2643
Sök

Hög förbrukning med sommardäcken på?

690 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#1
Slängde ju på sommarsulorna för några dagar sen och jag har gått från en medelförbrukning på ca 8.0-8.4 i vissa fall 9.1l/100km till 10.0-12.0l/100km med sommardäcken på (samma sträcka körd)

Vinterdäcken var nästan nya 205/55-16 Dubb på stålfälg och sommardäcken (Goodyear eagel F1 Asym.) är helt nya 235/45-17 på LM fälg...

Bilen är en A4 Avant quattro s-line 04

Känns som en väldigt kraftig ökning... eller vad däger ni?
Kan det bero på tex felaktig 4hjulsinställning med dom bredare däcken??

Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

1 224 Inlägg
18 april 2010
#2
Verkar vara en ganska kraftig ökning.. håller med. Brukar ju dra något mer pga bredd/luftmotstånd osv.. Tunga fälgar kanske? Sticker ut mycket åt sidan av bilen? Till min förvåning drar min mindre med 18tums sommar-225or än 15tums vinter195or..

i-vtec Do you?

690 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#3
Ja jag tyckte det med...
Nej fälgarna ska väl vara bland dom lättare... 7,74kg per fälg..
däcken ligger kant i kant med skärmens ovandel.. visst lite sticker dom ju ut fram och bak men inte så mycket
Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

Jävel
2 018 Inlägg
18 april 2010
#4
Det kan inte vara så enkelt att du blivit mer gasglad med sommardäcken då?

You got to risk it, to get the biscuit :)

690 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#5
haha faktiskt inte :-)
Jag har mätt det till och från jobbet... mestadels motorväg och lite inne i stan utan några långa stopp eller köer...

Tror faktiskt jag körde mer hårt med vinterdäcken på... tar det lite lugnt med dom nypålaggda sommardäcken tills dom är "inkörda" eller vad man ska kalla det
Senast redigerat av AEN (18 april 2010)

245 Inlägg
19 april 2010
#6
antar att du mätt med bilens färddator och under kort sträcka, ända sättet att ta reda på EXAKT hur mycket bilen drar är att tanka fullt, köra 50 mil tanka igen och se hur mkt den tagit. bilens färddator visar lite som den själv vill.

S.v.r

19 april 2010
#7
rätt lufttryck i däcken? smile

BMW fantast
1 172 Inlägg
19 april 2010
#8
kan det inte vara att du kört lugnare på vintersulorna eftersom vi haft  bra mer snö och halt i vinter än vi är vana vid? normalt sett så ska  det iaf sänkas

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 327 Inlägg
19 april 2010
#9
Blir det exakt likastor rullomkrets med däcken? På tex opeln jag har så skiljer det 0.5-1dl/mil pga av sommardäcken har mer rullomkrets än vinterdäcken men den verkliga förbrukningen blir nog densamma.


690 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#10
rullomkretsen är +1.2% med sommardäcken vilket inte borde göra sååå mycket...

trycket ligger på 2.8 vilket nog är helt ok.

har faktiskt kört lugnare nu eftersom det är nya däck...
Tycker jag blåste om det mesta på motorvägen under vintern...
Quattro och bra dubbdäck slår det mesta big_smile

Ja jag har endast mätt med färddatorn men tycker att den har mätt ganska så bra innan faktiskt... tycker inte det borde ändrats så mycket för att sommardäcken kommit på... men absolut det kan vara så...

1 723 Inlägg
20 april 2010
#11
Jag blev då tillsagd att inte gå under 3,2 i mina däck (225/45/17) så jag har kört på det. Tycker den drar mindre soppa än med de lite smalare dubbdäcken nu när jag bytt trots lite gladare gas. Slängde bara ett snabbt öga på färddatorn. Med dubb brukar den ligga på 1,2l/mil i stan vid normal körning. Nu drog den sig ner mot litern med sommardäck.

Moving Minds
127 Inlägg
20 april 2010
#12
Det är inte så stor skillnad. De handlar inte om så mycket bensin!


2 982 Inlägg
20 april 2010
#13
Vladde skrev:
Det är inte så stor skillnad. De handlar inte om så mycket bensin!

jag skulle våga säga att det ÄR stor skillnad.
Körde 440mil nu i helgen "nonstop" sthlm-paris-sthlm pga flygkaoset.
hamnade på 0,95L/mil med 2,5T s80N. skulle bilen ha dragit 1,1 så handlar det i mitt fall JÄVLA mycket sopppa. säg ca en fulltank! på 1000:-
Senast redigerat av Residence (20 april 2010)


2 982 Inlägg
20 april 2010
#14
falloutboy skrev:
Jag blev då tillsagd att inte gå under 3,2 i mina däck (225/45/17) så jag har kört på det. Tycker den drar mindre soppa än med de lite smalare dubbdäcken nu när jag bytt trots lite gladare gas. Slängde bara ett snabbt öga på färddatorn. Med dubb brukar den ligga på 1,2l/mil i stan vid normal körning. Nu drog den sig ner mot litern med sommardäck.

3,2 i däcktryck är För mycket!
kör 2,6-2,8. fråga verkstaden!!


923 Inlägg
20 april 2010
#15
Däckbredden har STOR betydelse på bränsleförbrukningen. Men det skiljer mycket beroende på vilket modell det är av däck också. Vissa märken har Fuel Save däck som exempel. Det gör skillnad.
Men, tar vi samma modell av däck, men bara ändrar bredden och har samma höjd. DÅ kommer det bredare däcket att rulla tyngre. Alltså dra mer bensin. 1-2dl mer/mil är inte ovanligt att breda däck tar vs orginaldäck.
Livslängden på ett par däck, låt säga 3000 mil. (+2dl/mil)  Så kan det alltså skilja 8000 spänn i bränsleförbrukning. Kan vara värt att tänka på när man väljer däck!

Mats

1 723 Inlägg
20 april 2010
#16
Residence skrev:
falloutboy skrev:
Jag blev då tillsagd att inte gå under 3,2 i mina däck (225/45/17) så jag har kört på det. Tycker den drar mindre soppa än med de lite smalare dubbdäcken nu när jag bytt trots lite gladare gas. Slängde bara ett snabbt öga på färddatorn. Med dubb brukar den ligga på 1,2l/mil i stan vid normal körning. Nu drog den sig ner mot litern med sommardäck.

3,2 i däcktryck är För mycket!
kör 2,6-2,8. fråga verkstaden!!

det var däckgubben som sa det.

2 982 Inlägg
20 april 2010
#17
falloutboy skrev:
Residence skrev:
falloutboy skrev:
Jag blev då tillsagd att inte gå under 3,2 i mina däck (225/45/17) så jag har kört på det. Tycker den drar mindre soppa än med de lite smalare dubbdäcken nu när jag bytt trots lite gladare gas. Slängde bara ett snabbt öga på färddatorn. Med dubb brukar den ligga på 1,2l/mil i stan vid normal körning. Nu drog den sig ner mot litern med sommardäck.

3,2 i däcktryck är För mycket!
kör 2,6-2,8. fråga verkstaden!!

det var däckgubben som sa det.

Däckgubben livnär sig på att sälja däck..det är klart han säger det!
hans kunder kommer till honom vartannat år i snitt. klart han vill att du hälsar på oftare.
Senast redigerat av Residence (20 april 2010)


1 723 Inlägg
20 april 2010
#18
Residence skrev:
falloutboy skrev:
det var däckgubben som sa det.

Däckgubben livnär sig på att sälja däck..det är klart han säger det!
hans kunder kommer till honom vartannat år i snitt. klart han vill att du hälsar på oftare.

däckgubben är även min polares svärfar så jag tror inte han ljuger för mig. hans uppfattning är att folk är fega för att pumpa däcken och kör med alldeles för lågt däcktryck över lag.

10 287 Inlägg
20 april 2010
#19
Och det som skapar rullmotstånd är däckets deformation i kontakt med vägbanan. Ju mera yta som måste deformeras - desto mera energi går det åt för detta och desto mera rullmotstånd.
Dessutom så har man mera luftmotstånd med bredare däck.

/Göran

mats757 skrev:
Däckbredden har STOR betydelse på bränsleförbrukningen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

690 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#20
Vibrationerna jag hade i högre hastigheter har av någon anledning försvunnit av sig självt... kan ha varit så att däcken nu lagt sig ordentligt på fälgen?!?

Hur som så gjordes 4hjulsinställningen i dag och mycket riktigt så var det lite halvdant...

Vänster fram toe var 0.03 (gränsvärden 0.08-0.12) och dom ställde den på 0.09
Höger bak toe: stog på 0.24 (gränsvärde 0.08-0.15) ställdes på 0.12...

Körde en kortare sväng och det kändes direkt mycket stabilare, samt att ratten är mer lättjobbad... inte lika mycket motstånd i den...


Sök