3711
Sök

Hjälp med kamaxel till B230f

22 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#1
hej. Nu e jag trött på sitta och leta som en idiot efter de jag söker i olika trådar.
Jag vill ha i en K-H kam i min b230 f motor.

Dessa frågor vill jag ha svar på.
B230F motor (i alla fall min) har fördelaren sitter Bakpå motorn och drivs med hjälp av kammen så att säga.
är det urtaget "spår" för fördelaren på K alt H kammen?

(vissa säger väl, flytta ner fördelaren till d nedre läget så att säga. knacka bort fryspluggen och stoppa ner fördelaren där. så som en gammal förgasarmotor oftast har. Men då är det så att min axel saknar just drevet (drivningen till fördelaren) där den isåfall skall sitta) Och byter jag den axeln så jag kan flytta ner fördelaren, hur funkar det då med Givaren på svänghjulet. Blir de något galet eller e det bara byta axel och pula ner en fördelare där så att säga?'

Sen skulle jag vilja ha hjälp med.
I vilka motorer sitter det "trimkammar" orginal i. typ H-K kam. skulle vilja veta vad motoralternativen heter där de kan finnas i och årsmodell CA?
Och på vilka kan man hitta 405 och 531 toppen orginal på och årsmodell CA?

Ser fram imot snabba svart då jag harar att sitta och vänta.. vill ner i garaget och skruva.

MVH stefan

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 april 2010
#2
många av dina svar finner du klistrad i ett av forumen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bärs!
3 456 Inlägg
21 april 2010
#3
Lär dig söka...

svenskavolvo7900klubben skrev:
H-kam | Lyft 12.0 in/11.5 ut | Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam | Lyft: 11.95 | Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)

H-kammen ska tydligen finnas med fördelarspår, men det är riktigt sällsynt.
K-kammen finns med fördelarspår, men kan vara en dyrgrip om säljaren är en fantast.

Edit:
Inlägg #4
Senast redigerat av Aga_Diff (21 april 2010)

Garaget.org peakade 2008.

402 Inlägg
21 april 2010
#4
SteKa skrev:
hej. Nu e jag trött på sitta och leta som en idiot efter de jag söker i olika trådar.
Jag vill ha i en K-H kam i min b230 f motor.

Dessa frågor vill jag ha svar på.
B230F motor (i alla fall min) har fördelaren sitter Bakpå motorn och drivs med hjälp av kammen så att säga.
är det urtaget "spår" för fördelaren på K alt H kammen?

(vissa säger väl, flytta ner fördelaren till d nedre läget så att säga. knacka bort fryspluggen och stoppa ner fördelaren där. så som en gammal förgasarmotor oftast har. Men då är det så att min axel saknar just drevet (drivningen till fördelaren) där den isåfall skall sitta) Och byter jag den axeln så jag kan flytta ner fördelaren, hur funkar det då med Givaren på svänghjulet. Blir de något galet eller e det bara byta axel och pula ner en fördelare där så att säga?'

Sen skulle jag vilja ha hjälp med.
I vilka motorer sitter det "trimkammar" orginal i. typ H-K kam. skulle vilja veta vad motoralternativen heter där de kan finnas i och årsmodell CA?
Och på vilka kan man hitta 405 och 531 toppen orginal på och årsmodell CA?

Ser fram imot snabba svart då jag harar att sitta och vänta.. vill ner i garaget och skruva.

MVH stefan

Om halgivaren sitter i fördelaren så kan du inte bara byta tyvärr. Så det lättaste vore jue att ta en k-kam för dom finns det många av med fördelarspår.
Vilka motorer dom sitter på vet jag inte tyvärr.
Angående toppar så hittar du 531 an på 740 turbo med b230et motorn eller på 940 från 91-92, motorn heter b230fb om jag inte minns fel. Sitter även vx3 kam i dom. smile

4 001 Inlägg
21 april 2010
#5
H-kammarna tillverkas fortfarande och finns med fördelarspår, nu tror jag iofs. att Volvo inte tillhandahåller dessa längre men det går att köpa nya.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök