.5 sek på sig att släckas bid start.
Men min släktes som den skulle osv men likafan va 2 bultar i tråget och dom andra 2 lösa.

Är det kamkedjorna så vet jag inte om det är svårt att byta själv. Därimot är kamkedjorna bytta på min m60 hos bmw. Enligt kvittot kostade 26 000kr. Så lämna in är pissdyrt smile

26tusen, Skojjar du eller? big_smile kan man fan köpa en till bil för! big_smile.

Mvh
Anders

148 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
jag tackar för alla svar. jag ska kolla upp oljepumpen som den sitter fast och inte lös.

jag åter kommer när jag vet mer.

mvh.

1 482 Inlägg
26 april 2010
ajonasson skrev:
Noxxer skrev:

Kolla upp pumpen.

26tusen, Skojjar du eller? big_smile kan man fan köpa en till bil för! big_smile.

Mvh
Anders

Jupp helt galet men det står det på kvittot smile

BLT Service
Theracords Music Label

148 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
hejsan!

nu har jag kollat på oljepumpen men inga skruvar var lösa. jag spände kamkjedjan till oljepumpen den var slapig. men ingen blev bättre. då måste det vara kamkjedjan som har gjort sit.

mvh
markus

Sök