2941
Sök

Behövs säkring på strömkabeln till steget?

Fartälskare
390 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
Ska koppla in mitt nya JBL GTO steg och drar matningen från batteriet o bak....steget är säkrat på 30A behövs då en säkring på matningskabel? isåfall vilken ampere?

Speedparts That´s why.......

7 Inlägg
9 juni 2006
ABSOLUT, bör sätta den 1dm från batteriet. typ 60A säkring kanske 80-100A

mycket vill ha mer

Fartälskare
390 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
okeey går detta igenom besiktningen???

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
21 761 Inlägg
9 juni 2006
Nja, det är lite mer noga än så. Att säkringen ska sitta nära batteriet är riktigt. För att försäkringen ska gälla så ska säkringen sitta högst 30(?) cm från batteriet.

Sedan är det så att man utgår från kabelarean när man räknar ut vilken storlek på säkringen det ska vara. Orsaken till det är att den säkringen enbart är till för att skydda strömkabeln mot kortslutning så att det inte blir kabelbrand.

Det finns tabeller för att räkna ut vilken maxstorlek det får vara för olika areor, bla finns en tabell på www.nardik.se. Under rubriken "magasinet" väljer du "mått och formler", där finns rekommendationstabeller för areor och säkringar.

Fartälskare
390 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
dks gå in o kolla upp detta! tack för hjälpen alla smile

694 Inlägg
9 juni 2006
asså min bil brukar dom aldrig öppna huven på när dom besiktigar den? hehe men en säkring när nödvändigt!!

Fartälskare
390 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
oki

326 Inlägg
9 juni 2006
japp säkring ska du ha! storlek vet dom på närmsta bilstereo affär! jag hade inte säkring på kabeln förut å det vart kortig i steger på nått vis! tur jag klarade mig med lättare bränskador på handen efter att slitit löst kabel! sen gick generatorn sönder å! sen va det ett hälvete å få bort all plast å bränmärken från inredningen!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 juni 2006
Audifantast skrev:
Ska koppla in mitt nya JBL GTO steg och drar matningen från batteriet o bak....steget är säkrat på 30A behövs då en säkring på matningskabel? isåfall vilken ampere?

LÄSER INTE FOLK DET MAN SKRIVER?!?!?!? Eller FAQ?

Jag skrev just för några dagar sen en hel artikel om det där.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök